#1  
قدیمی 01-05-2010
fardin_fani آواتار ها
fardin_fani fardin_fani آنلاین نیست.
کاربر کارآمد
 
تاریخ عضویت: Dec 2009
محل سکونت: کرمانشاه
نوشته ها: 700
سپاسها: : 0

11 سپاس در 8 نوشته ایشان در یکماه اخیر
fardin_fani به Yahoo ارسال پیام
جدید معرفی کامل سورن Elx





کله اسب ایران خودرو از سال 79 مهمان خیابان های ایران و برخی کشور های جهان است . سال 84 این کله اسب جان تازه ای به نام سورن گرفت که در پی آن پایه های مدلی کاملا متفاوت از خانواده سمند پایه گذاری شد . سورن در فاز اول تنها در ظاهر خودرو ، برخی تجهیزات داخلی و تغییرات جزئی فنی با قیمتی فراتر از سمند ال ایکس به بازار عرضه شد و این موضوع حواشی اعتراضات را پیرامون این خودرو بالا برده بودند . اما پشت پرده و از همان سال عرضه سورن فاز یک ، تحقیقات و طراحی های سورن فاز دوم کلید خورده بود ، این بار قرار نبود روی دفتر نقاشی سمند طرح جدیدی پیاده شود بلکه تحولات سازنده تر و قدرتمند تر از هر زمان دیگر در صنعت خودروسازی ما صورت گرفته بودند . سورن با ورود به مرحله ELX محصولی کاملا متفاوت و انطباق پذیر با پیشرانه های گوناگون و هم گام با دانش روز را رقم زد . اسب جوان ایران خودرو با عرضه سورن ELX و تغییرات در خور توجه این خودرو نسبت به مدل پیشین وارد دوران بلوغ و پیشرفت شد ..
کلیدواژه هایی که پروژه سورن ELX روی آن ها بنا شده است متشکل از تکمیل سیستم های ایمنی ، تطبیق خودرو با استاندارد های روز ، ارگونومی ،ارتقاء سیستم صوتی ، افزایش کیفی همه قطعات ، تجهیز خودرو به ایربگ داشبورد ( شاگرد ) به عنوان استاندارد اروپا ، بخاری اتوماتیک و بهترین راندمان است .



تغییرات طراحی خارجی :

جلوپنجره با خطوط افقی تنها تغییر ایجاد شده در طراحی ظاهری سورن ELX است . این تغییر علاوه بر کمک به جذابیت بیش تر ظاهر خودرو در بازشناساندن این تیپ از سورن فاز اول نقش اول را در طراحی خارجی خودرو بازی می کند . طراحی خطوط افقی که عده بسیاری آن را به کپی برداری از جلوپنجره تویوتا کمری نسبت می دهند پیش از این ها هم در طراحی مدل های مفهومی سمند های پردیس و زوبین مشاهده شده بود و انتظار می رفت در فاز نخست سمند سورن نیز از همین سبک جلوپنجره استفاده شود . به زعم کارشناسان طراحی جلوپنجره پیشین سورن المان های روز استاندارد های بصری جهانی را در بر ندارد و جلوپنجره نصب شده روی سورن ELX اصالت را در عین هماهنگی با دیگر اجزا ظاهر خودرو به سورن برمی گرداند .



تغییرات طراحی و امکانات داخلی :

طراحی داخلی سورن ELX را می توان به جرات اصلی ترین بخش تحولات در ELX دانست . طراحی کلی داخل خودرو اعم از تودوزی ، داخل درب ها ، داشبورد و کلید های شیشه های بالابر و کلید های کنترل روی کنسول وسط سبکی جدید از طراحی های ایران خودرو را نشان می دهند .

صندلی های سورن با هدف بهبود شرایط راننده و سرنشینان و با توجه به ارگونومی یا مهندسی فاکتور های انسانی طراحی شده اند . این صندلی ها به صورت برقی کنترل می شوند و در 8 جهت حرکت می کنند . صندلی سورن هم در راستای ارتقاء رفاه و همچنین ارتقاء امینیت سرنشینان توانسته 4 استاندارد اروپایی را کسب کند . از جمله این استاندارد ها و تست های صورت گرفته پایداری صندلی ها هنگام وارد شدن ضربه و استاندارد پشت سری های سرنشینان است . صندلی های عقب خودرو بهینه سازی شده اند و ظرفیت استاندارد آن ها به 3نفر افزایش پیدا کرده و به همین منظور کمربند سرنشین سوم به مجموعه صندلی و تاقچه عقب افزوده شده که موجب تغییر شکل و آرایش قرار گرفتن سیستم پخش خودرو با کارآیی بالاتر شده است .
در طراحی داشبورد و قطعات و تجهیزات تشکیل دهنده آن ایران خودرو از روشی جدید در سورن استفاده کرده که هم هزینه تمام شده در خط تولید و هم عمل مونتاژ خودرو را تسهیل می کند . مجموعه امکانات داشبورد به صورت پیش مونتاژ شامل مجموعه کامل فرمان خودرو ، کیسه هوای شاگرد و قطعات و سیستم های برقی خودرو به خط تولید خودرو انتقال داده می شوند .



