استان کرمانشاه در این تالار به بحث و بررسی مطالب مرتبط به استان کرمانشاه میپردازیم. |
03-18-2012
|
|
|
|
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677
9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
|
|
امام زاده حسن(ع)اسلام آبادغرب آماده پذیرایی از زائرین و مسافران نوروزی است
امام زاده حسن(ع)اسلام آبادغرب آماده پذیرایی از زائرین و مسافران نوروزی است
كرمانشاه - آستانه باشكوه امام زاده حسن(ع) در فاصله 40 كیلومتری اسلام آباد غرب و 11 كیلومتری بخش حمیل، به عنوان یكی از امام زادگانی كه طرح بهاری در آن اجرا می شود آماده پذیرایی از مسافرین و زائرین است.
به گزارش روز یكشنبه ایرنا، امام زاده حسن (ع) بر بالای تپهای كه حدود 275 متر از سطح جاده آسفالت ارتفاع دارد قرار گرفته و در نزدیكی روستای 'روتوند' واقع شده است.
بقعۀ این امامزاده بازسازی شده و بنای جدید از تیرآهن و آجر است كه با وسعتی گسترده به جای بقعۀ سادۀ قدیمی امامزاده ساخته شده است. مساحت كل بنای بقعه با ایوان و زائرسرا حدود یك هزار متر است.
شكل بقعه به صورت مربع به ابعاد 28×28 متر با ارتفاع حدود پنج متر است كه بر روی مرقد، ضریحی مشبك به طول سه و عرض دو و ارتفاع 5/2 متر از جنس فلز آب طلاكاری شده است كه به همت هیأت امنا و ادارۀ اوقاف استان كرمانشاه بر روی قبر نصب شده و بر روی ضریح، شجره نامۀ امامزاده نوشته شده است.
چهار طرف ضریح رواق است، كف بقعه و ازارۀ حرم تا حدود یك متر و نیم از سنگ مرمر سبز تزیین یافته و بالاتر از آن تا زیر طاق و همچنین سقف كلّ بقعه با آیینهكاری تزیین شده است.
بر فراز بقعه روی ضریح مطهر، گنبدی مدوّر قرار دارد و زیرگنبد از داخل با آیینه كاری رنگی طراحی گردیده و بر ازارۀ زیرگنبد، آیات قرآنی چهار قل با زمینۀ سبز و همچنین نامهای مبارك چهارده معصوم مزین شده است.
ایوان مقابل امامزاده با ارتفاع هشت متر در ضلع شمالی بقعه قرار گرفته و در ورودی بقعه نیز در همین قسمت قرار دارد. طول ایوان به اندازۀ عرض بقعه است كه در قسمت در ورودی حدود 10 متر است و از دو طرف شرقی و غربی با ده پله پایینتر به دو طرف شرقی و غربی ایوان متصل میشود.
در ورودی بقعه دو لنگه حدود 180 سانتیمتر با ارتفاع بیش از 3 متر است كه در كتیبۀ چوبی بالای سردر آن سورۀ مباركۀ ' كوثر' و آیۀ شریفه ' وان یكاد' به صورت برجسته كندهكاری شده است.
دو گلدسته در دو طرف ایوان امامزاده قرار گرفته كه از داخل مجّوف و با پله آهنی تا مأذنه راه دارد. نمای گلدستهها با كاشی فیروزهای گل و بوته مزّین شده و نمای بیرونی بقعه (دور تا دور) آجر پنج سانت اصفهان به كار رفته است.
در ضلع شرقی، غربی و جنوبی بقعۀ امامزاده چهارده باب اتاق به ابعاد 4×5 متر برای زائرسرا ساخته شده است كه با توجه به اینكه بقعۀ مطهر در بلندی قرار گرفته، چشمانداز زیبا و شگفتانگیزی از مناظر طبیعی منطقه را نشان میدهد.
به گزارش ایرنا، شجره نامۀ امامزاده حمزه، معروف به امامزاده حسن واقع در هرسم، بخش حُمیل اسلام آباد غرب براساس دستخطی كه منسوب به علاّمه نسّاب مرحوم آیتالله العظمی سیّد شهاب الدّین مرعشی نجفی است كه در پاسخ استعلام یكی از بزرگان محل از هویت چند امامزادۀ مدفون در منطقه 'هلیلان' و 'هرسم' مرقوم شده است.
شجره نامه امام زاده حسن (ع) آنطور كه آیت الله مرعشی نجفی آورده به این صورت است: 'حمزة ابوالقاسم بن علی بن طعنة بن حمزة بن محمّد بن عبدالرحمان الشجری ابن القاسم بن حمزة بن محمّد البطحانی، كه از اولادانِ حسن بن زید بن امام حسن مجتبی (ع) است.
این امام زاده شریف در طول سال نیز پذیرای زائران فراوانی از سراسر كشور است و مردم منطقه از ایشان كرامات فراوانی را مشاهده كرده اند.
