بازگشت   پی سی سیتی > سایر گفتگوها > اخبار گوناگون > اخبار فرهنگی هنری

اخبار فرهنگی هنری در این بخش اخبار و موضوعات مرتبط با فرهنگ و هنر نمایشگاهها سمینارها همایشهاو.... بحث خواهند شد...

پاسخ
 
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
  #1  
قدیمی 02-18-2011
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض آموزش ابتدایی پنجشنبه‌ها، بی‌مخالف تعطیل می‌شوند




بیش از یک سوم زنان ایرانی در کلانشهرها شاغل هستند و بخش بزرگی از آنها روزهای پنجشنبه امکان مراقبت از فرزندان شش تا 12 سال خود را ندارند. امید کریمی: خاطرات ثابت دانش آموزان سه دهه گذشته، تعطیلی های دوست داشتنی روزهای زمستانی است. روزهایی که ناگهان 7 صبح، دم در خانه رادیو اعلام می کرد مدارس فلان مقطع به دلیل برف و یخبندان تعطیل هستند. این روزها، البته در زمستان های بی برف و گرم هم اتفاق می افتد و البته آلودگی هوا هم به آن افزوده شده. با این حال نسل ها گذشته، باید از سال آینده به نسل جدید رشک ببرند؛ مدارس ابتدایی از سال آینده روزهای 5شنبه تعطیل هستند. این تصمیمی است که آموزش و پرورش دولت دهم به موازات طرح های دیگری که به تحول نظام آموزش عمومی می انجامد، پیش می برد.

اما نکته ای که در این میان وجود دارد، میزان موافقان برای تعطیلی روز های پنج شنبه مدارس ابتدایی است. اگر بخش بزرگی از نماینده های مجلس، کارشناسان مستقل آموزشی و البته بخشی از بدنه آموزش و پرورش (مشخصا معلمان) با تحول ناگهانی در نظام آموزش عمومی مخالفند و به هر نحوی و با دلایل مختلف تلاش دارند سرعت آموزش و پرورش را در تحول بنیادین کم کنند تا کارشناسی شده تر این اتفاق بیفتد، اما عمده نماینده های مجلس و البته معلمان ابتدایی، کاملا موافق تعطیل شدن روزهای پنج شنبه مدارس ابتدایی اند. وزیر آموزش و پروش هم با اعتماد به نفس کامل گفته که 78 درصد خانواده ها با تعطیلی روزهای پنج شنبه موافقند.

این درحالی است که بیش از یک سوم زنان ایرانی در کلانشهرها شاغل هستند و بخش بزرگی از آنها روزهای پنج شنبه امکان مراقبت از فرزندان شش تا 12 سال خود را ندارند. جالب اینکه یکی از دلایل طراحان تعطیلی روز 5شنبه، بهره بردن بیشتر کودکان از خانواده است. آموزش و پرورش همچنین می گوید این طرح را از 70 کشور دنیا اقتباس کرده و آنها هم در این طرح موفق بوده اند و نتایح مثبتی گرفته اند. البته آموزش و پرورش تاکید زیادی دارد تا نظام آموزش عمومی ایران را بومی کند، اما به هرحال یکی از تاکیدهای وزیر و زیر دستانش به همین تجربه کشورهای دیگر است. غیر از اینها آموزش و پرورش گفته که مدارس عملا 5شنبه ها تعطیل نیستند، اما ساعت آموزشی دانش آموزان در پنج روز پیش از آن سپری می شود. یعنی دانش آموزان یک ساعت (آموزشی) بیشتری را از شنبه تا 4شنبه در مدرسه هستند. این درحالی است که هنوز هم در آمار رسمی آموزش و پرورش امده که همچنان 15 درصد مدارس کشور دو نوبته هستند و عملا امکان افزایش ساعت آموزشی وجود ندارد.


جدول اظهار نظر مسوولان درباره تعطیلی مدارس ابتدایی در روز 5شنبه

نام/سمت/پرسش/اظهار نظر


حمیدرضا حاجی‌بابایی
وزیر آموزش و پرورش

خانواده ها موافق اجرای این طرح هستند؟
بررسی ها نشان می‌دهد 78 درصد مردم جامعه کشور موافق تعطیلی پنجشنبه مدارس هستند. همچنین در نظرسنجی که در شبکه آموزش در خصوص تعطیلی پنجشنبه مدارس انجام شد، بیش از 60 هزار نفر اظهار نظر کرده بودند که آمار موافقان نیز در این نظر سنجی بالا بود، این در حالیست که تا امروز یک مورد خبر منفی و جدی مخالفت با این طرح دریافت نکرده‌ایم.


