#1  
قدیمی 09-16-2009
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
جدید خوب عكس بگيريد

خوب عكس بگيريد

عوامل موثر در زیبایی تصویر

به هنگام گرفتن عکس ، غیر از تنظیمات مختلف دوربین از قبیل فاصله کانونی ، سرعت شاتر و اندازه دیافراگم که بر شفافیت و و نور دهی مناسب عکس تاثیر می گذارند ، عوامل دیگری هم هستند که حاصل کار عکاس را جذاب تر می کنند .

عواملی که یک عکس خوب را از یک عکس معمولی متمایز می کنند عبارتند از :

۱) کادر بندی و ترکیب بندی تصویر
کادری که تصویر در آن قرار می گیرد ؛ بسیار در جلوه تصویر موثر است . پیشنهاد می شود از هر سوژه چندین عکس با کادر بندی های متفاوت تهیه کنید . برای این کار می توانید از زوم استفاده نمایید ، زاویه دید خود را تغییر دهید ، موقعیت سوژه را در کادر تغییر دهید یا فاصله خودتان با سوژه را تغییر دهید . هر چقدر بخواهید موضوع اصلی عکس مورد توجه بیشتری قرار گیرد ، باید از قرار دادن جزئیات و سوژه های دیگر در کادر خود داری نمایید .

این مساله به انتخاب نماید تصویر بر می گردد . نما می تواند کلی باشد ، طوری که محیط اطراف سوزه اصلی کاملا به تصویر کشیده شده و به سختی می توان از آن به عنوان مرکز توجه عکس معرفی کرد . در نمای متوسط ، سوژه بزرگ تر و تمرکز بر روی آن بیشتر است . بالاخره در نمای نزدیک تنها موضوع اصلی به تصویر کشیده می شود . از دو روش می توانیم برای تغییر نما استفاده نماییم.
اول اینکه دوربین را به سوژه نزدیک یا از آن دور نماییم و دوم از امکانات لنز استفاده نماییم . در تصویر بندی تصویر ( composition ) توجه کنید که موضوعات مرتبط را کنار هم قرار داده و از وارد کردن جزئیات نا مربوط در تصویر اجتناب کنید .

۲) از قرار دادن سوزه در مرکز تصویر خود داری نمایید
در عکس های معمولی و خانوادگی سعی می شود موضوع اصلی در وسط کادر قرار گیرد .اما اگر بخواهید عکس های زیبا و هنری بگیرید که از تاثیر بیشتری بر بیننده برخوردار باشد ، باید سوژه را در جای دیگری غیر از مرکز کادر قرار دهید . الگویی که برای این کار وجود دارد استفاده از قانون یک سوم هاست . در این روش طول و عرض تصویر با ۴ خط افقی و عمودی ، به سه قسمت مساوی تقسیم می شود .
عکاس می تواند موضوع مورد نظر خود را در امتداد یکی از این خطوط یا یکی از ۴ نقطه برخورد آنها قرار دهد . ویژگی این خطوط این است که چشم بیننده پس از مشاهده کل تصویر ، بر روی سوژه متمرکز شده و آرام می گیرد . به این خطوط ، خطوط طلایی و به نقاط تلاقی آنها نقاط طلایی می گویند .

۳) زوایه دوربین و نقطه دید
زوایه و ارتفاع دوربین نسبت به موضوع، تاثیر زیادی بر تصویر بدست آمده دارد . سعی کنید از یک سوژه چندین عکس از زوایا و ارتفاعات مختلف تهییه کرده و مقایسه نمایید . به عنوان مثال یکی در حالت معمولی ، یکی در حالتی که نشسته اید و دیگری از بالای سوژه . ارتفاع عکاسی طبیعی در حدود ۱۷۰ سانتیمتر است . شما با توجه به محیط و موضوع عکس و بهره گیری از سلیقه و ابتکار خود می توانید این ارتفاع را تغییر دهید یا حتی دوربین را روی زمین بگذارید .

۴) خطوط تصویر
در هر تصویر خطوطی هستند که آهنگ و ریتم اصلی تصویر را می سازند . مثلا در منظره یک کوهستان ، مجموعه خطوط مستقیمی هستند که در یک نقطه تلاقی دارند و در مناظر دریا خطوط افقی ؛ مشخص کننده آهنگ و احساس تصویر هستند . شکل این خطوط احساسات گوناگونی را به بیننده منتقل می کند که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است :
▪ خطوط مستقیم افقی: احساس سکون و آرامش
▪ خطوط مستقیم عمودی : احساس قدرت و وقار
▪ خطوط مستقیم : حس قاطعیت و اطمینان
▪ خطوط منحنی منظم : احساس آرامش - حالات رویایی
▪ خطوط شکسته : احساس تردید و نا آرامی
▪ خطوط نا منظم : احساس آشفتگی و اضطراب