__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم
به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم
چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم
زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم
خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم
استاد فاضل نظری
|
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید
|
|
03-18-2012
|
|
کاربر کارآمد
|
|
تاریخ عضویت: Feb 2012
محل سکونت: خرمشهر
نوشته ها: 612
سپاسها: : 240
1,540 سپاس در 646 نوشته ایشان در یکماه اخیر
|
|
سلام وه شازه سن
ممه خوه م منال شازه سنم
من خودم متولد روستای هرسم هستم و بارها وبارها به این مکان زیارتی سیاحتی رفتم از اون بالا میتونم روستامونو از 3کیلو متری ببینم
روبروی امام زاده قبرستان روستاهای اطرافه حتی اقوام درجه یک خودم هم اونجا دفن شده اند
وپشت امام راده طبیعت زیبایی هست برکه ای اونجاس به اسم ماشالگان چندیب بار اونجا شنا کردم
|
کاربران زیر از شابادی به خاطر پست مفیدش تشکر کرده اند :
|
|
03-20-2012
|
|
|
|
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677
9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
|
|
35 نفر بر اثر غرقشدن و برقگرفتگی در استان كرمانشاه جان باختند
35 نفر بر اثر غرقشدن و برقگرفتگی در استان كرمانشاه جان باختند
كرمانشاه - 19 نفر بر اثر غرق شدن و 16 نفر بر اثر برق گرفتگی از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه در استان كرمانشاه جان خود را از دست دادند.
به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره كل پزشكی قانونی استان كرمانشاه روز یكشنبه گزارش دارد، شمار غرقشدگان در مدت مشابه سال قبل 21 نفر بوده است.
براساس این گزارش، از كل فوتشدگان ناشی از غرق شدن در مدت یادشده سال جاری 17 نفر مرد و دو نفر زن بودند.
همچنین در 10 ماه سپری شده از سال جاری 16 نفر ( 14 مرد و دو زن) بر اثر برقگرفتگی در استان كرمانشاه جان باختند این در حالی است كه طی مدت مشابه سال گذشته نیز 16 نفر بر اثر برق گرفتگی در این استان جان خود را از دست داده بودند.
__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم
به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم
چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم
زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم
خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم
استاد فاضل نظری
|
03-20-2012
|
|
|
|
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677
9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
|
|
نوروز در میان ایل كلهر و مردم مناطق غرب استان كرمانشاه
نوروز در میان ایل كلهر و مردم مناطق غرب استان كرمانشاه
قصرشیرین - مردم ایل بزرگ كلهر كه بیشتر در غرب استان كرمانشاه و شهرستان گیلانغرب سكونت دارند معتقدند عید نوروز شب آغاز حكومت امام علي (ع) و همچنین روز آغاز تاج گذاري جمشید پادشاه افسانه اي ایرانیان است.
به گزارش ایرنا، برپایی آیین های عید نوروز در میان مردمان مناطق مختلف رنگ و جلوه خاصی دارد در این میان، مردم كلهر زبان شهرستان های گیلانغرب، قصرشیرین و سرپل ذهاب نیز از این قاعده مستثنی نیستند و دارای آداب و رسوم ویژه ای برای خود هستند.
كردهای ایل كلهر، ماه منتهي به عید را طبق تقویم ویژه خود عید ماه مي گویند و در این ماه زمینه استقبال از نوروز باستاني را فراهم مي كنند و به همین دلیل از نیمه دوم این ماه تمام وسایل منزل را بیرون مي ریزند، فرشها و وسایل كثیف را مي شویند و از منازل خود غباررویي مي كنند در این میان خانه تكانی را معمولا زنان با همیاري فرزندان و همسایگان خود انجام مي دهند.
بنابر عقاید مردم ایل كلهر شب قبل از عید، عرفات محسوب مي شود و مردم در این شب به خاطر در گذشتگان خود انواع میوه ها، شیرینی ها و غذاها تهیه كرده و براي شادی روح اموات خیرات می كنند و فاتحه مي خوانند و سپس از این نذورات مي خورند، آنان این شب را عید اموات مي دانند و با بر پا داشتن عرفات موجب خشنودي و شادي روح اموات مي شوند.
مردم ایل كلهر علاوه بر مراسم چهارشنبه سوري كه در آن آتش روشن مي كنند و از روی آن مي پرند، در شب عید هم هنگام غروب آتشي در حیاط خانه روشن مي كنند و براي هر فردي از اعضای خانواده هیزمي با ذكر اسم او در آتش مي اندازند و دور آن مي نشینند و عقیده دارند این كار موجب طول عمر و روشني زندگي مي شود.
از دیگر رسوم ایل كلهر این است كه جوانان و مردان چند روز مانده به شب عید توپ هاي نمدي درست مي كنند و آن را درون نفت قرار مي دهند تا كاملا با نفت آغشته شود، با فرا رسیدن شب و تاریك شدن هوا توپ ها را در فضاي باز آتش مي زنند و مرتب آنها را به هوا پرتاب مي كنند این كار موجب هیجان مردم شده و در واقع یك نوع از نور افشاني امروزی در آسمان روستا و محل زندگی شان است كه زیبایي خاصي را در شب عید مي آفریند، همه این موارد نشان از احترام و تقدس آتش در فرهنگ دیرین كردها و مردم ایران دارد.
غذاي شب عید در میان مردم كرد زبان ایل كلهر
مبناي آغاز نوروز در آیین مردم ایل كلهر شب است به همین منظور بهترین غذاها را برای این شب تهیه مي كنند در گذشته بهترین غذای آنها پلوی خالي بود ولي هم اكنون پلو با گوشت توسط زنان ایل كلهر پخت می شود و هر خانواده با هر وضعیت اقتصادي خود را ملزم به تهیه این غذا براي اعضاي خانواده در شب عید می داند و به اصطلاح در این شب همه افراد از نظر نوع غذا با هم برابرند.
پوشیدن لباس نو یكي دیگر از سنت هاي ویژه و زیبای عید نوروز در میان ایرانیان و فارسی زبانان جهان است بنابراین تهیه لباس نو و پوشیدن آن در نوروز از دیرباز در میان اقوام ایرانی رایج و مرسوم بوده است.
