بازگشت   پی سی سیتی > ادب فرهنگ و تاریخ > شعر و ادبیات

شعر و ادبیات در این قسمت شعر داستان و سایر موارد ادبی دیگر به بحث و گفت و گو گذاشته میشود

 
 
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
Prev پست قبلی   پست بعدی Next
  #1  
قدیمی 04-08-2010
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض فوت کوزه گري مطالعه

فوت کوزه گري مطالعه

از روشهاي صحيح مطالعه چه مي دانيد؟





در مقاله پيشين در مورد اصولي که در هنگام مطالعه بايد در نظر داشته باشيد، توضيحات مختصري ارايه داديم. در ادامه اين مقاله سعي داريم چند روش معتبر و البته بسيار موثر مطالعه را به شما نوجوانان عزيز آموزش خواهيم داد.
زماني که صحبت از يادگيري و مطالعه مي شود، اولين و مهمترين مساله اي که بايد در ذهن داشته باشيد اين است که در اين زمينه بايد بين مهارتهاي مطالعه، تکنيکهاي مطالعه و روش هاي مطالعه تمايز قايل شد.
مهارتهاي مطالعه شامل توانايي يادگيرنده براي يک مطالعه موفقيت آميز است که نقش بسيار موثري در يادگيري افراد دارد براي مثال توانايي تمرکز، درک دقيق و درست مفاهيم و همچنين توانايي به خاطر آوردن آنچه که قبلا آموخته شده است(يادآوري) از اصول اساسي مهارتهاي مطالعه است. البته مهارتهاي مطالعه را نبايد با تکنيکهاي مطالعه و يا روشهاي مطالعه اشتباه گرفت. براي درک تفاوت بين اين سه مورد به اين مثال توجه کنيد:
بين مهارتهاي مطالعه، تکنيکهاي مطالعه و روش هاي مطالعه تمايز اساسي وجود دارد


يک بازيکن فوتبال را در ذهن مجسم کنيد. براي اينکه اين فرد تبديل به يک بازيکن حرفه اي فوتبال شود لازم است که ابتدا مهارتهاي اوليه و اصلي را در زمينه هاي پاس دادن، هد زدن، دريبل کردن و ... کسب کند تا در مرحله بعدي بتواند تکنيکهاي يک بازي دسته جمعي مانند فوتبال را بياموزد. تازه بعد از يادگيري اين مهارتهاست که او مي تواند در زمينه تکنيکها و روشهاي فوتبال تبحر يابد. بنابراين مهارتهايي مانند پاس دادن و دريبل کردن و ..را مي توان با مهارتهاي مطالعه مورد قياس قرار داد و از طرف ديگر تکنيکها و روشهاي مورد استفاده يک بازيکن فوتبال را با تکنيکها و روشهاي مطالعه مقايسه کرد.
تکنيکهاي مطالعه نيز به سه گروه عمده برنامه ريزي، نظارت و ارزشيابي و نظم دهي تقسيم مي شود. که البته در اين مقاله قصد نداريم به توضيح مفصل تکنيکهاي مطالعه بپردازيم بلکه تمرکز بيشتر ما بر روي روشهاي مطالعه خواهد بود. روشهاي يادگيري روشهايي هستند که با آموختن آنها ميتوان به يادگيرندگان کمک کرد تا نسبت به يادگيري و تفکر خود آگاهانه عمل کنند و در برخورد با تکاليف مختلف يادگيري از روشهاي مفيد استفاده کنند. در ادامه سه روش پس ختام، کاپس و مردر به شما نوجوانان عزيز آموزش داده مي شود.
روش پس ختام بر سه اصل مهم سازمان دهي، بسط معنايي و تمرين بازيابي استوار است و دلايل عمده موفقيت آن توجه به همين اصول نظري است.









روش پس ختام

اين روش يکي از روشهاي موفق مطالعه و يادگيري ويژه متون درسي و علمي است که از سرواژه اول شش مرحله اين روش مطالعه يعني پيش خواني، سوال کردن، خواندن ، تفکر، از


حفظ گفتن و مرور کردن گرفته شده است.

پيش خواني
در اين مرحله مقدمه يا توضيحات مقدماتي، هدفها، تيترهاي اصلي و فرعي، خلاصه و جملات مقدماتي يا جملات موضوعي پاراگرافها مورد مطالعه قرار مي گيرد.

سوال کردن
در اين مرحله براي هر قسمت يا هر فصل از کتاب که مي خوانيد و در رابطه با هدفي که از مطالعه داريد سوال هايي را طرح مي کنيد. يکي از راههاي انجام اين کار آن است که عنوان ها را به سوال تبديل کنيد.

