بازگشت   پی سی سیتی > ادب فرهنگ و تاریخ > فرهنگ و تاریخ > تاریخ

تاریخ تمامی مباحث مربوط به تاریخ ایران و جهان در این تالار

 
 
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
Prev پست قبلی   پست بعدی Next
  #1  
قدیمی 10-29-2010
ساقي آواتار ها
ساقي ساقي آنلاین نیست.
ناظر و مدیر ادبیات

 
تاریخ عضویت: May 2009
محل سکونت: spain
نوشته ها: 5,205
سپاسها: : 432

2,947 سپاس در 858 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض معناشناسي نگاره فروهر در ايران باستان منتشر شد

معناشناسي نگاره فروهر در ايران باستان منتشر شد





كتاب «فروهر و نگاره آن» كه به تازگي توسط انتشارات ابريشمي‌فر منتشر شده است، توضيح مي‌دهد كه در باور ايراني و در دين زرتشتي، هرگز اهورامزدا صورت خارجي و جسماني ندارد و انتساب اين نقش و نگاره به بزرگ داناي هستي‌بخش، صحيح نيست. اين كتاب حاصل پژوهش "آناهيد خزير" روزنامه نگار و همكار ايبناست.


به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، نشان‌واره فروهر كه رد پايش تا دورترين روزگاران تاريخي ما مي‌رسد، به چه معناست و اجزاي آن چه مفهومي را بازگو مي‌كنند؟ كتاب «فروهر و نگاره آن»، كوششي براي پاسخ دادن به اين پرسش است و توضيح مي‌دهد كه «در باور ايراني و در دين زرتشتي، هرگز اهورامزدا صورت خارجي و جسماني ندارد و انتساب اين نقش و نگاره به بزرگ داناي هستي‌بخش، صحيح نيست»

از ديرباز نگاره و نشان واره‌اي وجود داشته است كه پيكره مردي را تصوير مي‌كند كه بال‌هاي گشوده‌اي دارد و دو رشته آويخته در دو سوي او ديده مي‌شوند. ميانه آن مرد را دايره‌اي در برگرفته است و در دست او حلقه‌اي ديده مي‌شود. اين نگاره، «فروهر» نام دارد و نشان‌واره دين زرتشتي است، اما مشكل اين‌جاست كه برخي به نادرستي آن را انگاره «اهورامزدا»، خداي يگانه هستي‌بخش گمان مي‌برند.

امروزه اين نگاره بين زرتشتيان، نمايانگر شکل فروهر است و به عنوان نشان‌واره دين زرتشتي به کار مي‌رود. اين نگاره، پيشينه‌ چندين هزار ساله داشته و شبيه آن در جاهاي ديگر و نزد قوم‌هاي ديگر نيز ديده شده است. شکل کنوني اين نگاره در سنگ نبشته‌هاي هخامنشي و برفراز سر پادشاهان ديده مي‌شود.

در آن هنگام، نخست به گونه‌ شاهيني بود که بدني از انسان هخامنشي داشت، پس از آن بال و دم و ديگر بخش‌هاي اين پرنده نيز بر پايه باورهاي زرتشتيان تکميل و مهر رسمي داريوش و ديگر پادشاهان هخامنشي شد. از آن پس در سرتاسر تخت جمشيد و نقش رستم و بر بالاي همه‌ سنگ نوشته‌ها، به عنوان نماد دولت هخامنشي در سينه کاخ‌ها و کوه‌ها کنده شد.

اين نگاره بسياري از مفهوم‌هاي آموزش داده شده‌ اشو زرتشت را داراست. در نگاه نخست، پيرمردي با لباس آراسته را مي‌بينيم که با اندامي برافراشته ايستاده است و با سري پوشيده، رو به سوي خاور، به گونه پرنده‌اي باشکوه و پرتوان، با بال‌هاي گشاده در حال پرواز و در حال عبور از حلقه‌اي است که در ميان دارد. حلقه‌ مهر (پيمان) را در دست چپ گرفته و با دست راست در حال نيايش اهورامزداست.

كتاب ياد شده در چند بخش كوتاه فراهم شده است. نويسنده، ابتدا از «پنج نيروي نهاد آدمي در باور زرتشتي» سخن مي‌گويد. اين پنج نيروي باطني، كه اجزاي بدن و هستي آدمي را تشكيل مي‌دهند، عبارتند از اهو (نيروي جنبش)، دئنا (وجدان آدمي)، بئوذ (سرپرست خرد آدمي)، اورون (روان آدمي) و سرانجام فروهر. «اهو» كه از آن به «جان» تعبير كرده‌اند، با مرگ آدمي از بين مي‌رود. «دئنا» تشخيص دهنده رفتار هر فرد و راهنماي اوست، «بئوذ» آدمي را ياري مي‌دهد تا راه درست را دريابد و «اورون» نيز اختيار روان آدمي در گزينش راه نيك از گمراهي است. «فروهر» پنجمين نيرو از نيروهاي سازنده بدن است....
__________________
Nunca dejes de soñar
هرگز روياهاتو فراموش نكن
پاسخ با نقل قول
 

برچسب ها
فروهر, اهورامزدا, زرتشت


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد



اکنون ساعت 04:44 AM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.



Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices مدیریت توسط کورش نعلینی
استفاده از مطالب پی سی سیتی بدون ذکر منبع هم پیگرد قانونی ندارد!! (این دیگه به انصاف خودتونه !!)
(اگر مطلبی از شما در سایت ما بدون ذکر نامتان استفاده شده مارا خبر کنید تا آنرا اصلاح کنیم)


سایت دبیرستان وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه: کلیک کنید




  پیدا کردن مطالب قبلی سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری آنها