مردم ایل كلهر هم با هر نوع بضاعت مالي سعي مي كنند لباس هاي كهنه را بیرون انداخته و زندگي نو و پاكیزه را با لباس هاي الوان و نو آغاز كنند بنابراین از یك ماه قبل از فرا رسیدن عید به فكر تهیه لباس براي خود و فرزندانشان هستند، در این كار بچه ها و زنان نسبت به مردان خانواده در اولویت هستند، پوشیدن لباس نو جنبه عمومي و همگاني دارد چون پوشیدن لباس هاي نو و رنگارنگ همراه تغییر چهره طبیعت به معني زدودن پلیدی ها و آغاز زندگي شاد و رنگین محسوب مي شود.
دید و بازدید (عید مباركي) یكي از سنت هاي رایج دیگر در میان مردم ایل كلهر است، مردم از صبح اولین روز عید دسته دسته به دیدار همدیگر مي روند، در اینجا رسم بر این است كه ابتدا به عید مباركي بزرگان و روساي طوایف و خانواده ها رفته و بعد به دیدار سایر اعضای خانواده هاي خود بروند.
در دیدارهاي اولین روز عید بیشتر مردان خانواده به عید مباركي مي روند و با همدیگر روبوسي مي كنند دقایقي در منزل میزبان مي مانند و پس از تناول شیریني راهي خانه اي دیگر مي شوند.
زنان هم بطور جداگانه و به صورت گروهي همراه زنان همسایه به عید مباركي مي روند، كساني كه در این روز بدلیل مشغله نتوانند به عید مباركي بروند این كار را در شب همان روز انجام مي دهند.
یكي از سنتهاي اجتماعي دیرین ایل كلهر، مراسم سیزده بدر در روز سیزدهم نوروز است مردم بنا بر باورهاي عامیانه این روز را نحس مي دانند و برای دور كردن نحسی از خود دسته جمعي منازل و خانه هاي خود را ترك و به دامن دشت و صحرا می روند.
این طرز تفكر از زمان هاي باستان در میان ایرانیان وجود داشته و حتي در بعضي از ادیان دیگر مثل مسیحیت هم رواج دارد و آنان هم هیچگاه سیزده نفر روي یك سفره نمي نشینند، مردم كلهر هم به نحس بودن سیزده اذعان دارند و حتي در محاسبات بجاي سیزده كلمه زیاده بكار مي برند، بنابراین آنها در روز سیزدهم نوروز همگام با دیگران خانه را ترك و به دامن سبزه زارهاي زیباي طبیعت مي روند و این روز را با شادي و رقص و همراه با خویشاوندان سپري مي كنند.
از مكان هایي كه مردم شهر و روستا در این روز به آنجا مي روند مناطق سرسبز و جنگلي منطقه است دختران در این روز به نیت باز شدن بخت شان سبزه گره مي زنند و بسیاري از آنان به جمع آوري گیاهان خوراكي مي پردازند.
شهرستان های قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب بواسطه جاذبه های فراوان تاریخی، طبیعی و گردشگری و همچنین یادمان های به جای مانده از دوران هشت ساله جنگ تحمیلی در ایام نوروز پذیرای شمار زیادی از هموطنان اقصی نقاط كشور هستند، مردم این مناطق همچون سال های قبل، مشتقانه منتظر پذیرایی از مهمانان نوروزی هستند.
__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم
به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم
چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم
زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم
خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم
استاد فاضل نظری
|
03-20-2012
|
|
|
|
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677
9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
|
|
جابجایی وسایل منزل و مراكز تجاری و صنعتی در ایام نوروز بدون هماهنگی پلیس ممنوع است
جابجایی وسایل منزل و مراكز تجاری و صنعتی در ایام نوروز بدون هماهنگی پلیس ممنوع است
قصرشیرین - فرماندار قصرشیرین گفت: هر گونه جابجایی وسایل منزل، مراكز تجاری و صنعتی در ایام تعطیلات نوروز بدون هماهنگی با پلیس ممنوع است و ماموران انتظامی در این خصوص نظارت دقیق دارند.
'حسین پروین' روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: كسانی كه قصد جابجایی اثاثیه منزل و محل كار خود را در این ایام دارند می بایست با مراجعه به كلانتری ها هماهنگی لازم را با ماموران پلیس انجام داده و آنها را از این موضوع آگاه سازند.
وی تاكید كرد: این اقدام پلیس برای جلوگیری از سرقت و بر قراری نظم و امنیت در شهرستان در ایام نوروز صورت می گیرد بنابراین شهروندان برای این منظور با عوامل پلیس همكاری كنند.
پروین در بخش دیگری ضمن اعلام آمادگی این شهرستان برای پذیرایی و استقبال از مهمانان نوروزی گفت: برنامه ریزی های لازم برای اسكان و پذیرایی از مهمانان و مسافران نوروزی صورت گرفته است.
وی از تجهیز تعدادی از كلاس های درس مدارس برای اسكان مهمانان و گردشگران نوروزی خبر داد و گفت: علاوه بر این، 16 مركز اقامتی از قبیل هتل و مهمانپذیر سطح شهر قصرشیرین و خسروی نیز برای این منظور آماده شده است.
فرماندار قصرشیرین بر حفظ و صیانت از امكانات و اموال دولتی توسط مسوولان دستگاههای اجرایی در ایام نوروز تاكید كرد و خواستار عدم استفاده از خودروهای دولتی شد و افزود: مسوولان حتی المقدور از ترددهای بی مورد در سطح شهر و جاده های برون شهری با خودروهای دولتی خودداری كنند.