۵) پشت زمینه
پشت زمینه یا background در جلوه یک تصویر بسیار اهمیت دارد . چنانچه عکاس سوژه اصلی را در یک پشت زمینه با فاصله متفاوت قرار دهد ، باعث ایجاد عمق در تصویر خواهد شد . این حالت موقعی تشدید خواهد شد که شدت نور پشت زمینه با سوژه تفاوت قابل ملاحظه ای داشته باشد . اگر بخواهیم تاکید عکس تنها بر سوژه اصلی باشد ، باید پشت زمینه ساده و عاری از موضوع انتخاب نماییم تا تمرکز بیننده را مخدوش نکند .

۶) پرسپکتیو
پرسپکتیو از بهم نزدیک شدن خطوط موازی در تصویر به وجود می آید و باعث بعد و عمق عکس می شود . پرسپکتسو عاملی است که مس تواند در صفحه دو بعدی تصویر ، حالت و فضای سه بعدی را القاء نماید . به کار گیری هوشمندانه این پدیده ، زیبایی خاصی به عکس خواهد بخشید .

۷) نور و زاویه تابش آن
زاویه تابش نور ، در شکل سایه هایی که در تصویر ایجاد می شود و در نتیجه زیبایی و جلوه عکس بسیار موثر است .

▪ نور از جلو : نور از سمت دوربین به سوژه تابیده می شود . سایه ها به حد اقل می رسند و برخی جزئیات تصویر مثل نا همواریهای صورت دیده نمیشوند . نور دهی از جلو تصویر را به صورت مسطح در آورده و از عمق آن می کاهد .

▪ نور از پشت : نور از پشت سوژه و به سمت دوربین تابیده می شود . در اینجا سیستم نور سنجی اتوماتیک دوربین که نور شدید می بیند ، به خطا افتاده و دیافراگم یا شاتر را جهت نور دهی کمتری تنظیم می کند ، بنابر این موضوع اصلی تاریک و کم نور می افتد . به این حالت سیلوئت می گویند .

▪ نور از کنار : نور از کنار به سوژه می تابد و با سایه هایی که ایجاد می کند ، عمق و بعد تصویر را افزایش داده ، جزئیات و بافت های اجسام را نمایان تر می کند .

▪ نور از بالا : با این حالت در عکاسی هنگام ظهر یا زیر نور چراغ های سقفی مواجه می شوید . چنانچه بخواهید از چهره عکاسی نمایید ، چروک های صورت نمایان تر و سر بینی بسیار روشن می شود. پس لازم است شخص را در سایه قرار داده یا زاویه تابش نور را تغییر دهید .

▪ عکاسی در نور موجود : گاهی اوقات اگر از فلاش استفاده نکیند و اجازه بدهید همان نور موجود در صحنه بر سوژه بتابد ، تصویر زیباتری خلق خواهد شد . برای این کار فلاش را از حالت اتوماتیک خارج کرده ، روی حالت خاموش قرار دهید . چنانچه نور در صحنه کم باشد ، لازم است از سه پایه استفاده نموده و در صورت لزوم حساسیت ISO را افزایش دهید .

۸) سایه ها و انعکاس ها:
سایه ها می توانند جلوه های تزئینی در عکس داشته باشند . به علاوه تصویر را با حجم و عمق بیشتری نشان می دهند . برای بهره بردن از تاثیر سایه ، عکسبرداری بعد از طلوع و قبل از غروب خورشید زمان مناسبی است. همانطور که عدم وجود نور یا سایه به زیبایی کار شما کمک می کند ، انعکاس پرتوهای نور در اشیای شفاف مثل جواهرات ، وسایل تزئینی و سطح آب ، جلوه خاصی به عکس خواهد داد .

● جلوه های دیگری که می توانید ایجاد کنید:
با استفاده از برخی از تکنیک ها ، بازی با تنظیمات مختلف دوربین و نهایتا خلاقیت فردی خود می توانید تصاویری با جلوه های ویژه بگیرید . در اینجا به چند روش دیگر که شما را در این کار کمک می کنند اشاره می کنیم. استفاده از حد اکثر عمق میدان باعث می شود اجسامی که در فواصل مختلفی از دوربین قرار دارند ، به بهترین شکل ممکن واضح به نظر برسند .

عکسبرداری با عمق میدان کم ( دیافراگم باز ) باعث تار شدن پشت زمینه و جلوه بیشتر سوژه می شود که در بعضی از شرایط مانند عکسبرداری ماکرو و عکسبرداری از چهره نتیجه بهتری می دهد .

