خلاصه خبر رو در زیر میتوانید بخوانید:
بهمن جلالی، یکی از عکاسان نام آشنایی است که در اکسپو عکس صبا حضور نیافت. او در پی اعتراضاتی که این روزها به شکل برگزاری اکسپو مطرح شده است، گفت و گویی با خبرگزاری فارس انجام داده و به کاستیهای این رویداد آن اشاره کرده است.
او در این گفت و گو به شیوه برگزاری اکسپو، حراج آثار تاریخی و تعداد عکسهای ارایه شده انتقاد کرده و به دلایل خود برای حضور نیافتن در اکسپو اشاره میکند.
سایت عکاسی شما را به خواندن این مطلب دعوت میکند.
سالها است كه اكسپوهای عكس و حراج آثار هنری در نقاط مختلف دنیا برگزار میشود و اخیراً استقبال بسیار خوبی از آثار هنری ایران شده كه این اتفاق بسیار خوبی است، اكسپو عكس ایران هم قصد دارد در مقابل آنها بایستد و در جریان داخلی مطرح باشد كه این هم ایده خیلی خوبی است. اما ابتدا باید معنای اكسپوی عكس و حراج آثار هنری را معلوم كنیم و هدفمان را از برگزاری آن را مشخص كنیم.
بهمن جلالی با انتقاد از شكل برگزاری اكسپوی عكس ایران گفت: اكسپو جای عكسهای مستند، تاریخی و ...نیست، من حدود 40 سال عكاسی كردهام و در اكسپوها و حراجیهای آثار هنری دنیا شركت كردهام، اما در هیچ یك از این آنها چنین ملغمهای را كه در اكسپو عكس ایران است ندیدم.
وی با اشاره به چگونگی برگزاری اكسپو و حراج آثار هنری در دنیا گفت: حراج آثار هنری و برپایی بازاری برای فروش عكس باید طبق فرمول خاص خودش برگزار شود. در همه جای دنیا فروش آثار هنری به دو شكل اكسپو و حراج برگزار میشود كه در حراج، آثار ابتدا از سوی هیئت كارشناسی انتخاب میشود و از یك قیمت پایه چكش میخورد، در اكسپو عكس نیز معمولاً نگارخانهداران تخصصی حوزه عكس غرفه دارند و آثارشان را عرضه میكنند. اما در اكسپو عكس ایران هم نگارخانهداران شركت دارند، هم عكاسان و هم این كه قرار است دو روز آخر آن حراج برگزار شود.
جلالی با اشاره به برپایی حراج آثار این نمایشگاه در دو روز آخر تصریح كرد: نمیتوان جریانی را كه بیش از 70 سال پیش در دنیا اتفاق افتاده و ادامه یافته، ما از صفر شروع كنیم. برگزاری حراج آثار هنری و یا اكسپو فرمول خاص خود را دارد كه اگر میخواهیم برای نخستین بار چنین تجربهای را در ایران داشته باشیم، باید از تجربه دیگر كشورها استفاده كنیم.
جلالی در ادامه با اشاره به آثار سینماگران در اكسپو عكس گفت: اگر سینماگران عكسهای خوبی ارائه كنند، هیچ مشكلی وجود ندارد. اما اگر سینماگران در این اكسپو به دلیل شهرت سینماییشان مورد توجه رسانهها قرار بگیرند، جای تأسف است.
این عكاس پیشكسوت همچنین به تعداد آثار ارائه شده در اكسپو اشاره داشت و گفت: ای كاش به جای ارائه 700 اثر تنها 200 عكس خوب هنری را به نمایش میگذاشتند و عكس را به عنوان یك اثر هنری ارائه میكردند، نه این كه شاهد عكسهای هنری در كنار عكسهای جنگ و تاریخی باشیم، عكسهایی كه جایشان در اكسپو و حراج نیست.
وی با اشاره به ارزش والای عكسهای خبری جنگ و انقلاب،از ارائه این آثار در اكسپو و حراج آثار هنری ابراز تأسف كرد و گفت: عكسهای خبری جنگ و انقلاب، تاریخ و پیشینه ماست، نباید چكش حراج بخورد و به مالی فروخته شود.
جلالی از ارائه اثر ماندگار حسین پرتوی در این حراج نیز ابراز تأسف كرد و گفت: عكس تاریخی قیمت ندارد، چرا باید اثر جاویدان حسین پرتوی به بهایی اندك حراج شود، ما با حراج و فروش این آثار، ارزشها را نادیده میگیریم.
این هنرمند درباره عدم حضورش در اكسپوی عكس ایران هم گفت: علیرغم آن كه برای شركت در این اكسپو از من دعوت شده بود، شركت نكردم چون معنای برگزاری آن را نمیدانستم،به نظر من این اكسپو یك شوی تاریخی است و نه هنری، شویی كه در آن از عكاسان اثری نیست و رسانهها شهرت سینماگران را در آن جستجو میكنند.
بهمن جلالی تأكید كرد: من مطمئنم این اكسپو یا حراج با این شكل برگزاری نمیتواند در مقابل حراجهای بزرگی همچون كریستی،ساتبی و ... قرار بگیرد، چرا كه قالب هنری ندارد و معلوم نیست كه نمایشگاه فروش عكس است و یا حراج آثار هنری،اكسپویی كه دو روز آخر آن حراج باشد، قاعدهای است كه در هیچ جای دنیا وجود ندارد.
این هنرمند عكاس در ادامه اكسپوی عكس ایران را ملغمهای خواند كه مسئولان برگزاركننده هیچ تعریفی از برگزاری آن ندارند.
نخستین اكسپوی عكس ایران (نمایشگاه فروش آثار عكس) 20 آبانماه با نمایش 700 قطعه عكس در مؤسسه فرهنگی و هنری صبا گشایش یافت و قرار است تعدادی از این آثار كه قیمتی بالاتر از سقف قیمت اعلام شده دارند، به همراه آثاری كه چندین خریدار دارند در دو روز پایانی نمایشگاه حراج شوند و به این ترتیب حراج آثار هنری برای نخستین بار در ایران تجربه میشود.