وی گفت: از مسوولان بانك های شهرستان خواسته ایم در ایام تعطیلات نوروزی در خصوص تامین نقدینگی مورد نیاز مردم در باجه های عابر بانك اقدامات لازم را انجام دهند و تدابیری اتخاذ كنند كه این خودپردازها بدون نقدینگی نباشند.
پروین تاكید كرد: با توجه به حضور شمار زیادی مهمان و گردشگر در ایام نوروز از اداره صنعت، معدن و تجارت خواسته ایم نظارت بیشتری بر عملكرد خبازی ها داشته باشد تا این واحدها بدون تعطیلی نان مورد نیاز مردم را تامین كنند ضمن اینكه این اداره باید بر روند عرضه و تقاضای اقلام اساسی مردم در بازار نیز نظارت كافی در این ایام داشته باشد.
فرماندار قصرشیرین در ادامه گفت: موقعیت خاص این شهرستان سبب شده هر ساله شاهد حضور گردشگران زیادی از سراسر كشور در این منطقه باشیم ضمن اینكه شماری از هموطنان نیز برای سفر به اقلیم كردستان عراق از طریق مرز پرویزخان استفاده می كنند.
وی اظهار داشت: قصرشیرین هم اكنون برای استقبال از نوروز و مسافران و گردشگران نوروزی آماده است و ستاد تسهیلات شهرستان برای این منظور تمهیدات لازم را اتخاذ كرده است.
__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم
به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم
چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم
زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم
خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم
استاد فاضل نظری
|
03-20-2012
|
|
|
|
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677
9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
|
|
قیمت هركیلوگرم پرتقال شب عید در كرمانشاه یك هزار ریال كاهش یافت
قیمت هركیلوگرم پرتقال شب عید در كرمانشاه یك هزار ریال كاهش یافت
كرمانشاه - سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمانشاه روز دوشنبه از كاهش قیمت یك هزار ریالی پرتقال شب عید خبر داد و گفت: از امروز پرتقال عرضه شده برای ایام نوروز در سطح استان كیلویی 11 هزار ریال به فروش می رسد.
محسن رستمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قبلا قیمت هر كیلوگرم پرتقال شب عید 12 هزار ریال تعیین شده بود كه از امروز یك هزار ریال آن از طرف دولت پرداخت خواهد شد.
وی گفت: دو هزار تن پرتقال و یك هزار تن سیب برای ایام نوروز مردم استان كرمانشاه ذخیره سازی شده كه بتدریج در سطح استان توزیع خواهد شد.
وی، نرخ هر كیلوگرم سیب سرخ و زرد را 15 هزار ریال و هركیلوگرم موز را 15 هزار و 500 ریال عنوان كرد.
وی گفت: میوه به اندازه كافی ذخیره سازی شده و هیچ نگرانی برای تامین میوه شب عید مردم وجود ندارد و به هر میزان تقاضا برای میوه وجود داشته باشد، عاملین فروش توزیع خواهند كرد.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمانشاه گفت: یكصد واحد صنفی در سطح شهر كرمانشاه میوه مورد نیاز مردم را با قیمتهای مصوب توزیع خواهند كرد.
وی از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف با سامانه 124 تماس بگیرند.
__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم
به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم
چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم
زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم
خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم
استاد فاضل نظری
|
03-20-2012
|
|
|
|
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677
9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
|
|
بیستون آماده استقبال از یك میلیون گردشگر نوروزی است
بیستون آماده استقبال از یك میلیون گردشگر نوروزی است
كرمانشاه - معاون اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كرمانشاه گفت: مجموعه تاریخی بیستون در نوروز 91 آماده استقبال از یك میلیون گردشگر است.
حسین راعی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تمهیدات مختلفی در مجموعه تاریخی بیستون برای ورود میهمانان و گردشگران نوروزی اندیشیده شده كه قطعا امسال شاهد جذب گردشگران بیشتری نسبت به سال قبل در این مجموعه تاریخی خواهیم بود.
مدیر پایگاه مجموعه تاریخی بیستون افزود: سال گذشته در ایام نوروز در مجموع 600 هزار نفر از این مجموعه بازدید كردند اما امسال ما آمادگی استقبال از یك میلیون گردشگر و میهمان نوروزی را داریم.
برگزاری حركات موزون و نمایش شاد خیابانی توسط گروه های هنری استان از برنامه های اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كرمانشاه در ایام تعطیلات نوروز 91 برای استقبال شایسته از گردشگران و میهمانان نوروزی در بیستون است.
در این مجموعه تاریخی همچنین آثار صنایع دستی و سوغاتیهای استان كرمانشاه برای آشنایی هر چه بیشتر گردشگران با فرهنگ و آداب و رسوم مردم استان برپا شده است.
مجموعه تاریخی بیستون با دارا بودن بیش از 27 اثر تاریخی از هر عصر و دوره ای از زندگی بشر یادگاری را به همراه دارد كه از دوران غارنشینی انسان، ماد، هخامنش و سلوكی تا اشكانی و ساسانی، اسلامی و ایلخانی و صفویه آثار ارزشمندی در این مجموعه جای گرفته است.
این مجموعه با داشتن آثاری همچون غارهای مردور، مرتاریك، سرآفتاب، شكارچیكان و نقش برجسته های هركول، گودرز، پلاش و مهرداد دوم، كاروانسرای شاه عباسی، كاروانسرای ایلخانی و ... به مجموعه ای با ارزش از لحاظ تاریخی و گردشگری تبدیل شده است.