اگر دوربین شما دارای حالت اولویت شاتر Shutter priority باشد ، می توانید جلوه های جالبی ایجاد کنید . مثلا با طولانی کردن زمان باز بودن شاتر ، از سوژه های در حال حرکت مانند اتومبیل ها یا پرندگان عکسبرداری کنید .

با این کار احساس حرکت موضوع ، به بیننده منتقل می گردد . در عکسبرداری از اشیای متحرک ، اگر بتوانید دوربین را با سرعت سوژه حرکت دهید ، احساس حرکت در عکس ظاهر می شود بدون اینکه موضوع اصلی کشیده و تار شود . در این مواقع حتما از سرعت بالای شاتر استفاده نمایید و دوربین را بسیار محکم نگاه دارید .
__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری

ویرایش توسط رزیتا : 09-18-2013 در ساعت 10:03 AM
پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید




  #2  
قدیمی 09-18-2013
ترنم آواتار ها
ترنم ترنم آنلاین نیست.
ناظر و مدیر تالارهای آزاد

 
تاریخ عضویت: Dec 2010
محل سکونت: هرسین
نوشته ها: 5,439
سپاسها: : 7,641

11,675 سپاس در 3,736 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض عکاسی بهتر

12 ایده برای عکاسی بهتر


اگرچه که عکاسی در مراسم جشن تولد و عروسی ها یا عکس های خانوادگی نیاز به مهارت خاصی ندارد ، ولی اگر بخواهید عکس های حرفه ای مثلا برای تبلیغ یک محصول یا گذاشتن عکس در سایت تان ، باید مهارت های را بلد باشید تا بتوانید عکس های خوب و حرفه ای را ثبت کنید.
حالا ما دوازده تا ایده برای عکاسی به شما معرفی میکنیم:
برای اولین ایده از خانه شروع میکنیم:
برای نمونه عکس برداری از وسایلی که روزمره در خانه ازشون استفاده میکنید شروع میکنیم. امروزه عکس برداری در عصر دیجیتال ساده شده و میتوانید از یک شیئ در زاویه های مختلف و نور های متفاوت به راحتی عکس برداری کنید. شیئ که من در خانه برای عکس برداری انتخاب کردم چیزی هست که من هر صبح از آن استفاده میکنم، این شیئ یک فنجان قهوه سیاه و یک نعلبکی هست ، ممکنه چیز خاص و ویژه ای برای عکس برداری نباشد ولی آن چیزی که منو به عکسبرداری از این فنجان کرده، سفید بودن فنجان و سیاه بودن داخل فنجان هست. در این منطقه ای که من مشغول عکسبرداری هستم هوا ابری هست و کمی نور از پنجره آشپزخانه به داخل وارد میشود. کمی به اطراف خانه خود نگاه کنید مثلا اگر هر روز کتاب میخوانید به سمت قفسه کتاب ها بروید شاید یک منظره خوبی برای عکسبرداری وجود داشته باشد.
ثبت تصاویر قطره های باران یا شنبم:
من حدود ۵ سال پیش موقع عکسبرداری از منظره متوجه زیبای بیش از حد قطرات باران بر روی برگ درختان شدم و به نظر من یکی از بهترین ایده ها برای عکس برداری از منظره همین قطرات باران هست. من برای عکس برداری از این قطرات از دوربین Powershot G9 استفاده کردم ، البته بدون سه پایه ، که اگه سه پایه در دست باشه عکس دقیق تری از آب در میاد، سرعت عکسبرداری از این قطرات به عنوان مثال باید یک به صد و بیست و پنچ ۱/۱۲۵th باشد ، و همچنین برای افزایش دقت عکس از نرم افزار Aperture 2.0 استفاده کنید.
عکسبرداری بدون فوکوس:
احتمالا میدانید کار فوکوس چیست. در هنگام بارش باران اگر داخل خودرو هستید میتوانید با دوربین تان از پنجره ماشین عکسبرداری کنید ، اما نه در حالت فوکوس. نقطه دوربین را روی قطراتی که روی پنجره هستند فیکس کنید به طوری که اجسام پشت پنجره تار باشند. برای عکس برداری بهتر از دوربین ۳۵mm استفاده کنید.
عکس های هنری:
بعضی از منتقدان میگویند عکاسی هنر هست، اما نه ساخت یک تصویر از تصویر دیگر، مثلا مخلوط چند تصویر با یک دیگر که تقلب به حساب میاد. شما میتوانید به راحتی از یک قطعه هنری یک عکس زیبا خلق کنید، ولی این شرم آور نیست که آن قطعه هنری را با عکس گرفتن به نام خود ثبت کنید؟
عکس های خیابانی:
