بازگشت   پی سی سیتی > خودرو > خودروهای خارجی > خودروهای وارداتی

 
 
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
Prev پست قبلی   پست بعدی Next
  #1  
قدیمی 03-04-2010
fardin_fani آواتار ها
fardin_fani fardin_fani آنلاین نیست.
کاربر کارآمد
 
تاریخ عضویت: Dec 2009
محل سکونت: کرمانشاه
نوشته ها: 700
سپاسها: : 0

11 سپاس در 8 نوشته ایشان در یکماه اخیر
fardin_fani به Yahoo ارسال پیام
Question ملاقات با رنجروور «محمدرضا گلزار» در تهران

ملاقات با رنجروور «محمدرضا گلزار» در تهران


شروع كار شاسي بلند‌هاي انگليسي به اواخر دهه 40 ميلادي باز مي گردد ، جايي كه شركت روور انگلستان به تازگي توانسته بود از ويراني هاي جنگ جهاني كمر راست كند تصميم گرفت براي رقابت با مدل‌هاي جيپ، كه در آن زمان خودروي نظامي ارتش بودند مدلي را طراحي كند. نخستين مدل‌هاي لندروور توسط موريس ويلكس، طراح ارشد روور ساخته شد. چندي بعد با اثبات توانايي‌هاي اين خودرو نمونه هاي موسوم به سري 1، 2 و 3 روانه بازار شد. در سال 1967 مالكيت گروه روور و برند لندروور به شركت ليلاند (كه بعدها با نام بريتيش ليلاند فعاليت كرد) رسيد. بعد از آن بار ديگر مالكيت اين شركت به گروه روور سپرده شد و در سال 1988 گروه بريتيش آئرواسپيس لندروور را در اختيار گرفت. درسال 1994 لندروور توسط کمپانی ب‌ام‌و و سپس در سال 2000 این شرکت انگلیسی توسط کمپانی آمریکایی فورد خریداری شد و با شروع بحران مالی در این شرکت، سال 2008 شرکت تاتاموتورز هند تمام سهام این شرکت را از فورد آمریکایی خریداری کرد و هم‌اکنون لندروور به عنوان زیرمجموعه تاتاموتورز هند محسوب می‌شود. این شرکت دارای دو مدلLand Rover و Rang Rover است که مدل Rang Rover نمونه پیشرفته‌تر و لوکس‌تر با قابلیت‌های بیشتر نسبت به Land Rover است. رنجروور دارای یک مدل اسپرت است که امکانات و تجهیزات بیشتری نسبت به نمونه ساده رنجروور دارد. بعد از چند هفته انتظار اولین رنجروور اسپرت مدل2010 به پایتخت رسید که یکی از سوپراستارهای سینما ایران مالک این خودرو است. با هماهنگی‌های لازم توسط مدیریت هنرکده کیانفر توانستیم ملاقاتی با این SUV لوکس داشته باشیم که در ادامه به آن می‌پردازیم. نسل اول رنجروور درسال 1970 وارد بازار شد، این خودرو در دو مدل 5 و 3 در تولید می‌شد. پیشرانه‌های 8 سیلندر Vشکل در حجم‌های 3.5 لیتری، 3.9 لیتری و 4.2 لیتری تا سال 1996 بر روی این خودرو قرار داشت. البته این مدل در سال 1981 با چهره‌ای جدیدتر وارد بازار شد اما به عنوان نسل جدید شناخته نمی‌شد. نسل دوم در سال 1994 تا 2002 بر روی خط تولید قرار داشت. از این نسل فقط به صورت پنج‌در و با پیشرانه‌های 4 و 4.6 لیتری 8V بنزین‌سوز و 6 سیلندر خطی 2.5 لیتری توربو دیزل که برای ب‌ام‌و بود تولید شد. همچنین جعبه‌دنده‌های مورد استفاده در این نسل از نوع چهار سرعته اتوماتیک و پنج سرعته دستی بود. این نسل با کدP38A شناخته می‌شود. اما نسل سوم در سال 2002 وارد بازار گردید. چهره‌ای جدیدتر و اسپرت‌تر از تفاوت‌ها و برتری‌های این نسل به حساب می‌آمد. از سال 2002 تا 2005 پیشرانه بنزین‌سوز موردنظر در این خودرو از نوع 8 سیلندرVشکل به حجم4.4 لیتر بود که نمونه مورد استفاده در ب‌ام‌و سری 7 است. همچنین برای پیشرانه دیزلی این خودرو که از سال 2000 تا 2006 استفاده می‌شد از یک پیشرانه 6 سیلندر خطی توربودیزل به حجم 2.9 لیتر استفاده می‌شد. دیگر پیشرانه‌هایی که از سال 2006 تا كنون مورد استفاده قرار گرفته است می‌توان به انواع 4.4 لیتریV8 (جاگوار)، 4.2 لیتری سوپرشارژر V8 (جگوار)، 3.6 