با ارزش ترین و مهمترین اثر مجموعه تاریخی بیستون نقش برجسته و كتیبه داریوش اول است كه در آن داریوش با معرفی خود و خاندانش، قتل گئومات مغ، جنگهایی را كه بر ضد بزرگان و امرای یاغی كرده بود را شرح می دهد و در پایان كتیبه داریوش هر كسی را كه بخواهد این كتیبه را محو كند، نفرین كرده است.
نقش برجسته و كتیبه داریوش اول در دامنه كوه بیستون حجاری شده، این سنگ نگاره شش متر طول و 20/3 عرض دارد و در سمت چپ آن تصویر داریوش به ارتفاع 78/1متر حجاری شده است.
همچنین فرهاد تراش یادگار قصه عشق شیرین و فرهاد یكی از با ارزشترین آثار این مجموعه باشكوه است كه به طول 200 و عرض 30 متر در دامنه كوه بیستون تراشیده شده است.
مجموعه تاریخی بیستون به عنوان هشتمین اثر باستانی كشورمان در فهرست جهانی به ثبت رسیده است.
__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم
به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم
چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم
زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم
خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم
استاد فاضل نظری
|
03-20-2012
|
|
|
|
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677
9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
|
|
جنگ شادی در اماكن گردشگر پذیر استان كرمانشاه اجرا می شود
جنگ شادی در اماكن گردشگر پذیر استان كرمانشاه اجرا می شود
كرمانشاه - اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كرمانشاه در ایام تعطیلات نوروز 91 برنامه های متنوع و شادی را برای گردشگران و میهمانان نوروزی كه وارد این استان می شوند، تدارك دیده است.
به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كرمانشاه روز دوشنبه گزارش داد؛ یكی از این برنامه ها برگزاری جنگ شادی در جوار اماكن گردشگرپذیر استان همچون طاق بستان و بیستون است.
براساس این گزارش، همچنین برگزاری حركات موزون و نمایشهای شاد خیابانی توسط گروه های هنری استان از دیگر برنامه های اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كرمانشاه در ایام تعطیلات نوروز 91 و به منظور استقبال شایسته از گردشگران و میهمانان نوروزی است.
استان كرمانشاه بیش از سه هزار اثر تاریخی از دوران مختلف تاریخی دارد.
__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم
به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم
چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم
زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم
خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم
استاد فاضل نظری
|
کاربران زیر از رزیتا به خاطر پست مفیدش تشکر کرده اند :
|
|
03-20-2012
|
|
|
|
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677
9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
|
|
نگاهی به بازار سنتی كرمانشاه
نگاهی به بازار سنتی كرمانشاه
كرمانشاه - بازار سنتی كرمانشاه به عنوان یكی از مكانهای دیدنی و تاریخی استان كرمانشاه هر ساله پذیرای تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی است.
به گزارش ایرنا، بازار كرمانشاه كه تركیب دلپذیری از فعالیت های تولیدی، بازرگانی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و ... را در خود جای داده و با همه گوناگون كاركردیش، كل یكپارچه یگانه ایست كه به درستی شالوده اصلی شهر كرمانشاه می باشد.
بازار بزرگ شهر بخشی از میراث كهن است كه گذشته از معماری دلپذیر و درخور توجه اش بازگو كننده تاریخ و خاطرات و اندیشه های شهر می باشد.
بازار دردوره زندیه:
روند شكل گیری بازار بزرگ تاریخی شهر كرمانشاه به دوره زندیه بر می گردد، اهالی شهر كرمانشاه پس از تحمل مصیبت های بسیار در دوره زندیه به ناچار از كنار رودخانه قره سو مهاجرت كرده و در رودخانه آبشوران در محله فیض آباد، كرمانشاه كنونی از نو بنا گردید.
با هجوم جمعیت آواره شهر به دو روستای فیض آباد و برزه دماغ، روستای چنانی در پیوند با محله فیض آباد در دوره زندیه شكل می گیرد، درون محله فیض آباد بازار تجاری بزرگی وجود داشته كه از محله فیض آباد آغاز شده و تا سربازخانه شهری ادامه داشته است، در این بازار بناهای مذهبی، تجاری، فرهنگی و ... وجود داشته و از این بازار به عنوان تاریكه بازار یاد می شود.
بازار در دوره قاجاریه:
بازار بزرگ كرمانشاه از اوایل دوره قاجاریه و در زمان سلطنت فتحعلیشاه بر جای مانده است، فتحعلیشاه فرزند ارشدش محمدعلی میرزای دولتشاه را در سال 1221 ه.ق به عنوان فرمانروای ایالت كرمانشاه منصوب كرد.
دولتشاه با ساختن بازار بزرگ، سربازخانه شهری، كارخانه چوب سازی، بناهای مذهبی، میادین شهری، حمام ها و سایر ابنیه عمومی در شهر كرمانشاه این شهر را از شهرهای مهم و آباد ایران قرار داد.
او همچنین ساخت بازار اولیه را دركنار رودخانه آبشوران آغاز كرد، پس از گسترش شهر، بازار از رودخانه گذشته و در مسیر راه بازرگانانی كه از شهر می گذشته راه خود را بر زمین ناهموار پیدا كرده و در این مسیر دراز هرجا پهنه همواری بوده گسترده شده و هرجا شیب زمین ممكن می داشته شاخه های خود را به درون بافت پیش رانده است و پس از گسترش شهر این بازار بوده كه شهر را شكل داده است، این بازار از دروازه پل سیدجمعه آغاز شده و به دروازه چقاسرخ ختم شده است.
