Prev پست قبلی   پست بعدی Next
  #1  
قدیمی 01-31-2010
fardin_fani آواتار ها
fardin_fani fardin_fani آنلاین نیست.
کاربر کارآمد
 
تاریخ عضویت: Dec 2009
محل سکونت: کرمانشاه
نوشته ها: 700
سپاسها: : 0

11 سپاس در 8 نوشته ایشان در یکماه اخیر
fardin_fani به Yahoo ارسال پیام
Question مقايسه گروهي پژو 405 Glx، سمند معمولي ، سمند Lx و پرشيا


مقايسه گروهي پژو 405 Glx، سمند معمولي ، سمند Lx و پرشيا

ملاقات با خودروهای کلاس متوسط
معمولا بازار خودرو دارای دو تقسیم بندی کلی است
1 ـ کلاس خودرو
2 ـ قیمت خودرو
دسته بندی اول مبنای بهتری برای مقایسه است زیرا خودروها در یک گروه رده بندی از نظر فرم اتاق قرار می گیرند اما دسته بندی دوم در عمل بیشتر کار برد دارد. در کشورها وقتی شما قصد خرید اتومبیل دارید در گام اول به بررسی این مسئله می پردازیم که با مبلغ مورد نظرتان چه خودروهایی را می توانید خریداری نمائید، سپس بر اساس فاکتورهای مورد نظرتان چه خودروهایی را می توانید خریداری نمایئد. سپس بر اساس فاکتورهای مورد نظر به مقایسه ویژگی های خودروها پرداخته و در نهایت خودرو را خریداری می کنید.

امیدهای ایران خودرو
انتخاب این رده از خودروها به دلیل تنوع مناسب این سطح از بازار و همچنین محدوده قیمت آنها است که یکی از گروه های پر فروش بازار کشور را تشکیل می دهند. با توجه به آنکه فاکتور قیمت، تاثیر زیادی در انتخاب یک خودرو دارد، ابتدا سطح قیمت خودروهای مورد نظر تعیین گردیده و سپس خودروهای واجد شرایط تهیه می شدند.
مبنای این مقایسه، سطح قیمت 11 تا 15 میلیون تومان در رده خودروهای سدان متوسط با فروش بالا بوده است.
هم اکنون 6 خودروی مختلف در این سطح از بازار خودرو کشور حضور دارند که به جز دو مورد بقیه گردآوری شدند. دو خودروی دیگر شامل "ریو" و "هیندای ورونا" نیز به دلیل فروش و تولید نا مناسب در برابر رقبا از این گروه حذف شده و بدین ترتیب چهار خودروی باقی مانده که می توان گفت امید های ایران خودرو هستند در یک روز تعطیلی در مکانی مناسب، منطقه آتلانتیک شهری بندری ماهشهر گرد آوری شدند تا به جدال با یکدیگر بپردازند. ماشین هایی که واقعا سوالاتی را در مورد انتخابشان برای اقشار متوسط جامعه در پی داشته است.