برای اولین بار در ایران سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک در سورن ELX طراحی شده است . کنترل میزان هوای کابین ، کنترل دمای داخل کابین ،یخ زدایی و بخار زدایی در زمستان از جمله کارآیی های سیستم تهویه اتوماتیک طراحی شده توسط ایران خودرو هستند این سیستم به وسیله سنسور های نصب شده بر روی موتور ، سپر ها و داخل کابین بیش ترین کارآیی لازم را در سرمایش و گرمایش خودرو ارائه می دهد . سیستم تهویه اتوماتیک با کمک دریچه های استاندارد و بهینه سازی شده سورن ELX کارآیی بهتری نسبت به موارد مشابه در خودرو های هم کلاس خود خواهد داشت . این سیستم با دارا بودن آپشن ها و حالت های گوناگون شرایط بهینه ای را در حالت econ برای مصرف سوخت به همراه خواهد داشت . در انواع سمند هوارسانی و تهویه هوا برای سرنشینان عقب آن گونه که باید هر چند به صورت غیر مستقل ولی کامل صورت نمی گرفت . سورن ELX با دارا بودن دریچه های مجزا برای سرنشینان عقب تمامی نقاط کابین خودرو را پوشش می دهد .
سیستم برقی خودرو در سورن ELX به صورت یک پارچه تحت نام JUNCTION BOX در مجموعه پیش مونتاژ شده داشبورد قرار می گیرند که این پکیج شامل فیوز ها ، رله ها ،سیستم هشدار دهنده و سایر تجهیزات تکمیلی می شود . ایجاد پکیج این چنینی کیفیت یک پارچه و طول عمر بیش تری را برای قطعات برقی خودرو تضمین می کند . علاوه بر این موارد سوییچ ها در سورن ELX به صورت کامل ارتقاء پیدا کرده اند و همچنین جلوآمپر جدید با امکانات بیش تری نیز در این خودرو به کار گرفته شده است .
سورن در فاز نخست امکان نصب کیسه هوای راننده را در مجموعه فرمان امکان پذیر کرده بود اما در فاز دوم و در موفقیت دیگری برای ایران خودرو با طراحی سطح نرم داشبورد امکان نصب کیسه هوای دوم (شاگرد ) نیز مهیا شده .



نصب کیسه هوای داشبورد برای نخستین بار است که در یک خودرو ایرانی صورت می گیرد .طراحی سطح نرم با استفاده از روکش فوم میسر شده است .
سامانه هوشمند مرکزی که نسل نخست آن در نخستین سمند پایه گذاری شد در سورن با بالاترین سطح پیشرفت و امکانات به کار گرفته شده است . این سامانه که به طور کامل شاهد تغییراتی در جهت پیشرفت کارآیی ها و امکانات بوده و با دارا بودن کنترل هوشمند مرکزی تحولی در کنترل بخش های فنی خودرو به وجود آورده است . این سیستم که شامل JUNCTION BOX (فیوز ها ، رله ها ،سیستم هشدار دهنده و سایر تجهیزات تکمیلی ) و ارتباط با تجهیزات این بخش می شود امکانات جدیدی نظیر تنظیم سرعت برف پاک کن با سرعت خودرو ، سیستم پیدا کننده خودرو و .. را در بر دارد . در صورتی که اشکالی در بخش الکترونیک خودرو به وجود بیاید این سیستم با قرار گرفتن در حالت چک اتوماتیک قطعه معیوب را یافته و به راننده اطلاع می دهد ، به این وسیله دیگر نیازی به چک کردن تمامی قطعات الکترونیکی خودرو نیست .
سیستم صوتی خودرو نیز هم از نظر سیستم پخش و هم از نظر بلندگو ها متحول شده است .


پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید




پاسخ


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد



اکنون ساعت 02:33 PM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.



Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices مدیریت توسط کورش نعلینی
استفاده از مطالب پی سی سیتی بدون ذکر منبع هم پیگرد قانونی ندارد!! (این دیگه به انصاف خودتونه !!)
(اگر مطلبی از شما در سایت ما بدون ذکر نامتان استفاده شده مارا خبر کنید تا آنرا اصلاح کنیم)


سایت دبیرستان وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه: کلیک کنید




  پیدا کردن مطالب قبلی سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری آنها