پس از محمدعلی میرزای دولتشاه فرزند ایشان امامقلی میرزا عمادالدوله به عنوان فرمانروای كرمانشاه منصوب شد، امامقلی میرزا با توجه به تخریب تعدادی از رویدادهای احداث شده در زمان فرمانروایی دولتشاه به ادامه فعالیت های عمرانی در شهر اقدام كرد.
ساخت بناهای فرهنگی و مذهبی همچون مسجد عمادالدوله و تجاری مانند سرای عمادالدوله و قیصریه و همچنین ساخت چندین عمارت باارزش از جمله كاخ عمادیه، كاخ مسعودیه و همچنین توسعه بازار با ایجاد چندین سرا و احداث چهارسوق از جمله این فعالیتها است.
چهارسوق در تقاطع بین راسته بازار مسگرها و راسته بازار زرگرها به بازار بزرگ مركزیت بخشید و بازار كرمانشاه رونق دوباره خود را باز یافت، تا قبل از دوران قاجار كرمانشاه هرگز نتوانست به عنوان قطب تجاری و اقتصادی غرب كشور مطرح شود و همواره تحت نفوذ شهر همدان بود، اما در دوره قاجار با قرارگیری گمرك غرب در كرمانشاه امتیاز ویژه ای به لحاظ مالی، اقتصادی، اعتباری و ... به شهر اعطا شد و بازار كرمانشاه توانست خود را مطرح نماید و نقش عمده ای در تجارت كشور برعهده گیرد.
بازار كرمانشاه مانند دیگر بازارهای خطی در جهت طولی رشد كرده و فضاهای عمومی در دوسوی آن جای دارند، كلیه فضاهای بازار با هم مرتبط بوده و در دو طرف راهروهای خطی معماری خاصی را بوجود آورده اند كه هركدام علاوه بر ارتباط با فضاهای اصلی و فرعی یكنواخت بوده و مسیر طولی را حفظ كرده اند.
نظم موجود با توجه به نقش هر صنف در ارتباط با اصناف دیگر، احتیاج مشتری بازار و بافت شهری اطراف آن در طول زمان پایه گرفته و با گذشت زمان میان بخشهای مختلف آن هماهنگی معقولی برقرار شده است.
همجواری فعالیتهای سازگار برای پیشرفت كسب و تسریع در دادوستد و ساخت كاروانسراها در خارج از راسته های اصلی از انسجام و یكپارچگی و هماهنگی در بازار خبر می دهد، تكرار شكل گنبدی و منحنی و نورگیرهای سقف به شكل دایره یا چهارضلعی اصلی بسیار مهم در بازار است و سقف به عنوان عامل حفاظت كننده موجب احساس امنیت در میان بازاریان و خریداران می شود.
در سفرنامه ناصرالدین شاه آمده است: وجود كاروانسراهای فراوان در شهر ( 40 كاروانسرا) نشان می دهد كه تجارت عمده كرمانشاهان در سایه عبور كاروانهاست، فلاندن نیز می نویسد از این شهر كاروانهای عظیم با بارهای گرانبها بویژه صندوقهای حمل مردگان به كربلا عبور می نماید.
بازار در دوره پهلوی:
با آمدن وسایل نقلیه موتوری به شهر كرمانشاه به منظور دسترسی به درون محلات فیض آباد و برزه دماغ و چنانی، نقشه خیابان مدرس (سپه) در سال 1312 تهیه و عملیات اجرایی آن آغاز شد، با احداث خیابان مدرس بازار به دو پاره شرقی و غربی تقسیم شده، گذرهای درون بافت قطع و خیابان پس از عبور از مقابل مسجد جامع و وسط سبزه میدان با از بین بردن این فضای شهری شاخه های اصلی بازار را قطع كرده و با ایجاد واحدهای تجاری در دو طبقه و جداره سازی شهری این خیابان به یكی از اصلی ترین محورهای بافت كرمانشاه تبدیل شد. جذابیت مغازه های تجاری ساخته شده در بدنه خیابان مدرس موجب رونق این مغازه ها و كم رونق شدن واحدهای بازار گردید و بسیاری از بازاریان صاحب نفوذ به سمت واحدهای تجاری برخیابان مدرس كشیده شدند.
پس از احداث خیابان مدرس خیابان جلیلی برزه دماغ از شمال به جنوب احداث شد كه پاره شرقی بازار به دو بخش تقسیم شده و راسته بازار چال حسن خان در سمت راست و راسته های آهنگرها، بنكدارها، صندوق سازها، بزازخانه كهنه و نو و بازار كلیمی ها در سمت چپ این خیابان قرار گرفتند.
احداث خیابان جوانشیر در ضلع غربی خیابان مدرس بازار توپخانه را از راسته بازار علافخانه جدا كرد.
با تغییراتی كه در بازار بزرگ كرمانشاه بوجود آمد بسیاری از اصناف از جمله مسگری، سفیدگری، سراجی، صندوق سازی، گیوه كشی، نعل سازی، رنگرزی، صرافی و ... برای همیشه به بوته فراموشی سپرده شد.