مجید قدمی
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش

از ساعات آموزشی مدارس کم نمی شود؟
این طرح "ساماندهی ساعات آموزشی در روزهای پنجشنبه" نام دارد و قرار است در صورت تصویب، چهار زنگ 45 دقیقه ای از روز شنبه تا چهارشنبه به ساعات درسی دانش آموزان دوره ابتدایی اضافه شود. هم اکنون ساعت آموزشی مدارس ابتدایی 8 تا 12 است که در صورت اجرای طرح، مدارس می توانند یک ربع به هشت فعالیت خود را آغاز و تا 12:30 به اتمام برسانند و بدین ترتیب 45 دقیقه به ساعات آموزشی در طول هفته اضافه شود که جایگزین چهار ساعت آموزشی روز پنج شنبه است. در صورت اجرای این طرح در جلسه بعدی شورای عالی، احتمالا از ابتدای سال 1390، این طرح به صورت آزمایشی در برخی از مدارس اجرا شود و در سال تحصیلی آینده به همه مدارس تعمیم داده شود.


علی عباسپور تهرانی‌فرد
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

تعطیلی 5شنبه ها، فایده ای برای دانش آموزان و معلمان دارد؟
یکی از نقاط مثبت این طرح افزایش علاقمندی معلمان برای تدریس در مقطع ابتدایی است، متاسفانه هم‌اکنون معلمان علاقه‌ کمتری برای تدریس در دوره ابتدایی نشان می‌دهند، چراکه ساعات موظفی آنها بیشتر از ساعات تدریس در دوره‌های راهنمایی و دبیرستان است. اگر بتوانیم ساعات روز پنج‌شنبه را نه به صورت فشرده بلکه به صورت بازتر به پنج روز دیگر هفته اضافه کنیم مانند کاری که در بسیاری از کشورها انجام می‌شود تعطیلی روز پنج‌شنبه می‌تواند هم برای معلمان و هم دانش‌آموزانی که خردسال هستند، موثر باشد اما باید دقت شود که از کیفیت تدریس در اثر این‌که ساعت‌ها به روزهای دیگر منتقل می‌شود کاسته نشود و به مسایل آموزشی لطمه نخورد.


امیر طاهرخانی
عضو کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

با تعطیلی پنج شنبه ها، روند آموزشی آسیب نمی بیند؟
باید بررسی کنیم که با تعطیلی روز پنجشنبه چه امر مهمی تحقق پیدا می‌کند که آن قدر آقایان به دنبال آن هستند، اما تاکنون هدف یا دلیل قابل توجهی درخصوص ارایه این طرح بیان نشده است. آنچه مسلم است یادگیری و آموزش نیاز به استمرار و تکرار دارد و هرگاه فاصله در امر یادگیری اتفاق بیفتد در آموزش خلل ایجاد می‌شود و در واقع امکان این‌که دانش‌آموزان بتوانند خود را بازیابی کنند خیلی سخت خواهد بود، برای نمونه وقتی دانش‌آموزان بعد از یکی دو روز تعطیلی به مدرسه می‌روند، حداقل یک روز طول می‌کشد تا خودشان را دوباره هماهنگ کنند. شاید تمرکز بر چنین طرحی به این دلیل باشد که برخی مدارس در روزهای پنج‌شنبه دروسی نظیر ورزش و مطالعه آزاد به دانش‌آموزان ارایه می‌کنند و عملا درس تعطیل است، اما به هر ترتیب حضور مستمر در مدرسه برای دانش‌آموزان تعیین کننده و در ارتقای امر آموزش تاثیرگذار است که این وقفه به آن آسیب می‌رساند.


علی کریمی فیروزجایی
رییس کمیته آموزش و پرورش مجلس

تعطیلی 5شنبه ها، مفید است؟
بدون شک تعطیلی پنج‌شنبه مدارس ابتدایی یکسری فواید و مشکلات بوجود می‌آورد اما باید با انجام مطالعات تطبیقی بررسی شود که دانش‌آموزان در کشورهایی که آموزش و پروش موفقی دارند چند روز در هفته مدرسه می‌روند، معتقدم هم در این موضوع خاص و هم تمام تصمیم‌گیری‌هایی که به برنامه‌ریزی‌های درسی دانش‌آموزان برمی‌گردد باید با دقت عمل شود، چراکه بحث حدود چهارده میلیون دانش‌آموز و بیش از پنجاه میلیون نفر که به صورت غیرمستقیم با آموزش و پرورش سر و کار دارند اعم از فرهنگیان و اولیای دانش‌آموزان مطرح است .