این نوع عکسبرداری یکی از انواع جالب برای عکس گرفتن هست, من قبلا یک پروژه تحقیقاتی در مورد این مدل عکسبرداری داشته ام. عکس ها میتونه از مردمی که در خیابان ها در حال کار کردن و در حالی که آنها از شما بی خبر هستن باشد ، و یا افرادی که برای شما جالب هستند، البته قبل از عکس گرفت باید بهشون درخواست عکس دادن بکنید و اگر درخواست شما را رد کرد باید به دنبال یک فرد دیگه بروید. بهتره این نوع عکس ها دور از محیط های شلوغ و خارج از خانه باشد تا به بهترین عکس تبدیل شود.
یک ایده دیگر اینبار در باغ وحش:
یک ایده خوب برای عکاسی چیست؟ بله ! رفتن به باغ وحش ! به باغ وحش شهرتان بروید، اگر جای مناسبی هست، بنابراین با یک دوربین حداقل ۱۰۵mm به اطراف خود نگاه کنید و ببینید چه چیز جالبی برای عکس گرفتن پیدا میشود.
ترکیب عکس سیاه سفید و رنگی:
این کار مستلزم کار با فتوشاپ بعد از عکاسی هست. برای این کار باید عکس مورد نظر خود را به سیاه سفید تبدیل کنید ، و سپس بعضی از نقاط عکس را رنگی میکنید. این فرآیند در فتوشاپ نسبتا آسان هست ، و باید این عملیات را انجام دهید:
عکس مورد نظر خود را در فتوشاپ از گزینه Open باز کنید ، کلیک بر روی گزینه adjustment layer که در قسمت Layers palette و در پایین نرم افزار قرار دارد، انتخاب گزینه Black & White ، حالا عکس شما سیاه سفید شده است.
حالا بر گردید به عکستان ، و ابزار Brush را انتخاب کنید و در حالت برگشت رنگ تنظیم کنید، یعنی به صورتی که قلم را روی عکس میکشید رنگ به صورت اول در بیاید. حالا قلم را روی نقاط مختلف بکشید و بعضی از قسمت ها رو رنگی کنید ، این عکس از کلاس آموزش رقص گرفته شده و من بعضی از افراد داخل عکس را به صورت رنگی در آوردم و بقیه افراد به صورت سیاه سفید هستن.
امیدوارم این ایده ها برای عکاسی بهتر شما موثر باشد و اگر شما از این ایده ها برای عکاسی استفاده کردید میتوانید عکس های گرفته شده توسط خودتان را در قسمت نظرات برای ما لینک کنید و یا اگر پیشنهاد چند ایده دیگر را دارید میتوانید در نظرات به ما اطلاع دهید
یکی از چیز های که در اطراف خانه ام مورد تنفر میشه وجود ساختمان های مدرن و مکان های بیش از حد عمومی هست و کمتر ساختمان های قدیمی و تاریخی مخصوصا کلیسا های قدیمی به چشم میایند. امروزه ساختمان های قدیمی جای خود را به اماکن تجاری داده اند مثله کلیسا های قدیمی که به کلیسا های مدرن تر تبدیل شده اند ، امکان داره من یا شما مذهبی نباشیم ولی آنچه که ما در کلیسا های قدیمی دنبالش هستیم گرفتن عکس های زیبا از این ساختمان ها هست.
عکاسی با سرعت پایین:
گاهی اوقات باید عکس ها حرکت یک چیز را نمایش بدن ، مثلا جسم مورد نظر معلوم شود که در حال حرکت هست. برای این کار باید دوربین خود را روی درجه سرعت قرار بدهید و از سرعت یک به بیست و پنج ۱/۲۵th استفاده کنید. سعی کنید برای عکس برداری شیئ مورد نظرتان قطار ، اتوموبیل و… در حال حرکت باشه ، این عکسی که من گرفتن از یک ترن در حال حرکت هست.
عکاسی با سرعت بالا:
اگر میخواهید از چیز های که به سرعت در حال حرکت هستند به طوری عکس بگیرید که ثابت باشند ، از سرعت یک به چهارصد ۱/۴۰۰th استفاده کنید ، به طور مثال تصور کنید تمام اجسام در حال حرکت به یک باره یخ بزنند.
مخلوط رنگ ها در عکس:
این آخرین ایده عکاسی با تنظیم سرعت عکس گرفتن هست که به شما نشان میدهم ، سرعت دوربین باید یک به پنچ ۱/۵th و در یک محیط کاملا روشن عکسبرداری شود. برای اینگونه عکس گرفت باید هنگام عکس برداری دوربین خود را به آرامی به جهات بالا پایین چپ و راست تکان دهید ، به یاد داشته باشید که این تکان دادن نباید خیلی طولانی یا زیاد باشد و در همان لحظه عکسبرداری این عملیات را انجام دهید.
عکاسی بیچهره:
عکاسی بیچهره یعنی به ظوری عکس گرفتن از مردمی که چهره شان در عکس معلوم نشود. به طور مثال عکس گرفت از پاها یا بازو ها یا اینکه عکسبرداری از پشت سر شخص که صورت آن فرد نمایان نشود. من این عکس را در مرکز شهر از دو نفر که در حال دوچرخه سواری بودن گرفتم ، به صورتی که چهره آنها معلوم نیست و فقط پاهایشان معلوم است که در حال رکاب زدن هستند.