با ركود حوزه بازار، فعالیتها به راسته های اصلی محدود شد و در نتیجه عدم حضور بازاریان و شهروندان بسیاری از سراها تنها تحت عنوان انبار مورد استفاده قرار گرفت و تعدادی از سراها به دلیل رها شدن و متروكه ماندن پس از مدت كوتاهی به فضاهای مخروبه در بازار بزرگ تبدیل گردید.
با توجه به آسیب های وارده به بازار بزرگ كرمانشاه به دلایل فوق الذكر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توجه ویژه ای به بازار نموده و با برنامه ریزی صورت گرفته جهت مرمت و باززنده سازی بخشهای تخریب شده از سال 1374 روند اجرای عملیات مرمت را از راسته صندوق سازها آغازشد و هم اكنون مرمت و احیاء راسته های علافخانه، سراج ها، مسگرها، صحاف ها، آهنگرها، بزازخانه نو، چال حسن خان و بازار ترك ها به اتمام رسیده است.
عناصر و فضاهای بازار كرمانشاه عبارتند از:
الف - راسته: هر بازار بزرگ دارای حداقل یك راسته اصلی و چندین راسته ی فرعی است كه آن را دالان هم می نامند، گاهی این راسته ها به وسیله دو در از هم جدا می شوند، بازار صندوق سازها و بزازخانه به وسیله دو در از هم جدا شده اند.
راسته اصلی بازار كرمانشاه از دروازه چقا سرخ تا دروازه پل سیدجمعه ادامه دارد، راسته های بازار كرمانشاه براساس حرفه بازرگانی و صنعتگری، شهر، مذهب بازرگانان و كاركرد به اسامی ذیل نامگذاری شده اند:
- بازار بزازها: در ضلع غربی خیابان مدرس، در امتداد بازار صندوق سازها
- بازار صندوق سازها: در ضلع غربی خیابان مدرس، در انتهای بازار بنكدارها
- بازار بنكدارها: در ضلع شرقی خیابان جلیلی پس از بازار آهنگرها
- بازار آهنگرها: در ضلع شرقی خیابان جلیلی قبل از بازار بنكدارها
- بازار زرگرها: در ضلع غربی خیابان مدرس
- بازار حوری آباد: در ضلع غربی خیابان مدرس، انتهای بازار زرگرها
- بازار كلوچه پزها: در ضلع غربی خیابان مدرس، مقابل بازار بزازها
- بازار حلبی سازها: در ضلع غربی خیابان مدرس، موازی بازار كلوچه پزها
- بازار صحاف ها: ضلع شمالی چهارسوق
- بازار مسگرها: ضلع غربی چهارسوق.
- بازار سراجها: منشعب از بازار مسگرها
- بازار علافخانه: پس از بازار تركها
- بازار تركها: پس از راسته بازار سراجها
- بازار كلیمی ها: در محور موازی بازار بزازخانه
- بازار چال حسن خان: مجاور دروازه اصفهان و دروازه پل سیدجمعه،
انتهای جبهه شرقی بازار بزرگ
- بازار توپخانه: مجاور دروازه چقاسرخ، در انتهای جبهه غربی بازار بزرگ
ب- دالان: دالان یك فضای ارتباطی است كه غالباً نقش رابط بین فضای بیرونی با فضای درونی بنا را دارد و معمولاً به صورت كوچه یا راسته ای كوچك و فرعی است كه از یك سو به راسته ای دیگر و از سویی دیگر به یك سرا یا كاروانسرا مربوط می شود.
دالان وكیل الدوله در بازار كرمانشاه از یك سو به راسته بازار سراجها و از سوی دیگر به سرای وكیل الدوله مربوط است.
ج- حجره یا دكان: حجره های واقع در بازار كرمانشاه در طبقه همكف نقش یك دكان را داشتند كه در آنها كالا عرضه می شد، در حالیكه حجره های طبقه فوقانی بیشتر به عنوان دفتر كار یا فضای اداری تجارتخانه مورد بهره برداری قرار می گرفت و در زیر حجره هایی كه از سطح معبر بالاتر بودند انبار می ساختند.
د- چهارسوق: در محل تقاطع راسته های بازار مسگرها، سراجها، صحاف ها و زرگرها در بازار كرمانشاه چهار سوقی ایجاد شده كه گنبد آن دارای ظرافت و تزئینات داخلی زیادی است.
ه- قیصریه: در راسته بازار صندوق سازها، قیصریه عمادالدوله ساخته شده كه محل كار صنعتگران و پیشه وران ظریف كار مانند بزازان، علاقه بندان، سوزن دوزان، گوهریان و مشاغلی از این دست كه نیاز به ظریف كاری دارد بوده است.
و - تیمچه: تیمچه كاروانسرا یا سرای كوچك سرپوشیده ای است كه فضای بسیار مناسبی برای عرضه كالاهای گرانبها مانند فرش می باشد، تیمچه سیداسماعیل واقع در راسته بازار علافخانه یكی از تیمچه های بازار كرمانشاه می باشد.
ز- سرا و كاروانسرا (خان): كاروانسرا یا سرا را می توان مهمترین فضای معماری طراحی شده در بازار كرمانشاه دانست كه دسترسی به آن از طریق راسته های اصلی می باشد، علل پیدایش آن محدود بودن طول راسته بازارها و تعدد كاروانها در این شهر می باشد.
سرای وكیل الدوله، سرای نو، سرای خرمافروشها و سرای اصفهانیها از جمله سراهای واقع در این بازار است كه تاكنون نیز باقیمانده است.