علیرضا سلیمی
دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

مدارس 5شنبه های تعطیل شود، دانش آموزان خانه نشین می شوتند؟
متاسفانه تصور ما این است که تعلیم و تعلم منحصر به برخی از عناوینی است که در کتاب‌های درسی خلاصه شده‌ اما این‌طور نیست، لذا اگر بتوانیم با تعطیلی پنج‌شنبه برای دانش آموزان فعالیت‌های خارج از مدرسه تعریف کنیم اقدام بسیار موثری خواهد بود. بخشی از این فعالیت‌ها می‌تواند به مهارت‌آموزی اختصاص یابد که متاسفانه امروز در بحث مهارت آموزی با چالش‌های فراوانی مواجه هستیم، بخشی دیگر می‌تواند در فراگیری آداب اجتماعی خلاصه شود و بخشی هم فعالیت در عرصه‌هایی خارج از سیستم درسی تعلق گیرد، قطعا این فعالیت‌ها در بازپروری استعدادها و معلومات دانش آموزان تاثیرات بسزایی خواهد داشت. بنابراین اگر بتوانیم یک برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگ داشته باشیم قطعا تعطیلی پنج شنبه‌ها به نفع دانش آموزان خواهد بود. در صورتی که این برنامه‌ها برای دانش آموزان در نظر گرفته شود تعطیلی پنج‌شنبه قطعا در شکوفایی استعدادها، یادگیری دانش آموزان، تربیت نیروی توانمند برای آینده کشور و در نظام تعلیم و تربیت پیامدهای مثبتی خواهد داشت.


لاله افتخاری
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

تعطیلی 5 شنبه ها، به روند آموزشی آسیب نمی زند؟
این طرح خیلی مورد استقبال قرار گرفته و موجبات رضایتمندی اقشار مختلف به خصوص آموزگاران را ایجاد کرده است، چراکه در این صورت آموزگاران یک روز کمتر سر کار می‌روند و فرصت بیشتری برای رسیدگی به کارهای خود دارند. با تحقق این امر دانش‌آموزان به خصوص بچه‌ها فراغت بیشتری برای بازی و سایر فعالیت‌های فوق‌ برنامه در کنار خانواده‌ها خواهند داشت، اما خانواده‌ها کمتر از این طرح رضایت دارند از این جهت که اعتقاد دارند دانش‌آموزان باید ساعات بیشتری را برای تحصیل و مطالعه در مدارس داشته باشند. حتی برخی خانواده‌ها پیشنهاد می‌کنند فعالیت فوق برنامه برای روزهای پنج‌شنبه در نظر گرفته شود، اما آن را تعطیل نکنند چراکه این کار سبب می‌شود به دانش‌آموزان فشار کمتری در روزهای دیگر وارد ‌شود و فرصت بیشتری برای مطالعه خواهند داشت، ضمن این‌که برخی خانواده‌ها به دلیل اشتغال نگرانی نگهداری فرزند در روزهای تعطیل را دارند که امر باید در تصمیم‌گیری مورد توجه قرار گیرد.


حمیدرضا حاجی‌بابایی
وزیر آموزش و پرورش

5شنبه ها با چه ساز و کاری تعطیل می شوند؟
یک بحث کارشناسی در جهت ارتقای جایگاه ابتدایی مطرح است و آن این است که چه کار کنیم از یک سو ابتدایی رشد کرده، روانشناسی کودک و دانش‌آموز در مقطع ابتدایی رعایت و انگیزه‌ها در این مقطع رعایت شود،‌ از سوی دیگر ساعات درسی را افزایش دهیم. در حال حاضر 32 هفته کاری در کشور داریم که اگر آن را در عدد 24 ضرب کنیم، برای دانش‌آموزان 744 ساعت می‌شود، اما در تعریف جدید هفته کاری 34 هفته تعیین شده است و هر هفته 25 ساعت که اگر این عدد را ضرب کنیم، 850 ساعت برای دانش‌آموزان لحاظ می‌شود. با 106 ساعت افزایش ساعات درسی که داریم، همچنین بررسی تعاریف گوناگون تعطیلی روزهای پنجشنبه و مقایسه آن با حدود 70 کشور دنیا، تصمیم‌ گرفتیم یک کار کارشناسی توسط یکی از اساتید دانشگاه انجام دهیم.