منبع : سيمرغ

__________________
.
.
.
.
.
پاسخ با نقل قول
  #3  
قدیمی 04-22-2014
ترنم آواتار ها
ترنم ترنم آنلاین نیست.
ناظر و مدیر تالارهای آزاد

 
تاریخ عضویت: Dec 2010
محل سکونت: هرسین
نوشته ها: 5,439
سپاسها: : 7,641

11,675 سپاس در 3,736 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض چطور با دوربین گوشی‌های امروزی، عکس‌های بهتری بگیریم




چطور با دوربین گوشی‌های امروزی، عکس‌های بهتری بگیریم


دوربین گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر بسیار پیشرفت کرده ولیکن هنوز هم از نظر کیفی با دوربین‌های حرفه‌ای DSLR قابل قیاس نیست. در مقایسه با دوربین‌های کامپکت (کوچک) هم بسته به مهارت شما ممکن است بدتر یا بهتر باشد. مهارت شخص در استفاده از هر نوع دوربینی در کیفیت نهایی عکس‌ها اثرگذار است و در مورد دوربین یک گوشی هوشمند هم وضعیت به همین صورت است. لذا در ادامه‌‌ی مطلب به برخی نکات مهم در عکاسی با گوشی‌ها می‌پردازیم.
شاید برخی قواعد این مطلب به نظر کمی قدیمی برسد و با هوشمندتر شدن نرم‌افزار دوربین در گوشی‌های امروزی، کار ساده‌تر شده باشد اما توجه کنید که اصول کلی در عکاسی با گوشی‌های امروزی، تفاوت چندانی با گذشته ندارد. لذا نکات مطرح شده را کهنه و غیرمفید قلمداد نکنید.
دوربین خوب در بسیاری از موارد دوربینی است که همیشه با شما باشد، شاید با یک دوربین کوچک نتوان عکس‌های با کیفیتی گرفت ولیکن این مزیت اساسی را دارد که همیشه با شماست. فرضاً اگر یک سوژه‌ی جالب عکاسی ناگهان مقابل چشمان شما قرار بگیرد، فرصت آوردن و آماده کردن دوربین‌های با کیفیت DSLR را ندارید و باید به دوربین گوشی خود بسنده کنید. معمولاً عکس‌های گرفته شده با گوشی‌های رده‌پایین، نویز زیادی دارد و جزئیات آن طور که انتظار دارید، حفظ نمی‌شود. اما راه‌هایی برای افزایش کیفیت وجود دارد. بسته به مدل گوشی و برند آن، نرم‌افزار و تنظیمات دوربین متفاوت است لذا باید حوصله کنید و حالات عکاسی و تنظیمات مربوطه را بررسی کنید.

از نور به بهترین شکل بهره بگیرید

همیشه مراقب باشید که سوژه‌ی عکاسی رو به نور قرار داشته باشد و شما پشت به آن. دوربین گوشی‌های هوشمند معمولاً در محیط‌های تاریک ضعف خود را نمایان می‌کنند. لذا بهتر است از نور حداکثر استفاده را ببرید. به این منظور بهتر است پشت به نور بایستید. این کار در مورد یک دوربین حرفه‌ای و حتی کامپکت ساده‌تر است چرا که خود را بهتر با شرایط دشوار تطبیق می‌دهد. اما در مورد یک گوشی هوشمند، باید حوصله کنید، به اطراف حرکت کنید و موقعیت مناسب را انتخاب کنید. توجه کنید که این قاعده هم مثل هر قاعده‌ی کلی دیگری، گاهاً شکسته می‌شود. مثلاً در عکاسی از مناظر ممکن است وجود خورشید در مرکز تصویر، نورپردازی جالبی ایجاد کند یا در عکاسی از چهره، سایه‌هایی که در اثر تابش زاویه‌دار نور روی چهره‌ی شخص ایجاد می‌شود، طرح جالبی ایجاد کند. اما در مجموع در بیشتر مواقع نور پشت سر بهتر از حالت‌های دیگر است.