رتبه چهارم : سمند معمولی امتیاز 135
پس از چهار دهه مونتاژ خودرو پس از سالها که صحبت از تولید خودروی ملی بود، سرانجام صنعت خودرو سازی کشور اگر چه نه به معنای واقعی اما توانست خودرویی جدید را با نام سمند معرفی نماید تا حداقل به خود باوری برسد. هر چند که این افتخار ملی کمبودها و مشکلات فراوانی دارد و از همه مهمتر، هویتی مستقل در پس این نام وجود ندارد.
در ابتدای ورود سمند تصور می شود که برای مصرف کننده ایرانی آن، شاید سالها، تازگی داشته باشد اما برخلاف آن و با وجود تعصبات ملی گرایانه هرگز نتوانست بر ظاهر پژو پارس غلبه کند.
طرح سمند در نمای جلو که نقطه عطف آن است، نسبتا ساده و تا حدودی شاید بتوان گفت شبیه خودروهای روز اروپایی است. متاسفانه عدم تفکر سازنده در طراحی این خودرو سبب شده بسیاری ظاهر سمند را زیر سوال برند. نکاتی منفی چون طرح جلو پنجره، اختلاف رنگ بین دستگیره و سپرها با بدنه، چراغ های بزرگ عقب و صندوق عقب قوسی شکل که چهره ای ناراحت به خود بخشیده است، از عوامل تخریبی ظاهر سمند به شمار می روند. نکته قابل ذکر هماهنگی خطوط بدنه در قسمت های جلو و جانبی است اما طرحی نیست که بتواند در بازارهای جهانی با رقبای امروز خود رقابت کند. در مجموع طراحی بدنه سمند این ذهنیت را به شما القاع می کند که طراحان، کار طراحی را از قسمت جلو شروع کرده اند. طرحی که در میان گروه جایگاه سوم را تصاحب می کند.
در مورد درون کابین این خودرو بایستی گفت که نسبتا جا دار ولی ناهماهنگ است و در مقابله با برادران پژو (405 ـ پرشیا) حرفی برای گفتن ندارد.
زمانی که گام به فضای داخلی خودرو می نهید، در نخستین نگاه عدم هماهنگی ترکیب رنگ فضای داخلی با رنگ بدنه بیش از هر چیز جلب توجه می کند.
طرح صندلی ها و فضای پا قدری قابل قبول بوده ولی هرگز جوابگوی یک سفر طولانی مدت نیست.
طرح ضعیف داشبورد آن همراه نوع LX، نفوذ بیش از حد صدا به کابین ( ناحیه ستون ها و درها)، کیفیت نامطلوب قطعات پلاستیکی بکار رفته در تزئینات داخلی و قطر زیاد ستون جلو ( ستون A ) از دیگر موارد منفی درون خودروی سمند می باشند. اما صندوق بار یکی از موارد کاملا مثبت این سدان ملی تلقی می شود. هرچند که باز هم در برابر برادران پژو این فضا چندان جادار دیده نمی شود.
آنچه که سمند را شرمنده راننده خود می کند، نحوه هدایت و در واقع عدم هماهنگی اجزای خودرو است. این قضیه بیشتر در خم و پیچ خیابان و در شرایط متغیر رانندگی نمایان است. شتاب ثانویه کاملا برخلاف تصور ( وزن بیشتر) از عملکرد بهتری نسبت به رقبای خود برخوردار است به طوریکه اگر در شرایط مطلوب کیفی و جوی قرار گیرد، توانایی رسیدن به سرعت بالای 218 کیلومتر بر ساعت را دارد! جالب است بدانید در حین انجام یکی از آزمایشات خودروی سمند معمولی با کمی تغییرات به سرعت غیر قابل تصور 230 کیلومتر بر ساعت رسید!
نکاتی که سمند را قادر می سازد تا با حریفان خود رقابت داشته باشد:
- ارزان ترین خودروی گروه با حدود 11.5 میلیون تومان
- استحکام مناسب بدنه
- لیست قابل توجه تجهیزات
- پوشش مطلوب گارانتی و خدمات پس از فروش