لیتری توربو دیزل V8 (فورد) و 5 لیتری سوپرشارژر V8 (جگوار) اشاره کرد. اما لندروور برای سال 2010 تنها از 3 پیشرانه استفاده کرده است که این شرکت از همان پیشرانه، 3.6 لیتری توربو دیزل V8 با قدرت 276 اسب‌بخار و گشتاور 640 نیوتن‌متر بهره برده و برای نمونه بنزین‌سوز از دو پیشرانه یک شکل 8 سیلندرVشکل سوپرشارژ به حجم 5 لیتر و قدرت 503 اسب‌بخار استفاده کرده است. تنها تفاوت این دو پیشرانه در گشتاور تولید شده است، پیشرانه در نظر گرفته شده برای کشور انگلستان قادر به تولید حداکثر گشتاور 625 نیوتن‌متر است و در پیشرانه در نظر گرفته شده برای سایر کشورها این عدد به 560 نیوتن‌متر تقلیل یافته است. اما تفاوت‌های دیگر رنجروور اسپرت با نمونه ساده و HST علاوه بر تغییرات مشهود در ظاهر خودرو در داخل کابین نیز گویا است. به طوری که طراحی نمونه معمولی و HST شبیه به هم است ولی در نمونه اسپرت ارگونومی و طراحی کابین کاملاً فرق دارد و بیشتر لوکس‌بودن کابین مد نظر قرار گرفته است. طراحی رنجروور اسپرت ساده و بدون هیجان است. استفاده از خطوط صاف و بدون انحنا در طرفین و دیگر قسمت‌های بدنه طرحی ساده و یکنواخت را خلق کرده است که این موضوع باعث شده تا بسیاری از عابرین توجه چندانی به خودرو نداشته باشند. در قسمت جلو چراغ های مربعی شکل و جلو پنجره مستطیلی با شیارهای لوزی شکل به همراه سپر و هواکش ساده جذابیت خاصی را خلق نمی‌کند و نمونه HST در این زمینه با خطوط منحنی و سپر و جلو پنجره زیباتر، جذاب‌تر از نمونه اسپرت است. در قسمت کناری نیز شیشه‌ها با فرم مربعی و هندسی به همراه رینگ‌های 5 پره آلومینومی 20 اینچ با طرح ساده کمی به یکنواختی خودرو افزوده است. اما دودی بودن شیشه‌ها به همراه رکاب‌های پلاستیکی و هواکش پشت گلگیر جلو حالت اسپرتی را به خودرو بخشیده است. در قسمت عقب خودرو چراغ‌های اسپرت با لامپ‌های LED در کنار سراگزوزهای استیل در طرفین سپر و چراغ خطر سوم LED بر روی براگیر روی سقف حالت اسپرت‌تری را به خودرو بخشیده است. در صندوق عقب را علاوه بر اینکه می‌توان به صورت جداگانه (شیشه و در) باز کرد می‌توان به کمک دکمه مشکی رنگ قرار گرفته در سمت راست در صندوق بار را باز نمود. در بالای این دکمه عبارتSUPERCHARGED و SPORT برای تشخص مدل و نوع پیشرانه حک شده. برای آغاز آزمایش آماده می‌شویم با باز کردن در حس قریبی به شما دست می‌دهد. خودروهای انگلیسی همانند مردم این کشور دارای غرور و تکبر هستند. هرچند كابين مدل‌هاي رنجروور از سوي برخي مورد انتقاد است اما نمي‌توان از لولكس بودن اين كابين گذشت. رنگ‌بندی کابین و طراحی آن بسیار استادانه صورت گرفته است. شما برای انتخاب رنگ داخل کابین که شامل رنگ صندلی‌ها و چوب می‌شود می‌توانید 15 طرح مختلف و زیبا را از روی لیست سفارش انتخاب کنید. رنجروور اسپرت به عنوان SUV فول سایز محسوب می‌شود اما ارتفاع آن نسبت به دیگر خودروهای همکلاس خود کوتاه‌تر است، به همین خاطر ورود به کابین مشکل‌ساز نیست. صندلی‌ها بسیار گود و پهن هستند و به خوبی بدنتان را در خود جای داده است. صندلی‌های جلو که به صورت برقی تنظیم می‌شوند و دارای 3 حافظه هستند قابلیت تنظیم گودی کمر را نیز دارند، همچنین صندلی راننده علاه بر تنظیم ارتفاع قابلیت تنظیم گودی پهلو را نیز دارد. همانند دیگر نسل‌های رنجروور صندلی‌ها دارای زیرآرنجی برای راحتی بیشتر سرنشینان جلو هستند. بسیاری از بخش‌های کابین نظیر تودری‌ها، صندلی‌ها، داشبورد و غربیلک فرمان از چرم طبیعی مشکی و کرم پوشانده شده است. کنسول مرکزی و بخشی از تودری‌ها از چوب طبیعی پوشانده شده و دیگر قسمت‌ها