خواندن
در اين مرحله موضوع را با دقت و به طور کامل بخوانيد. به هنگام مطالعه سعي کنيد سوالهايي را که در مرحله قبل مطرح کرديد جواب دهيد.

تفکر
در اين مرحله سعي کنيد با انديشيدن درباره مطالبي که مي خوانيد آنها را بفهميد و به آنها معني دهيد مثلا آنچه را که مي خوانيد با مطالبي که قبلا يادگرفته ايد ربط دهيد.

از حفظ گفتن
پس از خواندن هر قسمت سعي کنيد مطالب مهم آن را به ياد آوريد و براي خود بازگو کنيد. از حفظ گفتن به شما کمک مي کند تا بر درک خود نظارت کنيد و از اين طريق بر شما معلوم مي شود که چه قسمتهايي را خوب ياد نگرفته و بايد از اول بخوانيد.

مرور کردن
منظور از مرور کردن اين است که تمام مطالب خوانده شده را مجددا مرور يا بازبيني کنيد. بهترين راه مرور اين است که بدون مراجعه به متن، سوالهاي مهم مربوط به آن را جواب دهيد.
با توجه به توضيحات بالا اين روش بر سه اصل مهم سازمان دهي، بسط معنايي و تمرين بازيابي استوار است و دلايل عمده موفقيت آن توجه به همين اصول نظري است.


روش کاپس

روش پس ختام براي مطالعه متن هاي علمي و درسي بسيار مناسب است اما روش کاپس براي مطالعه متن هاي ادبي کاربرد دارد. براي استفاده از اين روش در مطالعه متن هاي ادبي


بايد به چهار دسته از سوالات پاسخ داد:
1- چه کساني شخصيت هاي اين داستان هستند؟
2- چه چيزي هدف اين داستان را تشکيل مي دهد؟
3- چه مشکلي رخ داده است؟
4- چگونه مشکل حل مي شود؟
روش مردر

روش مردر صورت جديدتر و تکميل يافته تر روش پس ختام است و از نظريه ها و پژوهشهاي روان شناسي خبرپردازي مشتق شده و لذا جنبه شناختي آن بيشتر است. اين روش شامل مراحل زير است:

حال و هوا
منظور اين است که پيش از شروع مطالعه و يادگيري حال و هواي آن را پيدا کنيد يعني سرحال و آماده يادگرفتن باشيد و تا پايان مطالعه آن حالت را حفظ کنيد.

درک و فهم
در اين مرحله بکوشيد تا آنجا که ممکن است مطالبي را که مي خوانيد به طور عميق درک کنيد، از کم و کيف و فهم خود آگاه شويد و بخشهايي را که خوب نمي فهميد علامتگذاري کرده تا درمراحل بعدي مجددا به سراغ آنها برويد.

يادآوري
در اين مرحله آنچه را که از قبل خوانده و فهميده ايد به يادآوريد و از راهبردهاي تفسير، تفکر و تحليل مفاهيم استفاده کنيد.

کشف و هضم
در اين مرحله به قسمتهايي که قبلا خوانده ايد و نفهميده ايد مراجعه کنيد و به يادگيري آنها بپردازيد . به اين ترتيب به کشف آنچه که نفهميده ايد پرداخته و به سازمان بندي مطالب بپردازيد.

بسط و گسترش
مطالبي را که مي خوانيد بسط و گسترش دهيد يعني به آنها شاخ و برگ دهيد و آنها را به مطالبي که قبلا آموخته ايد ربط دهيد.

مرور کردن و پاسخ دادن
فعاليت اصلي مرور کردن به يادآوري آموخته ها، توجه به نکات مهم و سعي در پاسخ دادن به سوالهاي قبلا طرح شده و تمرکز کردن بر هدفهاي يادگيري است. هدف عمده اين مرحله از يادگيري رفع نواقص راهبردهاي مطالعه براي کاربردهاي آتي است. در اين مرحله همچنين سعي کنيد تا اشتباهاتي را که در امتحان مرتکب شده ايد تحليل کنيد و براي يادگيري آنها راهبردهاي ديگري برگزينيد.

__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری

ویرایش توسط رزیتا : 04-08-2010 در ساعت 06:39 AM
پاسخ با نقل قول
 


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد



اکنون ساعت 01:54 AM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.



Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices مدیریت توسط کورش نعلینی
استفاده از مطالب پی سی سیتی بدون ذکر منبع هم پیگرد قانونی ندارد!! (این دیگه به انصاف خودتونه !!)
(اگر مطلبی از شما در سایت ما بدون ذکر نامتان استفاده شده مارا خبر کنید تا آنرا اصلاح کنیم)


سایت دبیرستان وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه: کلیک کنید




  پیدا کردن مطالب قبلی سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری آنها