رتبه سوم: پژو 405 GLX
امتیاز: 153
اصالت
با توجه به قیمت و طراحی بدنه پیکان و خارج از رده بودن تکنولوژی ساخت آن و نیاز شدید به سرمایه گذاری مجدد برای قالب های بدنه و تجهیزات مورد نیاز، ایرانخودرو غول خودروسازی ایران، تصمیم گرفت از سال 1368 پژو 405 را در مدل های GL و GLX تولید کند. ( در صنعت خودروسازی کشورمان مونتاژ یک خودرو، تولید به حساب می آید!)
به هر حال خط جدید تولید پژو 405 در تاریخ 13-9-1369 توسط رییس جمهور وقت افتتاح گردید. بدین ترتیب خودروی سال اروپا با سه سال تاخیر به بازار ایران راه یافت. اما گرفتار شدن در مونتاژی ضعیف و قیمتی بسیار نامتعادل نسبت به سایر خودروهای وارداتی باعث گردید تا پژو 405 نتواند به جایگاه واقعی اش در بازار خودروی ایران تا زمان ممنوع شدن واردات دست یابد. اما زمانیکه بازار خودروی کشور دچار محدودیت گشت، کم کم نظرها به سوی آن جلب شد. هندلینگ خوب، فضای داخلی مناسب، راحتی مطلوب و پیشرانه قوی مواردی بودند تا 405 علاوه بر محبوبیت، پلکانی برای رشد صنعت خودرو سازی کشور شود و خودروهایی همچون پژو پارس و سمند بر اساس آن شکل گیرند. خودرویی که در سال 1988 بهترین اتومبیل جهان شناخته شد.
در مورد طراحی خودرو 405 سلیقه متفاوت است. اما به نظر می رسد که ظاهر سمند و خصوصا پرشیا با سلیقه مردم ایران همخوانی بیشتری دارد.
بدنه GLX با ضریب 31 درصدی آیرودینامیک از خطوطی ساده و تا حدودی هماهنگ تشکیل شده که البته بخاطر چهره خسته کننده و تکراری، دیگر جذابیت گذشته را ندارد. ضمن اینکه به یاد داشته باشید این طراحی به بیست سال قبل بر میگردد و برای آن روز بسیار ایده آل بوده است.
هنگامیکه گام به فضای داخلی خودرو می نهید، براحتی متوجه می شوید که بر خلاف طرح خارجی آن، هماهنگی قسمت های مختلف سبب شده همچنان خسته کننده و یکنواخت به نظر نرسد. تنها ایراد بزرگ درون کابین این خودرو را می توان طراحی نا مناسب قسمتی از کنسول دانست که شیبی به سمت داخل خودرو دارد. این مسئله سبب شده به سختی بتوان شیئی را بر روی آن قرار داد.
در مورد صندلی ها همانطور که گفتیم به نسبت خودرو سمند و حتی مدل LX از راحتی و فضای مناسب تری برخوردار است. در قسمت پاها خصوصا در عقب نیز برتری 405 کاملا محسوس است.
خوش دستی اهرم تقویت دنده و صدای خاص آن در زمان تعویض های سریع که مختص پژو 405 است، سبب شده برتری محسوسی نسبت به سمند معمولی در مانور پذیری خودرو و لذت رانندگی بوجود آید. البته در این برتری در برابر LX که به مراتب از امکانات ویژه برخوردار است، به حداقل خود رسیده و حتی شاید بتوان گفت LX دیگر ویژگی های این خودروی با اصالت را تحت الشعاع خود قرار داده است.
در نگاهی کلی به خودرو پژو 405 GLX به این نتیجه می رسیم که طرح خارجی آن قدیمی، طرح و فضای داخلی مناسب و جا دار، تجهیزات بکار رفته محدود (حتی کمتر از سمند)، کیفیت مواد مصرفی نامطلوب، قدرت پیشرانه متوسط و توانایی حرکتی بخاطر دینامیک نسبتا بالا مطلوب می باشد.