توسط آلومینیوم مزین شده است. کابین بسیار زیباست و حس اسپرت بودن را نیز به سرنشینان القا می‌کند. رنجروور مورد آزمایش دارای سیستم Keyless Go Starter (باز و بسته كردن درها و روشن شدن خودرو بدون کلید) بهره‌مند است. به همین خاطر نیازی ندارید تا سوئیچ خودرو را همیشه همراه داشته باشید. برای روشن کردن خودرو ابتدا پای خودرا برروی پدال ترمز قرار داده و بعد دکمه Start Engine Stop را فشار می‌دهیم. پیشرانه با صدایی جذاب اما بدون ابهت روشن می‌شود و اگر شناختی از این خودرو نداشته باشيد به اشتباه فکر می‌کنيد پیشرانه خودرو 6 سیلندر است، اما پیشرانه 8 سیلندرVشکل 5 لیتری سوپرشارژ رنجروور به نرمی روشن می‌شود. جعبه دنده اتوماتیک را در حالت D قرار می‌دهیم و بعد از آن ترمز دستی را خلاص می‌کنیم. نکته بسیار جالبی که در مورد ترمز دستی می‌توان به آن اشاره کرد این است که تنها یک پدال کوچک با علامت (P) مشخص شده بر روی کنسول مرکزی و در زیر جعبه‌دنده قرار دارد که با انگشتان دست می‌توانید ترمز دستی را خلاص یا درگیر نمایید. حرکت را آغاز می‌کنیم و در همان ابتدای کار پیشرانه را به چالش می‌کشیم. همان‌طور که گفته شد پیشرانه در حالت سکون بسیار بی‌صدا است اما حرکت با دور آرام و آهسته نیز صدایی بسیار جذاب و زیبایی را خلق می‌کند تا نظرتان در همان ابتدای حرکت در مورد خودرو عوض گردد. با سرعتی در حدود 50 کیلومتر در ساعت وارد اتوبان کاملاً خلوت می‌شویم. بخشی از توانایی‌های خودرو در این زمان مشخص می‌شود. رنجروور اسپرت دارای پیشرانه‌ای 8 سیلندر 5 لیتری است، این پیشرانه قادر به تولید 510 اسب‌بخار قدرت در دور موتور6000 و حداکثر گشتاور 625 نیوتن‌متر در دور 2500 تا 5500 بر دقیقه است. خلوت ‌بودن اتوبان این اجازه را به ما می‌دهد تا پدال گاز را محکم تر فشار دهيم. تعویض دنده‌ها در دورهای 5500 به بالا صدای بسیار پرطنین را از پیشرانه و سیستم اگزوز خارج می‌کند. وجود سیستم صوتی و تصویری حرفه‌ای HARMAN/KARDON به همراه11 بلندگو و لذت رانندگی را دوچندان کرده است، مخصوصاً زمانی که موزیک مورد علاقه‌تان را گوش بدهید و به هیچ عنوان متوجه بوق زدن خودروهای پشت‌سر نشوید. عقربه سرعت‌سنج عدد 120 را نشان می‌دهد که با بوق بسیار ضعیفی متوجه شدیم. اما به هیچ عنوان لرزش و صدای اضافی در کابین شنیده نمی‌شد، زیرا عایق‌بندی و کیفیت مواد استفاده شده در خودرو بسیار عالی بودند. سرعت را افزایش داده به مرز 140 می‌رسانیم، تنها نگرانی وجود گشت نامحسوس پلیس بزرگراه بود، در غیر این صورت خلوت بودن اتوبان می‌توانست این کمک را به ما بکند تا از مرز 160 کیلومتر عبور کنیم اما بیشترین سرعتی که با این SUV انگلیسی توانستیم ثبت کنیم 155 کیلومتر در ساعت بود. در حین رانندگی با سرعت 140 کیلومتر تنها صدای ضعیف ورود باد به کابین بود که علت آن باز بودن سانروف برقی بود. در چنین سرعتی سیستم تعلیق خودرو به صورت خودکار ارتفاع خودرو را کاهش می‌دهد و فرمان خودرو را سفت‌تر می‌کند. البته این حالت افزایش سرعت خودرو از مرز 80 کیلومتر در ساعت صورت می‌گیرید. صندلی‌ها به خوبی شما را در خود جای داده و لذت سواری را دوچندان کرده است. اطراف خودرو به خوبی مشخص است و به جرأت می‌توان گفت با این خودرو با کمترین نقاط کور مواجه هستید. کاپوت به خوبی مشخص است و برای دیدن پشت خودرو آینه‌های جانبی به خوبی میدان دید شما را افزایش داده است. برای حرکت با دنده عقب نیز دوربین عقب کمک شایانی به شما خواهد کرد، البته برای پارک کردن خودرو نیز خطوط زرد و سبز که مشخص‌کننده فاصله شما با خودروی پشت‌سری است به خوبی به