علی عباسپور تهرانی‌فرد
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

با تعطیلی 5شنبه ها، تکلیف مادرانی که شاغل هستند چه می شود؟
بروز مشکل در خانواده‌هایی که پدر و مادر شاغل هستند از پیامدهای منفی طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در مدارس ابتدایی است. تعطیلی مدارس برای این خانواده‌ها مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، به خصوص هم‌اکنون که در اواسط سال تحصیلی قرار داریم و خانواده‌ها بر این اساس برنامه‌ریزی کرده‌اند، بنابراین این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.


مجید قدمی
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش

مدارس 5 شنبه ها کلا تعطیل هستند؟
در واقع تعطیلی پنجشنبه به معنای بسته شدن مدارس نیست، بلکه قرار است این روز برای کلاسهای جبرانی، فعالیتهای فرهنگی و اردویی دانش آموزان و کلاسهای دانشگاهی و ضمن خدمت فرهنگیان باشد. مدارس در روز پنجشنبه باز هستند و دانش آموزان می توانند در فعالیتهای فرهنگی، پرورشی و آموزشی شرکت کنند. اکثر مدارس ابتدایی در دنیا دو روز در هفته تعطیل هستند. اگر این طرح بدرستی اجرا شود قطعا موفقیت آمیز خواهد بود.


بیانیه وزارت آموزش و پرورش

به چه دلیل مدارس ابتدایی در روز 5شنبه تعطیل می شوند؟
هدف نهایی از این طرح در صورت تصویب نهایی درشورای عالی آموزش وپرورش نه تنها اعلام تعطیلی مدارس ابتدایی در روزهای پنجشنبه نیست، بلکه اهدافی همچون ارتقای انگیزه تحصیلی دردانش آموزان از طریق فراهم سازی محیطی شاداب و با نشاط درمدارس ابتدایی، دانش‌افزایی معلمان است و درراستای تجربیات جهانی ، بازنگری در نحوه کلاس‌داری، بودجه بندی دروس این دوره را براساس پشتوانه علمی وتجربی جهانی دنبال می کند.


اسفندیار اختیاری
رییس کمیته پژوهش و فناوری مجلس

تعطیلی 5شنبه ها، به روند آموزشی آسیب نمی زند؟
برنامه‌ریزی‌ها و راهبردهای آموزش و پرورش باید به گونه‌ای باشد که اصلا به فکر تعطیلی مدارس نباشیم. آموزش و پرورش باید در تمام روزهای هفته وجود داشته باشد. اگر فکر کنیم در مدارس ابتدایی هم آموزش هست و هم پرورش، دیگر تعطیل کردن یک روز از روزهای آن معنی پیدا نمی‌کند. در ارزیابی این‌گونه طرح‌ها باید بررسی کنیم که آیا واقعا یک سیستم آموزشی به همراه آموزش مهارت‌های اجتماعی برای دانش‌آموزان طراحی کرده‌ایم یا خیر، اگر پاسخ مثبت است و برای این نوع آموزش پنج روز در هفته کافیست هیچ اشکالی ندارد که پنج‌شنبه را تعطیل کنیم اما به نظر نمی‌رسد که این کار را انجام داده باشیم. برای انجام چنین طرحی نخست باید نظام آموزشی جدیدی را به نحوی طراحی کنیم که بر اساس منطق باشد و در کنار آن آموزش مسایل دیگری نظیر مهارت‌های اجتماعی دیده شود، با تحقق این امر مشخص می‌شود که پنج‌شنبه باید مدارس تعطیل باشند یا باز باشند.



__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری

ویرایش توسط رزیتا : 02-18-2011 در ساعت 12:34 PM
پاسخ با نقل قول
  #2  
قدیمی 04-05-2011
SonBol آواتار ها
SonBol SonBol آنلاین نیست.
معاونت

 
تاریخ عضویت: Aug 2007
محل سکونت: یه غربت پر خاطره
نوشته ها: 11,775
سپاسها: : 521

1,688 سپاس در 686 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض دبستان‌ها از هفته آینده ( 20 فروردین 90 ) پنج‌شنبه‌ تعطیل هستند