رتبه دوم : سمند LX امتیاز 154
اطلاح شده
هدف از ساخت مدل سمند LX جبران اشتباهات و ایرادات سمند معمولی بوده است. در واقع ساخت این مدل، نمونه اصلاح شده برادر بزرگتر خود یعنی سمند معمولی است.
مهمترین سوالی که مورد LX پیش می آید، این است که آیا ارزش 2 میلیون اضافه پرداخت را دارد یا نه؟ این سوالی است که ما در پی پاسخ به آن هستیم.
مهمترین تغییرات حاصل شده یا بهتر است بگوییم موارد بهبود یافته نسبت به سمند معمولی در نمونه LX عبارتند از : افزوده شدن سیستم ضد بلوکه ترمز، کاهش صدای درون اتاق، بکار گیری صندلی های مناسب و راحت تر در آن، استفاده از ورقه فلزی در قاب چراغ عقب و تغییر چراغ از حالت معمولی به هالوژنی که البته طرح استفاده شده این چراغ چندان ابتکاری نیست و به عنوان نمونه در اتومبیل هایی پیش از آن استفاده شده بود.
نکته مثبت قابل توجه LX امکان رانندگی راحت و خوش دستی نسبی آن می باشد. این ویژگی از آنجایی نشات می گیرد که سیستم هوشمند EBD، ضد بلوکه ترمز و صندلی های مناسب تر، ایجاد کننده شرایطی هستند که کنترل یک اتومبیل خصوصا در پیچ ها و شرایط متغیر رانندگی را تسهیل می بخشند..اما با وجود این ویژگیها همچنان نمی توان راحتی بیشتر پژو پارس را نادیده گرفت.
با وجود اصلاحات انجام شده، LX بسیاری از نکات منفی سمند معمولی را همچنان حفظ کرده است. عملکرد نا مناسب سیستم انتقال نیرو و سفت بودن کلاچ خودرو، مشکلات سیستم تعلیق خصوصا کمک فنرها در برخورد با دست اندازها (البته این مشکل برای خودروهای درون کشور طبیعی و یک ویژگی مشترک است) و دید نا مناسب راننده از جمله مشکلاتی است که متاسفانه از جانب سازنده چندان مورد توجه قرار نگرفته است.
البته بد نیست به این نکته نیز اشاره شود که بر خلاف شایعات و تصوراتی که ممکن است در زمینه پیشرانه خودرو رایج باشد، LX از نظر پیشرانه با نوع معمولی سمند هیچ تفاوتی ندارد.
آنچه در برآورد مجموع تغییرات اعمال شده در سمند LX به نظر می رسد این است که نقطه تلاقی هزینه تغییرات با میزان تفاوت قیمت در عرضه به مشتری چندان منطقی نیست در واقع حدود بیش از دو میلیون تومان مبلغ مازاد پرداختی نمی تواند چندان عادلانه باشد و شاید همین تفاوت فاحش قیمت با سمند معمولی بوده که شایعه 12 یا 16 سوپاپ بودن پیشرانه آن را بر سر زبانها انداخته است. در شرایط فوق به نظر می رسد که رقبای هم قیمت گزینه های بهتری برای انتخاب هستند و خانواده پژو بیشتر توانسته استانداردهای لازم را رعایت نماید.

رتبه اول: پژو پارس
امتیاز 178

پژو پارس خودرویی است که اگرچه در مرکز تحقیقات ایرانخودرو شکل گرفته اما همان شخصیت پژو 405 را دارد. شاید بتوان گفت تولید پارس، گان نخست خودروسازی داخلی می باشد، ولی ظاهر جذاب و گیراتر آن همراه با چهره خشن خود ویژگی منحصر به فردی به آن بخشیده است.
شباهت عینی فضای داخلی پارس و GLX می تواند یک پوئن منفی بشمار آید و در نظر نخست تفاوت 4 میلیون تومانی این خودرو را نتواند توجیه کند. ولی واقعیت این است که راحتی بیشتر صندلی ها، فرمان پذیری برتر نسبت به رقبا، طراحی مناسب غربیلک فرمان، عملکرد بهتر جعبه دنده و کلاچ و تغییرات جزئی بهبود یافته دیگر از جمله عواملی هستند که یک برتری نسبی را برای این خودرو در گروه به همراه داند.البته برای خودرویی با این قیمت و در این جایگاه از محصولات وطنی جای امکانات استاندارد ایمنی همانند سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS) و کیسه هوا در حداقل انتظار به شدت حس می شود.
می توان اینگونه برآورد کرد که در کل پارس به عنوان یک سنگ محک کارخانه محسوب می شود و سازنده می تواند در هر شرایط بسته به موقعیت بازار قیمت آن را کم و زیاد کند.

