افسانه اي بنام ستاره داوود
بررسي استفاده از اشكال هندسي در معماري اسلامي قبل از تشكيل دولت يهود
مورخان، هنرمندان و باستان شناسان بر اين امر تأكيد دارند كه ستاره داوود يك افسانه دروغ صهيونيستي است و در اصل يك شكل مورد استفاده عربي بوده است كه توسط يهوديان به سرقت رفته است. همه حقايق تاريخي مويد اين امر است كه اسراييل، دولتي بدون اصل و تاريخ و يك نبات شيطانياست كه توسط استعمار در قلب امت اسلامي كاشته شده است و هيچ باكي از واژگوني حقايق و خلق افسانهها و خرافات در مورد ريشه و تاريخش نداردو اين مسير، تمدن و فرهنگ ديگر امتها را به خودش نسبت ميدهد، حتي مدعي شده است كه تمدن قديم مصري داراي اصل يهودي است و آنان كه اهرم را بنا نهادند، عبرانيون بودهاند.
در همين زمينه، اين كيان يكي از عناصر هنر اسلامي را كه بر اشكال هندسيمتكي است، به عنوان يكي از سمبلهايش برگزيده و مشكل مهمتر ايناست كه ما از سمبلهايمان دست كشيدهايم و نسبت به استفاده از آنها حساسيت داريم و نگراني از اين است كه روزي بيايد كه ما از تمامي تاريخمان به حجت اين كه يهوديان در مورد آنها اسطوره و افسانه ميسازند، دست بكشيم.
در زمينه ستاره شش گوشه كه اسراييليها آن را به عنوان ستاره داوود و سمبل خويش برگزيدهاند دكتر محمد ابوغدير استاد و رييس بخش زبانعربي در دانشكده علوم انساني الازهر تأكيد دارد اين ستاره شش گوش داراي اصلي عربي است و يا بوسينها كه جزيي از كنعانيهاي عرب بودند و شهر قدس را ايجاد كردند و دولتي تشكيل دادند، اين ستاره را به عنوان شعار و سمبل خود انتخاب كردند.
وي ميافزايد بعد از خروج يهود از مصر، آنها به طرف كنعان رفتند، وليداخل آن نشدند و به صورت مجموعههايي از قبايل و عشاير در اطراف منطقه پخش شدند و با كنعانيان از در حيله و نيرنگ و از راه تجارت و خويشاوندي وارد شدند تا توانستند بر شهر كنعان و اين رمز و نشانه دستپيدا كنند و از آن تاريخ اين ستاره به عنوان اسطورهاي در تفكر يهود در آمد و به انگشتر سليمان ارتباط داده شد و در تمامي جوامع يهودي در سراسرجهان منتشر شد و به هنرها و فنون مختلف وارد شد و در تفكر صهيونيستي اين دلالت حاصل شد كه اين ستاره جزيي از تاريخ و اسطوره يهود است،چرا كه اسراييل دولتي است كه بر اساس اساطير زندگي ميكند و تمامي تلاش خود را در اين زمينه يعني ارتباط مردم و ملت با مجموعهاي ازافسانهها به كار ميگيرد. دكتر صلاح بهنسي استاد باستانشناسي اسلامي دردانشگاههاي قاهره و يمن در اين مورد ميگويد: ستاره چه پنج ضلعي، چهشش و چه هشت ضلعي يكي از شكلهايي است كه هنرمند به منظور دورياز به تصوير كشيدن موجودات زنده، از آن بهره ميبرد و لذا ما استفاده فراواني از اين نوع اشكال هندسي و نباتي را در معماري به ويژه در مساجد وساختمانهاي اسلامي شاهد هستيم و دولت صهيونيستي يك دولت تازهتأسيس است و تاريخ يا تمدني ندارد كه هنر يا معارفي از آن ناشي شود.
وي ميافزايد: هنر اسلامي داراي خصايص معيني است كه از جمله اهم آنهابي علاقگي به خالي بودن صحنه و سعي در پر كردن جاهاي خالي هنر بانقاشي است و از اشكال پركردن اين جاهاي خالي، ستاره است كه به هنرمنداين امكان را ميدهد، البته در اين زمينه از اشكال ديگر هم استفاده ميشود وبستگي به ذوق صاحب هنر دارد و ستاره هيچ ربطي به شرايط سياسي خاص ندارد.
دكتر انور ابراهيم رييس اداره مركزي توافقات و برنامههاي فرهنگي وزارت فرهنگ مصر در اين زمينه ميگويد: ستاره ششي ضلعي مثل هر شكلهندسي ديگر است كه هنرمندان مسلمان از آن بهره ميجستند و از قديم دربرخي فرهنگها مثل فرهنگ فارسي ستاره « شعراي يماني» وجود داشت كه يك ستاره درخشان در آسمان صاف است و اين امر به ما منقل شد وهنرمندان در اشكال مختلف و در كشورهاي مختلف به خصوص در مغرباز آن استفاده ميكردند. وي ميگويد: دراذهان مردم تداعيهايي در موردارتباط اشكال هندسي با امور سياسي وجود دارد و مردم در مقابل برخيسمبلها خيلي سريع حساسيّت نشان ميدهند، مثل ستاره كه رمز يهود شده يا هرم كه رمز و سمبل جمعيتهاي ماسوني شده است، ولي اين دليل نميشود ما هرم را حذف كنيم، چون ماسونيها از آن استفاده ميكنند و بااين كه در برخي مقادير فرعوني قديم ما چيزهايي شبيه صليب شكسته مشاهده ميكنيم، ولي آن هيچ ربطي با برداشتهاي غرب از صليب شكست ندارد.
دكتر احمد الزيات استاد آثار باستاني اسلامي در دانشكده ادبيات طنطاميگويد: يك هنرمند مسلمان اشكال مختلف هندسي را چه به صورت دومثلث متقاطع يا ستاره شش ضلعي و يا شكلي كه به عنوان قوس پنج سرمعروف است و در عصر فاطميها از آن استفاده ميشد، در كارهايش مورداستفاده قرار ميدهد كه جزيي از آن چيزي است كه به نام نقاشي بشقاب ستارهاي معروف است و شكل دايرهاي است كه درون آن دانه هايي به شكل بادام وجود دارد و در داخل آن شكلي شبيه ستاره چند ضلعي كه بر حسب اندازه و اضلاع، تعداد اضلاع اين ستاره از پنج تا نه تفاوت ميكرد و لذا اين گونه طرحهاي مهندسي اسلامي است كه در معماريها و آثار باقي مانده ازآن زمان مثل محراب چوبي سيده رقيه در موزه اسلامي قاهره وجود دارد.
وي افزود: حتي تا الان نيز بسياري از طرح هايي كه در معماري ما استفادهميشود ستاره است كه در اصل از دو مربع متقاطع است كه يك ستاره هشت ضلعي را تشكيل ميدهد و يا دو مثلث متقاطع كه شكل يك ستاره شش ضلعي را ايجاد ميكند كه اگر كوچك شود شكل پولك ماهي را پيدا ميكندو اين امر از سالهاي متمادي پيش در هنر اسلامي به كار ميرفته و ما ترسي نداريم كه چون در پرچم اسراييل وجود دارد، آن را به كار نگيريم.