ح- خانبار: به محوطه بزرگی در پشت كاروانسراها یا سراها كه در حقیقت محل انبار اجناسی كه به وسیله چهارپایان یا گاری یا چرخ حمل می شود و نباید وارد بازار شود اطلاق می شود. این اجناس بعد از تخلیه در این خانبارها از طریق راسته ها به محل مورد نظر منتقل می شدند.
ط- میدان: در داخل و یا در كنار و امتداد بازارهای مهم یك میدان شهری وجود داشت كه در آنها بازارهای روز و ادواری برپا می شد، این میدانها علاوه بر دادوستد در ابعاد گوناگون فرهنگی، مذهبی، سیاسی و ورزشی مورد استفاده قرار می گرفت، میدان سربازخانه شهری، سبزه میدان و علاف خانه میدانهایی در محدوده بازار بودند كه در جریان توسعه شهر تخریب شدند.
ی_ بازارچه: از فضاهای داخل بازار به شمار نمی آیند و بازارهای كوچكی هستند با چندین دكان در دو سوی یك معبر كه با سقفی پوشیده و به صورت بازار محلی كوچك برای تامین نیازهای روزمره اهالی محل احداث شده است، بازارچه جلوخان در ضلع غربی خیابان مدرس در محله فیض آباد یكی از این بازارچه هاست.
ك- گذر: بازارچه های بدون سقف را گذر می گفتند كه دارای دكانهای كمتر و با فعالیت محدودتر بوده است، گذر چنانی را در كرمانشاه می توان نام برد.
ل- مساجد و تكایا: به تناسب بزرگی وكوچكی بازار مساجدی در راسته اصلی ساخته می شد، مساجدی كه در بازار كرمانشاه قرار گرفته عبارتند از مسجد جامع، عمادالدوله، فیض مهدوی و بنكدارها.
م- قهوه خانه: قهوه خانه ها از فضاهای جمعی هر بازار و بازارچه بوده و هستند اگرچه امروزه اهمیت قدیم خود را ندارند ولی هنوز محل تجمع اجتناب ناپذیر بازاریها هستند.
ن- انواع فضاهای خدماتی: در هر بازار اصلی متناسب با اندازه، وسعت و حجم مبادلات بازرگانی در آن شماری فضای خدماتی مانند آب انبار، سقاخانه، شترخان، برف انداز و مانند آنها وجود داشت كه نیازهای لازم به این گونه خدمات تامین می شد.
__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم
به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم
چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم
زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم
خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم
استاد فاضل نظری
|
03-20-2012
|
|
|
|
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677
9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
|
|
پیام تبریك استاندار كرمانشاه به مناسبت فرارسیدن سال جدید
پیام تبریك استاندار كرمانشاه به مناسبت فرارسیدن سال جدید
كرمانشاه - سید دادوش هاشمی استاندار كرمانشاه روز دوشنبه به مناسبت فرارسیدن سال جدید و ایام نوروز پیام تبریكی صادر كرد.
به گزارش ایرنا، متن این پیام بدین شرح است:
مردم شریف استان كرمانشاه
' با حمد و سپاس بی كران به درگاه خداوند متعال، سال 1390 با كار و همتی مضاعف و انجام كار جهاد اقتصادی با سربلندی پشت سرگذاشته شد.
سالی كه گذشت در پرتو عنایات الهی و تلاش مجدانه تمام مسولین طرح ها و برنامه های خوبی در استان به مرحلة اجرا درآمد و زمینه لازم برای تحقق اهداف پیش بینی شده فراهم گردید.
سال 90 با تمام فراز و نشیب ها و خاطرات تلخ و شیرین گذشت، سالی كه در آن مردم خداجو و همیشه در صحنه كرمانشاه همچون همیشه از آزمونهای متعدد ولایتمداری و عشق به میهن اسلامی سربلند بیرون آمدند، سالی كه بیش از هرچیز با خاطره ی حضور نورانی و پربركت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) برای همیشه در حافظه ی تاریخی مردم كرمانشاه باقی خواهد ماند.
انشالله كه در سال جدید نیز تحت عنایات خاص حضرت ولی عصر (عج) ؛ روزهایی سرشار از بركت و معنویت در انتظار مردم شریف و ولایتمدار استان كرمانشاه خواهد بود و با پیگیریهای مجدّانه و مصرّانه مسئولین استان به عنوان خادمین صدیق این مردم عزیز ؛ گامهایی اساسی در راستای توسعه روزافزون و همه جانبه كرمانشاه قهرمان برداریم.
اینجانب با تقدیر از تلاش های تمامی مسوولین و مشاركت خوب مردم استان در تمامی صحنه ها ، اعتلای هر بیشتر این استان مقاوم را از درگاه خداوند متعال خواستارم و در پایان ضمن تبریك فرارسیدن فصل شكوفایی و تحول در طبیعت و با استعانت از دریای فضل و كرم الهی و با گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره) و شهدا و ایثارگران گرانقدر سالی سرشار از بهروزی و موفقیت و ایامی نیك و پربار را برای هم استانیهای عزیز از درگاه خداوند متعال خواستارم'.
__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم
به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم
چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم
زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم
خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم
استاد فاضل نظری
|
برچسب ها
|
قصرشيرين, قطار شهری, كرمانشاه, منو ریل, منوریل, نوروز, هفت سین, هواشناسی, اخبار کرمانشاه, اشتغالزایی, بیستون, دانشگاه رازی, عراق |
کاربران در حال دیدن موضوع: 5 نفر (0 عضو و 5 مهمان)
|
|
مجوز های ارسال و ویرایش
|
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد
|
|
|
اکنون ساعت 09:23 AM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.
|