قدم نهایی ...
آغاز تست اتومبیل های ساخت داخل چندان نیاز به نتیجه گیری قطعی ندارد. چرا که در سیستم خودروی ما نسبت انتخاب و قیمت های عرضه کالا از بازده محدودی برخوردار بودخ و این مبادله در یک انحصار محدود قرار دارد. بنابراین یک مقایسه نسی در نهایت می تواند تنها تا حدودی دیدی بهتر نسبت به واقعیت حاکم بر خودروها عرضه کند. ولی انتخاب نهایی به مسائلی متفاوت از نکات فنی اظهار شده بستگی دارد. در هر حال نکته گویای فکری که می تواند نقطه عطفی در قضاوت در این باب باشد، حجم انبوه مراجعات مالکان خودروها به مراکز خدماتی و نمایندگی های آنهاست که این امر چندان نوید بخش سیستم سازندگی موفقی نیست. از طرفی مراکز خدماتی پس از فروش با در نظر گرفتن تمامی تلاش ها و فعالیت های مثمرثمرشان، متاسفانه در آمار وسیعی به یک بازار کاذب بدل گردیده اند. بدین صورت به نظر می رسد نکات فرهنگی و اقتصادی متفاوتی بر مسائل اصلی نوع خودرو سایه افکنده و جوانب فنی و تخصصی آن را تحت الشعاع قرار داده است. در هر شکل امید بر آن است که روزی عدالت توزیع و عرضه کالا در هر عرصه ای خصوصا صنعت خودروی داخلی مشهورتر گردد.

ارزیابی کیفیت خودروهای مورد آزمایش
این گزارش مربوطه می تواند این فایده را داشته باشد که مدیران شرکت های خودرو ساز را از موفقیت تولیداتشان در مقایسه با تولیدات سایر شرکت ها آگاهی پیدا کرده که در صورت لزوم نسبت به رفع معایب و بالا بردن سطح کیفی که در شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران وجود دارد، انتظار می رود مسئولان صنعتی کشور نسبت به این گزارش عکس العمل لازم را نشان دهند تا این گونه بررسی ها صرفا یک گزارش تلقی نشود.
بر اساس دستور العمل بازنگری شده وزارت صنایع و معادن استاندارد سطوح کیفیت بر مبنای ذیل می باشد :
ـ "خیلی خوب" با میزان منحنی کمتر از 135
ـ "خوب" با میزان منحنی حد فاصل 135 تا 320
ـ "قابل قبول" با میزان منحنی بین 320 تا 460
ـ "حداقل قابل قبول" با میزان منحنی بین 460 تا 650
همچنین با تغییر روش ارزشیابی خودروها از آدیت موسوم به نوع ش به مدت 45 دقیقه به آدیت تفضیلی که بر اساس آن هر خودرو در مدت زمانی طولانی تر به مدت 170 دقیقه برای خودروهای سبک با جزئیات بیشتر مورد ارزشیابی قرار می گیرد، منجر به این گردید که نمرات منفی خودروها نسبت به روش ارزشیابی قبلی تغییرات قابل ملاحظه ای داشته باشد. این مهم ناشی از تغییر روش بوده و به طور کلی دال بر کاهش کیفیت خودروها نمی باشد. ضمنا در روش ارزشیابی جدید و بر اساس مصوبه وزارت صنایع و معادن به جهت برنامه ریزی خودرو سازان جهت ارتقاء کیفیت خودروها پس از 6 ماه، بازده امتیاز منحنی تعیین شده برای وضعیت کیفی خودروها محدودتر (سخت تر) می گردد. به نحوی که در پایان برنامه، نمره سطح "حداقل قابل قبول" معادل سطح نمره "خوب" در ابتدای دوره وخواهد بود. نتایج حاصل از روش جدید ارزشیابی (آدیت) خودرو شامل افزایش زمان ارزشیابی، افزایش زمان آزمون های عملکردی، افزایش احتمال کشف عیوب ایمنی، استخراج کلیه عیوب موجود در خودرو، کاهش خطای طبقه بندی خودروها نسبت به یکدیگر و ایجاد تناظر یک به یک بین نمره منحنی با اقدامات اصلاحی سازندگان بوده است
پاسخ با نقل قول
 


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد



اکنون ساعت 08:40 AM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.



Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices مدیریت توسط کورش نعلینی
استفاده از مطالب پی سی سیتی بدون ذکر منبع هم پیگرد قانونی ندارد!! (این دیگه به انصاف خودتونه !!)
(اگر مطلبی از شما در سایت ما بدون ذکر نامتان استفاده شده مارا خبر کنید تا آنرا اصلاح کنیم)


سایت دبیرستان وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه: کلیک کنید




  پیدا کردن مطالب قبلی سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری آنها