شما کمک می‌کنند تا خودرو را در بهترین شرایط پارک کنید. برای عکس برداری به قسمتی از شهر می‌رویم که دارای تپه‌های کم ارتفاع است. بهتر بگویم زمین خاکی با ناهمواری‌های غیرقابل پیش‌بینی. بر روی کنسول مرکزی یک اهرم دایره‌ای وجود دارد که 6 حالت رانندگی را نشان می‌دهد. حالت اول جاده پر پیچ و خم، حالت دوم رانندگی معمولی، حالت سوم رانندگی در شرایط برفی و لغزنده، حالت چهارم رانندگی در جنگل و مناطق ناهموار، حالت پنجم رانندگی در بیابان و آخرین حالت رانندگی در شرایط ناهموار و پر دست‌انداز. اهرم را چرخانده و بر روی حالت چهارم قرار می‌دهیم، در این حالت ارتفاع خودرو بالاتر از حد استاندارد می‌آید و سیستم تعلیق کمی سفت‌تر عمل می‌کند. عبور از ناهمواری‌ها برای این خودرو بسیار راحت صورت می‌گرفت. تنها تکان‌های وارده به کابین به علت عبور از ناهمواری‌ها و فرورفتگی‌ها ایجاد می‌شد. یکی دیگر از تجهیزاتی که در این خودرو به چشم می‌خورد سیستم Downhill Assist Control است، این سیستم در زمان فعال بودن این اجازه را به راننده می‌دهد تا در حین پایین آمدن از یک سراشیبی تند پای خود را از روی پدال گاز و ترمز برداشته تا این سیستم به صورت خودکار خودرو را به حرکت درآورد. این سیستم با کنترل گاز و ترمز و سیستم‌های ضد لغزشی، خودرو را بدون هیچ انحراف اضافی در سراشیبی کنترل می‌کند. شما به کمک دکمه‌های موجود روی فرمان می‌توانید کروز کنترل هوشمند، سیستم بلوتوث، تلفن، کامپیوتر مرکزی را کنترل نمایید. در بالای داشبورد یک LCD لمسی 8 اینچی قرار دارد، در پایین این LCD شما قادر هستید سیستم صوتی، راهیاب ماهواره‌ای (GPS)، تلفن و ... را چک کنید. بر روی کنسول مرکزی نیز شما CD چنجر، سیستمESP، سیستم تهویه مطبوع هوا به صورت جداگانه و اتوماتیک را در اختیار دارید. در این قسمت نیز دو عدد جا لیوانی به همراه زیر آرنجی و محفظه‌ای برای یخچال (در صورت سفارش مشتری) به چشم می‌خورد. از دیگر امکانات و تجهیزات این خودرو می‌توان به دوربین عقب، سنسور پارک، چراغ‌های ‌زنون با روشن و خاموش شدن اتوماتیک، قفل دیفرانسیل عقب، فنربندی فعال متناسب با سطح مسیر، صندلی‌های برقی 8 جهته با حافظه یکپارچه آینه‌ها و فرمان، پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان (E-GEAR)، ساعت آنالوگ، رینگ‌های آلومینیومی 5 پره 20 اینچ به همراه تایرهای میشلین در اندازه 20R40/275، سنسور باران، 8 عدد کیسه هوا، فرمان تلسکوپی، چراغ مطالعه و نقشه‌خوان و ... اشاره کرد. در پایان می‌توان رنجروور را خودروی مناسب برای تعطیلات آخر هفته محسوب کرد، علاوه بر اینکه رانندگی روزمره نیز با این خودرو بسیار لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی است. درپایان ضمن تشکر از آقای محمدرضا گلزار که خودرویشان در اختیار ما قرار گرفت، از مدیریت محترم هنرکده کیانفر جهت هماهنگی‌های لازم تشکر می‌کنیم.




پاسخ با نقل قول
 


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد



اکنون ساعت 11:45 PM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.



Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices مدیریت توسط کورش نعلینی
استفاده از مطالب پی سی سیتی بدون ذکر منبع هم پیگرد قانونی ندارد!! (این دیگه به انصاف خودتونه !!)
(اگر مطلبی از شما در سایت ما بدون ذکر نامتان استفاده شده مارا خبر کنید تا آنرا اصلاح کنیم)


سایت دبیرستان وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه: کلیک کنید




  پیدا کردن مطالب قبلی سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری آنها