دبستان‌ها از هفته آینده پنج‌شنبه‌ تعطیل هستند

طی دستورالعملی از سوی معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها، جزئیات طرح تعطیلی دبستان‌ها در روزهای پنج‌شنبه اعلام شد و این طرح از 20 فروردین در برخی مدارس اجرا می‌شود.
فارس: در این دستورالعمل که از سوی فاطمه قربان معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده، با اشاره به مصوبه هشتصد و سی و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 5 اسفند 89 با موضوع «ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی»، آمده است: این مصوبه در زمان باقیمانده از سال تحصیلی جاری در مدارس «داوطلب» با رعایت موارد زیر اجرا شود.
لازم است تا تاریخ 11 فروردین 90 اطلاع‌رسانی مناسب به مناطق و مدارس استان انجام گیرد و مدارسی که داوطلب اجرای مصوبه در سه ماهه پایانی سال تحصیلی جاری هستند، موضوع را در جلسه‌ای با حضور اعضای شورای معلمان و انجمن اولیا و مربیان مدرسه (حتی‌الامکان از تاریخ 14 لغایت 18 فروردین 90) مطرح کرده و پس از بررسی و تبیین، در خصوص آن تصمیم‌گیری کنند.
در صورت تصویب اجرای این طرح (در مدت باقیمانده از سال تحصیلی جاری)، مراتب به صورت کتبی به اداره آموزش و پرورش مربوطه اعلام و از تاریخ 20 فروردین 90 نسبت به اجرای آن اقدام شود.
* دایر بودن کلاس‌های تحت پوشش طرح "ارزشیابی توصیفی " تا 13 خرداد
در ادامه این بخشنامه تأکید شده است: اطلاع‌رسانی و تبیین اهداف برنامه به ذینفعان به ویژه اولیای دانش‌آموزان حتماً انجام گیرد همچنین با عنایت به اثربخشی مراسم آغازین و نماز جماعت در فرآیند تربیت‌پذیری دانش‌آموزان، بر حضور فعال و با نشاط همکاران در این برنامه‌ها تأکید شود.
این دستورالعمل در ادامه تصریح می‌کند: با توجه به فرآیندی بودن شیوه ارزشیابی و حذف امتحان پایانی، کلاس‌های تحت پوشش برنامه "ارزشیابی توصیفی "، تا تاریخ 13 خرداد 90 فعالیت رسمی خود را ادامه خواهند داد همچنین تنظیم گزارش فعالیت و اقدامات انجام شده در این خصوص به همراه پیشنهادهای لازم و ارسال آن به معاونت آموزش ابتدایی تا پایان اردیبهشت 1390 مورد انتظار است.
* اختصاص "نوبت صبح " مدارس دونوبته به دوره دبستان در زمان اجرای طرح
در ادامه این دستورالعمل آمده است: با توجه به اینکه یک نوبته‌شدن مدارس می‌تواند به اجرای مطلوب این مصوبه کمک کند، شایسته است از هم‌اکنون ساماندهی نیروی انسانی و فضا در سال تحصیلی 91 ـ 90 در دستور کار استان و مناطق استان قرار گیرد و در صورتی که قرار باشد آموزشگاهی به صورت دو نوبته با «دو دوره تحصیلی متفاوت» فعالیت کند، تأکید می‌شود نوبت صبح به دوره دبستان اختصاص داده شود.
دستورالعمل طرح «ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی» در پایان خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه این مصوبه از مهر ماه 90، به صورت سراسری در تمام مدارس ابتدایی کشور اجرا خواهد شد، لازم است از هم‌اکنون برنامه‌ریزی مناسب در این خصوص انجام گیرد.
* متن مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش برای تعطیلی پنج‌شنبه‌های دبستان‌ها
در مصوبه هشتصد و سی‌ و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در تاریخ 5 اسفند 89 با موضوع «ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی» که به پیوست دستورالعمل معاون آموزش ابتدایی به مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شده، آمده است: شورای عالی آموزش و پرورش به منظور مدیریت بهینه زمان آموزش و فراهم آوردن زمینه تحول‌آفرینی در فرایند تعلیم و تربیت و کیفیت‌بخشی به برنامه‌های آموزشی و تربیتی، طرح «ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی» را به شرح زیر تصویب می‌کند.
