بازگشت   پی سی سیتی > مقالات و مباحث علمی > مقالات و موضوعات علمی

مقالات و موضوعات علمی در این تالار مقالات و مطالب علمی قرار داده خواهد شد توجه شود که مقالات علمی و دانشگاهی با اخبار علمی تفاوت دارد و بخش مربوطه ی اخبار علمی به صورت جداگانه ایجاد شده است

پاسخ
 
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
  #1  
قدیمی 02-08-2010
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض کنکور بی معنی (ارقام با معنی - ارقام بی معنی)

کنکور بی معنی (ارقام با معنی - ارقام بی معنی)




یک تفاوت اساسی ریاضی و فیزیک این است که در فیزیک از اعداد استفاده علمی مناسب می شود. حتماً متن کوچک ام یا بزرگ را از آرشیو بخوانید. تفاوت دیگری که در نگرش فیزیک و ریاضی
نسبت به اعداد وجود دارد، دقت عدد یا معنای یک عدد است.



مثلاً در کلاس ریاضی به ما می‌گفتند که عدد 2 با عدد 00/2 فرقی ندارد یا این‌که 21/3 با 2100/3 برابر است. اما در فیزیک این چنین نیست یعنی 2 برابر 00/2 نیست. حالا چرا؟ ... الآن می‌گویم. قبل از این‌که بیش‌تر جلو برویم اول چند تا تعریف داریم:
  • رقم معنی دار: رقمی از یک عدد که قابل اندازه گیری است و ما در مورد آن اطمینان داریم.
  • تعداد ارقام با معنی: تعداد رقم‌های یک عدد چند رقمی که معنی دار هستند.
  • آخرین رقم معنی دار: آخرین رقم از یک عدد ( یعنی رقم سمت راست ) که معنی دار هم باشد.
  • رقم مشکوک: اولین رقم بعد از آخرین رقم معنی دار در یک عدد ( یعنی رقم سمت راست آخرین رقم معنی دار).
اما حالا یک رقم معنی دار چیست؟ فرض کنید ما یک متر داریم که با واحد سانتی‌متر مدرج شده و روی هر یک سانتی متر، علامتی زده شده است. با این متر طول یک میز را اندازه می‌گیریم و می‌بینیم وقتی سر متر را ابتدای میز قرار می‌دهیم، انتهای میز بین علامت‌های 46 سانتی‌متر و 47 سانتی‌متر قرار می‌گیرد و مثلاً به 46 نزدیک‌تر است. اگر کسی از ما بپرسد که طول میز چقدر است، می‌گوییم 46 و خورده ای یا این‌که تقریباً 46 سانتی‌متر است. یعنی ما طول میز را 46 سانتی متر اندازه گیری کردیم اما می‌دانیم کمی خورده هم دارد.

اما اگر به کسی بگوییم که طول میز 46 سانتی متر است؛ او هم بداند که مترها واحد میلی متر ندارد، مشکوک می‌شود که طول میز مثلاً 45.8 سانتی متر بوده که شما گردش کرده اید، گفتید 46 سانتی متر یا مثلاً 46.2 سانتی متر بوده است که حالا شده 46. یعنی بعد از رقم 6 در عدد 46، هر عددی می‌توانسته باشد. 1 یا 3 یا 5 ... . البته 8 نبوده، چون اگر مثلا 46.8 سامتی متر ‌بود ما می‌گفتیم 47 سانتی متر. اما عددهای زیر 46 هم می‌توانسته باشد! مثلاً اگر 45،8 بود آن را 46 می گوییم.



به این ارقام ، رقم مشکوک یا رقم بی معنی می‌گوییم! اما 6.4 بامعنی هستند، یعنی ما به آن اطمینان داریم، البته تعداد ارقام بامعنی عدد 46 دو رقم است. اما اگر یک ریاضی دان ناشی بیاید و طول میز را بنویسد 00/46، به او متذکر می‌شویم که این دو تا صفر که بعد از ممیز گذاشتید معنی ندارند، ادعای بی معنایی است، تو از کجا می‌دانی؟ اگر دقت اندازه گیری ما میلیمتر بود، این دو رقم صفر، اندازه گیری می‌شدند؟

یعنی این‌که 46 ≠00/46 است. این موضوع خیلی مهم است. اگر یک نگاهی به فصل اول جلد سوم کتاب فیزیک هالیدی بیندازید، جدولی را می‌بینید که نشان داده است در سال‌های مختلف چه افرادی تلاش کرده اند تا مقدار توان فاصله در قانون کولن، یعنی عدد دو را با دقت بیشتری اندازه گیری کنند و نشان بدهند بعد از ممیز چند صفر بامعنی وجود دارد. رعایت تعداد ارقام بامعنی، فقط در اندازه گیری اهمیت ندارد بلکه در محاسبات هم نقش اساسی دارد. مثلاً فرض کنید به یک ریاضیدان می‌گوییم، محاسبه سخت زیر را انجام دهد:

2/15×2=4/30



احتمالاً می‌گوید جواب می‌شود 30/4، اما اگر به یک فیزیکدان بگوییم جواب چقدر است، کمی به ریاضیدان می‌خندد و می‌گوید جواب می‌شود 4. حالا چرا؟ خوب با توجه به دقت ارقام می‌دانید که آن 2 که در 15/2 ضرب می‌شود، ممکن است عدد 1/2 یا 9/1 باشد. مثلاً تصور کنید عدد 1/2 باشد. حاصلضرب می‌شود 4.55 یا اگر مثلاً 9/1 بوده باشد، حاصلضرب 4.08 خواهد شد. پس این حاصلضرب می‌تواند هر عددی نزدیک 4 باشد که ما فقط روی عدد 4 اطمینان داریم.

پس یک قانون می‌گذاریم: در حین ضرب یا تقسیم کردن، تعداد ارقام با معنی جواب حتماً از تعداد ارقام با معنی هر کدام از عددهایی که ضرب شده اند، کمتر است. یعنی ما نمی توانیم از روی اعدادی با مثلاً n رقم معنی دار عددی با m رقم معنی دار بسازیم که m>n باشد. حالا به این فکر کنید که آیا نمره‌ی تراز یا رتبه‌ی کنکور ما با معنی است یا نه؟ یعنی با توجه به دقت آزمون و تعداد سؤال‌ها آیا می‌شود به هر شخص یک عدد 5 یا 6 رقمی ( رتبه یا تراز او ) را نسبت داد یا این‌که این کار از نظر علمی بی معنی است؟!


نویسنده: طاها یاسری









__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری

ویرایش توسط رزیتا : 02-08-2010 در ساعت 01:18 PM
پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید




پاسخ


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد



اکنون ساعت 12:23 AM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.



Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices مدیریت توسط کورش نعلینی
استفاده از مطالب پی سی سیتی بدون ذکر منبع هم پیگرد قانونی ندارد!! (این دیگه به انصاف خودتونه !!)
(اگر مطلبی از شما در سایت ما بدون ذکر نامتان استفاده شده مارا خبر کنید تا آنرا اصلاح کنیم)


سایت دبیرستان وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه: کلیک کنید




  پیدا کردن مطالب قبلی سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری آنها