لنز دوربین را پاک کنید

گوشی‌ها کاربرد زیادی دارند و مثل دوربین‌ها، تجهیزات ویژه‌ی حفاظت و پاکیزه نگه داشتن لنز را همراه ندارند. لذا معمولاً لنز گوشی شما کمی چرب و کثیف می‌شود. بهتر است همیشه قبل از عکاسی به پاک کردن آن بپردازید. هنگام عکاسی با دوربین‌های معمولی، احتمال برخورد انگشتان با لنز کمتر است، در مورد گوشی‌ها کثیف شدن لنز بیشتر اتفاق می‌افتد و بهتر است به پاکیزگی لنز بیشتر توجه کنید چرا که اثر بدی روی کیفیت عکس‌ها دارد.


از بزرگ‌نمایی دیجیتال استفاده نکنید

بزرگ‌نمایی دیجیتال به این صورت کار می‌کند که بخشی از یک عکس بزرگ را برش می‌دهد تا روی سوژه‌ی اصلی تمرکز کند. در کنار برش، ممکن است الگوریتم‌هایی جهت ارتقاء کیفیت هم اضافه شود ولی در مجموع کیفیت کاهش چشمگیری خواهد داشت. بزرگ‌نمایی اپتیکال یا نوری توسط لنز انجام می‌شود و اثر آن به مراتب کمتر است.

در مورد دوربین گوشی‌های هوشمند هم این نکته بسیار مهم است گرچه ممکن است بارها و بارها آن را شنیده باشید.

از نور فلش به خوبی استفاده کنید

فلش‌های LED در گوشی‌های امروزی، بسیار پیشرفته‌تر از گذشته هستند. در نور کم می‌توان از نور فلش برای عکاسی در محیط تاریک به خوبی استفاده کرد. در بیشتر گوشی‌ها اگر استفاده از فلش را در حالت Auto قرار دهید، معمولاً دوربین زیاد از آن استفاده می‌کند. استفاده از فلش همیشه مفید نیست. شاید بارها برایتان پیش آمده که در نور کم از فلش LED و نور سفید آن استفاده کرده‌اید ولی نتیجه‌ی کار برایتان جالب نبوده است.

بنابراین بهتر است یک عکس با فلش و عکسی دیگر را بدون فلش بگیرید و بعداً بهترین عکس را انتخاب کنید. البته پس‌پردازش و ویرایش عکس برای حل مشکل نور کم یا زیاد امکان‌پذیر است اما بهتر است عکسی که مناسب‌تر است را در ابتدا انتخاب کنید.
اگر فلش گوشی شما نور نسبتاً زیادی دارد، می‌توانید با قرار دادن مانعی مثل برچسب سفید رنگ یا حتی دستمال کاغذی، نور آن را تحت کنترل بگیرید. نور زیاد چهره‌ی اشخاص را شبیه ارواح می‌کند!
فاصله‌ی شما از سوژه هم در نورپردازی بسیار مهم است. نزدیکی بیش از حد یا دوری زیاد، هر دو در شرایطی عکس را خراب می‌کنند.

با تنظیمات نرم‌افزار گوشی سروکله بزنید

بسته به اینکه چه گوشی‌ای دارید و نرم‌افزار انتخابی شما برای استفاده از دوربین آن کدام است، تنظیمات در بخش‌های مختلفی قرار گرفته و قابل استفاده هستند. با دقت و حوصله به بررسی و تغییر تنظیمات و آزمودن عملی آن در شرایط مختلف بپردازید.
در برخی موارد استفاده از نرم‌افزارهای حرفه‌ای‌تر مثل CameraZOOM FX برای اندروید و +Camera برای آیفون بهتر است ولیکن دقت کنید که در مورد برخی گوشی‌ها، سرعت نرم‌افزار پیش‌فرض دوربین نسبت به نرم‌افزارهای جانبی کمتر است و گاهاً تفاوت بسیار زیاد است. علت بهینه‌سازی‌های انجام شده توسط سازنده‌ی گوشی است و باید به این نکته هم توجه کرد.
نرم‌افزارهای جانبی زیادی وجود دارد، اگر نرم‌افزار اصلی گوشی، مطلوبتان نیست، جست‌وجو و امتحان کنید.