ماده «یک» این مصوبه با اشاره به اهداف طرح مذکور تصریح می‌کند: تقویت انگیزه و نشاط دانش‌آموزان برای فراگیری فزون‌تر، گسترش فعالیت‌های پرورشی و فوق‌برنامه برای رشد همه جانبه تربیتی دانش‌آموزان، انطباق بیشتر برنامه‌های آموزشی و تربیتی با شرایط سنی و ویژگی‌های روانی دانش‌آموزان، انعطاف‌پذیری برنامه‌ها و زمان آموزش متناسب با شرایط اقلیمی و منطقه‌ای، تقویت ارتباط مدرسه و خانواده و تحکیم تعامل عاطفی دانش‌آموزان با خانواده خویش و تقویت انگیزش و فراهم‌آوردن زمینه ارتقای تحصیلی و شایستگی‌های حرفه‌ای، شغلی و پژوهشی معلمان از جمله مهمترین اهداف این‌ طرح است.
ماده «2» مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش با موضوع «چگونگی اجراء» اظهار می‌دارد: برنامه هفتگی مدارس ابتدایی به میزان حداقل 800 جلسه در طول سال تحصیلی با رعایت جدول مواد درسی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش تنظیم و اجرا می‌شود.
در بند "یک " ماده «2» این مصوبه با اشاره به نکات ضروری در تنظیم «برنامه هفتگی» دانش‌آموزان آمده است: برنامه آموزشی و تربیتی هفتگی مدرسه در قالب 25 جلسه آموزشی برای کلیه پایه‌های تحصیلی منحصراً در 5 روز اول هفته سازماندهی و اجرا شود.
همچنین، بر اساس بند "2 " ماده «2» مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، زمان هر جلسه برای پایه‌های اول و دوم 45 دقیقه و برای پایه‌های سوم، چهارم و پنجم 50 دقیقه تعیین می‌شود.
بند "3 " ماده «2» تأکید می‌کند: برای پایه‌های اول و دوم بعد از هر جلسه آموزشی 20 دقیقه و برای پایه‌های سوم، چهارم و پنجم 15 دقیقه زمان استراحت در نظر گرفته شود.
* ممنوعیت تلفیق دو جلسه روزانه و حذف زمان استراحت دانش‌آموزان
این مصوبه در بند "4 " ماده «2» ادامه می‌دهد: روزانه 15دقیقه به مراسم آغازین و 20 دقیقه به اقامه نماز جماعت در مدارس اختصاص می‌یابد؛ بر این اساس، تلفیق زمان دو جلسه آموزش و حذف زمان استراحت بین آنها مجاز نخواهد بود.
مصوبه طرح «ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی» در ماده «3» اعلام می‌‌کند: زمان شروع و پایان ساعات کار روزانه مدارس برحسب شرایط جغرافیایی و افق محلی هر منطقه با پیشنهاد اداره کل آموزش و پرورش استان و تأیید شورای آموزش و پرورش استان ابلاغ می‌شود.
* اختصاص روزهای پنج‌شنبه به فوق‌برنامه و آموزش ضمن خدمت معلمان
ماده «4» این مصوبه تصریح می‌کند: مدارس ابتدایی می‌توانند روزهای پنج‌شنبه برای طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی و تربیتی از قبیل «فعالیت‌های مکمل و فوق‌برنامه شامل اردوها، بازدیدها و فعالیت‌های ورزشی»، شرکت معلمان در گروه‌های آموزشی و آموزش‌های ضمن‌خدمت، ارتباط با خانواده‌ها، دوره‌های آموزش خانواده و نظایر آن دایر باشند.
ماده «5» مصوبه مذکور خاطرنشان می‌کند: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش موظف است گزارش ارزشیابی از اجرای این مصوبه را در پایان سال تحصیلی 91ـ1390 تهیه و به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کند؛ بر اساس ماده «6»، زمان اجرای این مصوبه از مهرماه 1390 خواهد بود.
مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش با عنوان «ساماندهی زمان آموزش در دوره ابتدایی»، پس از امضا و تأیید از سوی رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی آموزش و پرورش، به وزارت آموزش و پرورش جهت اجرا ابلاغ شده است.
__________________
پاسخ با نقل قول
پاسخ

برچسب ها
پنجشنبه, آموزش, ابتدایی, تعطیل


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد



اکنون ساعت 09:59 PM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.



Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices مدیریت توسط کورش نعلینی
استفاده از مطالب پی سی سیتی بدون ذکر منبع هم پیگرد قانونی ندارد!! (این دیگه به انصاف خودتونه !!)
(اگر مطلبی از شما در سایت ما بدون ذکر نامتان استفاده شده مارا خبر کنید تا آنرا اصلاح کنیم)


سایت دبیرستان وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه: کلیک کنید




  پیدا کردن مطالب قبلی سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری آنها