#1  
قدیمی 03-09-2010
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض سخن به مقدار لازم

سخن به مقدار لازم




در دو قسمت قبل، جواب نامه های اول و دوم علامه طباطبایی به طلبه ای که جویای دستورالعمل خودسازی بود تقدیم داشته شد. اینک نامه سوم و آخرین آن ها به محضرتان هدیه می گردد:

قسمت اول ، قسمت دوم

جواب علامه طباطبایى به نامه سوم (این نامه در اختیار ما نیست)

بسمه تعالى
برادر عزیز
حالتى كه به شما رخ مى‏دهد حالت جذبه است. لازم است كه به مراقبه بپردازید و با تمام قوا به سوى خداى متعال توجه كنید و خود را برابر حق ببینید و تصور كنید. و ضمنا روزانه اقلا با خداى خود - عز اسمه - ساعتى خلوت كرده، به ذكر او مشغول باشید. با استخاره یكى از دو ذكر شریف (لااله‏الاالله روزى 1000 مرتبه یا 1750 مرتبه)، (الله بدون حرف ندا روزى 1500 مرتبه و اگر توانستید سه هزار مرتبه) مشغول شوید. و در خوردن و نوشیدن و حرف زدن و معاشرت و خواب، از افراط و تفریط بپرهیزید و فرصت را غنیمت‏شمارید. چنانكه مى‏فرماید: ان لربكم فى ایام دهركم نفحات الا فتعرضوا لها و لا تعرضوا عنها. وفقكم الله و ایدكم ان‏شاءالله.
محمد حسین طباطبایى

توضیح
جذبه: حالتى است كه بر اثر عنایت و توجه حق تعالى، همه آنچه را كه بنده براى پیمودن منازل به سوى خداوند متعال نیاز دارد بدون زحمت‏برایش فراهم مى‏شود و او به آسانى و راحتى مسیر سلوك عرفانى را طى مى‏كند.

ذكر «الله‏»
حق تعالى را نام هاى بسیار است كه بدانها خوانده مى‏شود. در قرآن كریم و در دعاها نام هاى فراوان حق تعالى آمده است. و در دعاى جوشن كبیر هزار نام حق تعالى برشمرده شده است.
در میان نام هاى خداوند اسم شریف «الله‏» داراى امتیاز و ویژگى است. چرا كه نام هاى دیگر دلالت ‏بر بعضى از صفات جلال و جمال خداوند دارد اما اسم «الله‏» ذات خداوند با تمام صفات جلال و جمال را در بر دارد. اهل عرفان به این اسم شریف اهتمام فراوان دارند.
و مى‏دانیم كه ذكر نام خدا بدون حرف ندا دلالت ‏بر نزدیكى خداوند به بنده دارد. چرا كه ندا را براى خطاب به كسى كه از ما جداست‏به كار مى‏بریم و چه وقت است كه خداوند از ما دور و جدا باشد.

میانه‏روى در خواب و خوراك





بدن ما نیازمند خواب است و بدون آن ادامه حیات برایمان ممكن نیست. لیكن زیاده‏روى در آن براى سلامتى جسم و جان مضر است و در دستورهاى دینى ما از آن نهى شده است. در باره این موضوعات روایات فراوانى وجود دارد كه به عنوان نمونه چند آیه و حدیث ذكر مى‏كنیم.
قرآن كریم: وكُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ . (بخورید و بیاشامید و اسراف نكنید)رسول خدا(ص): به ملكوت راه نیابد كسى كه شكمش را پر كند.
رسول خدا(ص): برترین شما نزد خداوند كسى


است كه گرسنگى و تفكرش طولانى‏تر باشد. و مبغوض‏ترین شما نزد خدواند كسى است كه خواب و خوراك و نوشیدنش بسیار باشد.
امام صادق(ع): همانا خداوند زیادى خواب را دشمن مى‏دارد.
امام صادق(ع): زیادى خواب دین و دنیاى آدمى را بر باد مى‏دهد. پیامبر گرامى ما كلام مادر سلیمان پیامبر را نقل مى‏فرماید كه خطاب به فرزندش سلیمان گفت: از خواب زیاد پرهیز كن، چرا كه خواب زیاد سبب فقر آدمى در روز قیامت مى‏شود.
در میان نام هاى خداوند اسم شریف «الله‏» داراى امتیاز و ویژگى است. چرا كه نام هاى دیگر دلالت ‏بر بعضى از صفات جلال و جمال خداوند دارد اما اسم «الله‏» ذات خداوند با تمام صفات جلال و جمال را در بر دارد. اهل عرفان به این اسم شریف اهتمام فراوان دارند.