رزولوشن مناسب را انتخاب کنید


اکثر گوشی‌ها، عکس‌هایی با رزولوشن‌های مختلف می‌گیرند. اگر بخواهید از طریق یک پیامک MMS عکس را ارسال کنید، رزولوشن پایین قطعاً مفیدتر است ولیکن در حالت عادی، بالاترین رزولوشن و بیشترین کیفیت عکس مطلوب است. موضوع ساده‌ای است ولیکن همین سادگی باعث می‌شود که گاهی فراموش کنیم قبل از عکاسی رزولوشن مناسب را انتخاب کنیم. بعداً هنگام اتصال به پی‌سی و کپی کردن عکس‌ها، چیزی از این ناراحت‌کننده‌تر نیست که ببینید تمام عکس‌های زیبای مناظر و لحظات به‌یادماندنی، رزولوشن پایینی مثل 640 در 480 پیکسل دارند.
در برخی گوشی‌ها، زمانی که عکس را ضمیمه‌ی ایمیل می‌کنید، نرم‌افزار مربوطه به صورت خودکار رزولوشن را کاهش می‌دهد. دقت کنید که عکس‌های ارسال شده رزولوشن کامل داشته باشند.

استفاده از عکاسی بدون لرزش گوشی

گوشی‌های امروزی معمولاً به حسگرهای حرکتی مجهز هستند و در نرم‌افزار دوربین حالتی به نام Stable Shot یا شبیه آن دیده می‌شود. منظور از این حالت عکاسی این است که نرم‌افزار دوربین حرکات گوشی را از حسگر دریافت می‌کند و به محض پایداری نسبی، عکس را می‌گیرد. البته می‌توان حساسیت را تنظیم کرد تا کوچک‌ترین لرزش‌ها هم از گرفتن عکس جلوگیری کند.

مزیت این روش این است که فشار دادن دکمه‌ی شاتر چه به صورت نرم‌افزاری و چه به صورت فیزیکی، موجب لرزش بدنه‌ی گوشی نمی‌شود.
شاید بگویید که عکاسی پشت سر هم که معمولاً با عنوان Burst Shot یا Burst Mode در نرم‌افزار دوربین پیش‌بینی شده هم عکس‌هایی در فاصله‌ی زمانی کم می‌اندازد و می‌توان بعداً بهترین عکس که کمترین لرزش در آن مشهود است را انتخاب نمود. اما این روش یک اشکال بزرگ دارد، روی صفحه نمایش کوچک گوشی نمی‌توان ماتی تصویر را به راحتی تشخیص داد. باید عکس‌ها را به پی‌سی منتقل کرد و با دقت بررسی نمود. زمان زیادی لازم است.
بنابراین مزیت دوم این روش این است که نیازی به پاک کردن تعداد زیادی عکس مات نیست. عکس به شرطی گرفته شده که لرزش از حد مشخص شده کمتر باشد. برای استفاده از این قابلیت معمولاً باید آرنج دست را به خوبی استوار کرد و مثل تک‌تیراندازها، بسیار آرام تنفس کرد!

تنظیم توازن رنگ سفید

به تصویر زیر دقت کنید.

معمولاً گوشی‌های هوشمند در تشخیص توازن رنگ سفید عملکرد دقیق و خوبی دارند اما در نور کم، مشکل پیدا می‌کنند. اولین راه حل این است که به نرم‌افزار دوربین اجازه دهید که خود را با شرایط تطبیق دهد. شاید 5 ثانیه زمان، فرصت خوبی باشد. اگر حوصله نکنید و سریعاً عکاسی کنید، ممکن است نتیجه مثل تصویر سمت چپ کمی نارنجی‌رنگ شود.
راه حل دیگر این است که دوربین را به سمت منبع نور بگیرید تا ته‌رنگ نور را درک کند.
آخرین راه، تنظیم دستی توازن رنگ سفید است. اگر گوشی پس از 1 دقیقه و گردش به اطراف، نتوانست توازن رنگ درست را اعمال کند، خودتان به صورت دستی این کار را انجام دهید. حالات daylight برای نور روز، cloudy برای هوای ابری، fluorescent برای نور لامپ‌های مهتابی و گزینه‌های دیگر قابل انتخاب است. شاید تنظیم دستی بهتر از تشخیص خودکار باشد.

اکسپوژر را تنظیم کنید

با توجه به ضعف دوربین گوشی‌ها، بهترین کاری که برای حل مشکل در این شرایط می‌توان کرد، استفاده از اکسپوژر مناسب است. منظور از اکسپوژر یا پرتوگیری، مدت زمانی است که دوربین به نور اجازه‌ی عبور و برخورد به حسگر را می‌دهد. زمان بیشتر یعنی نور بیشتر و تصویر روشن‌تر با رنگ‌های واقعی‌تر. لذا همیشه در نور کم مراقب اکسپوژر باشید. در ضمن یادآور می‌شویم که همه‌ی گوشی‌ها ممکن است تنظیمات اکسپوژر را نداشته باشند ولیکن در اغلب گوشی‌ها انتخاب اکسپوژر با اعدادی مثل 2+، 1+، 0، 1-، 2- پیش‌بینی شده است.


ویرایش عکس پس از عکاسی

همیشه نمی‌توان عکس‌ها را به شکلی که مطلوب است توسط دوربین گرفت. حتی با یک دوربین فوق‌العاده‌ی DSLR هم همیشه اوضاع بر وفق مراد نیست. گاهی بهترین روش استفاده از پی‌سی برای ادیت کردن عکس‌ها است. لزوماً نباید در استفاده از فتوشاپ مهارت کامل داشته باشید. آشنایی با برخی ابزارها و *****های ساده‌ی فتوشاپ یا نرم‌افزارهای خوب دیگر مثل GIMP کافی است. حتی با نرم‌‌افزارهای ویرایش تصویر ساده‌تر هم می‌توان برخی اشکالات را تصحیح کرد. در گوشی‌ها هم می‌شود از نرم‌افزارهای ویرایش عکس استفاده کرد ولیکن با توجه به کوچک بودن صفحه نمایش، استفاده از پی‌سی گزینه‌ی بهتری است.

تغییر سطوح رنگ

همه‌ی گوشی‌ها از نظر کیفیت رنگ عالی نیستند. حتی اگر توازن رنگ سفید صحیح باشد و از نور فلش به خوبی بهره بگیرید هم ممکن است رنگ‌ها به حالت واقعی نزدیک نباشند. در این صورت می‌توان با استفاده از نرم‌افزار، رنگ‌ها را به شکل مناسب تغییر داد. به عنوان مثال عکس موردنظر را در نرم‌افزار رایگان GIMP باز کنید. از منوی Tools > Color Tools > Levels ابزار تنظیم رنگ را اجرا کنید. در نرم‌افزار iPhoto اگر دکمه‌ی Edit در پایین پنجره را فشار دهید و سپس روی دکمه‌ی Adjust کلیک کنید، واسط گرافیکی بخش تنظیم سطوح رنگ نمایش داده می‌شود.

برای تنظیم بهتر سطوح رنگ می‌توان رنگ قرمز را کمی غلیظ‌تر کرد تا رنگ سرد پوست انسان، به حالت واقعی نزدیک‌تر شود. مشکلات مربوط به کنتراست یا اکسپوژر هم با کمی حوصله قابل حل است. البته تجربه در ویرایش عکس هم کمک زیادی به شما می‌کند پس بهتر است شروع کنید و تجربه بیاندوزید.

عکس‌های سیاه و سفید


شاید ویرایش عکس هم تمام مشکلات را حل نکرده باشد! در این صورت بد نیست افکت سیاه و سفید یا قرمز و قهوه‌ای را آزمایش کنید. تقریباً تمام اشکالات رنگ حل می‌شود و عکسی که در نگاه اول مشخص بود با یک دوربین بی‌کیفیت گرفته شده و عکاس تازه‌کار بوده، به عکسی که عمداً به شکل سیاه و سفید گرفته شده، تبدیل می‌شود.
یادتان باشد که در بیشتر دوربین‌‌ها می‌توان عکس سیاه و سفید هم گرفت ولیکن بعداً نمی‌توان آن را به یک عکس رنگی تبدیل کرد. سعی کنید از این حالت عکاسی استفاده نکنید چرا که برگشت‌پذیر نیست. در مقابل اگر عکس رنگی بگیرید، به راحتی می‌توانید آن را سیاه و سفید کنید.

عکس‌های بسیار بد را کهنه و خاطره‌انگیز


آخرین راه برای تبدیل عکس کم‌کیفیت به عکس که بتوان مهر قبولی روی آن زد استفاده از جلوه‌های ویژه‌ی خاصی است که حالت کهنگی به عکس می‌دهند، گویی که با یک دوربین کم‌کیفیت قدیمی گرفته شده باشد. علت محبوبیت وب‌سایتی مثل اینستاگرام هم استفاده از همین *****های ساده است.


__________________
.
.
.
.
.
پاسخ با نقل قول
پاسخ


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد



اکنون ساعت 11:43 PM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.



Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices مدیریت توسط کورش نعلینی
استفاده از مطالب پی سی سیتی بدون ذکر منبع هم پیگرد قانونی ندارد!! (این دیگه به انصاف خودتونه !!)
(اگر مطلبی از شما در سایت ما بدون ذکر نامتان استفاده شده مارا خبر کنید تا آنرا اصلاح کنیم)


سایت دبیرستان وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه: کلیک کنید




  پیدا کردن مطالب قبلی سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری آنها