سخن گفتن و معاشرت با مردم به مقدار لازم
در دستورهاى دینى ما از پرگویى و رفت و آمد بسیار با هر گونه مردمى نهى شده است.
امام كاظم(ع) از پدران گرامیش روایت كند كه امیرالمؤمنین(ع) به مردى برخورد كه زیاده سخن مى‏گفت. حضرت ایستاد و فرمود: اى مرد، آنچه گویى دو فرشته مراقب بنویسند و به پیشگاه الهى برند، پس آنچه به كارت آید بگو و آنچه به كارت نیاید واگذار.
امام صادق(ع) مى‏فرماید: خداوند به چیزى برتر از سكوت پرستش نشده است.
رسول خدا(ص) مى‏فرماید: در سخن گفتن - به غیر ذكر خداوند - زیاده‏روى نكنید چرا كه زیاده سخن گفتن - به غیر ذكر خدا - سبب قساوت قلب مى‏شود و دورترین مردم از خداوند كسى است كه دچار قساوت قلب شده باشد.
فیض كاشانى(ره) در كتاب اخلاقى خود در باره عزلت و كناره‏گیرى یا معاشرت با مردم و فواید هر كدام فصلى طولانى اختصاص داده است و در پایان به منظور جمع‏بندى مى‏فرماید:
با شناخت فواید و مضار عزلت و كناره‏گیرى دانستى كه نمى‏توان یكسر حكم كرد كه كناره‏گیرى از همه كس و همه جا و از سوى هر كسى پسندیده یا ناپسند است‏بلكه بستگى دارد كه خود شخص كه باشد و همنشینش چگونه آدمى باشد و انگیزه آنان در معاشرت چه باشد. بایستى دید كه به سبب آمیزش با او چه چیزى را به دست مى‏آورى و چه چیزى را از دست مى‏دهى و پس از مقایسه بهترین را برگزین.





سخن آخر اینكه كناره‏گیرى كامل از مردم سبب دشمنى آنها مى‏شود و معاشرت بسیار هم سبب گرفتار شدن به همنشینان بد مى‏شود. پس راه میانه را برگزین. و این راه میانه و حد وسط با ملاحظه حالات و فواید و آفات، تفاوت مى‏یابد. این سخن، حرف حق و خالص است و غیر از این هر

چه گویند سخنى است نارسا.

اغتنام فرصت
براى دست زدن به كارى و توفیق در آن، هزار و یك شرط بایستى تحقق یابد تا بتوان به هدف نایل شد. هر گاه تمام زمینه‏ها و شرایط فراهم آمد بایستى سریع اقدام كرد و دست‏به كار شد و فرصت از دست مى‏رود و فراهم آمدن دوباره زمینه دیر دست مى‏دهد.
امام على(ع) مى‏فرماید: الفرصة تمر مر السحاب. (فرصت ها و زمینه‏هاى مساعد چون ابر گذراست) به سرعت مى‏گذرد و بازگشت ندارد. و هر گاه فرصتها از دست رفت‏به فرموده امام على(ع) اضاعة الفرصة غصة (از دست دادن فرصت موجب غصه است).
در حدیث‏شریفى كه پایان بخش نامه‏هاى مرحوم علامه است اشاره به این است كه در روزگار و دوره هر كس گه گاه نسیم رحمت مى‏وزد و نفخه رحمانى دیردیر دست مى‏دهد. حال كه چنین است‏بایستى خود را در معرض آن قرار داد و از آن بهره جست. و مبادا كه به آن پشت كنید و از آن غفلت ورزید.
منبع: كوثر-شماره5

گروه دین و اندیشه - مهدی سیف جمالی

__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری
پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید




پاسخ


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد



اکنون ساعت 07:07 AM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.



Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices مدیریت توسط کورش نعلینی
استفاده از مطالب پی سی سیتی بدون ذکر منبع هم پیگرد قانونی ندارد!! (این دیگه به انصاف خودتونه !!)
(اگر مطلبی از شما در سایت ما بدون ذکر نامتان استفاده شده مارا خبر کنید تا آنرا اصلاح کنیم)


سایت دبیرستان وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه: کلیک کنید




  پیدا کردن مطالب قبلی سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری آنها