بازگشت   پی سی سیتی > ادب فرهنگ و تاریخ > فرهنگ و تاریخ > فرهنگ

فرهنگ تمام مباحث مربوط به فرهنگ در این بخش

پاسخ
 
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
  #1  
قدیمی 10-23-2009
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض فضائل از دیدگاه خداو اولیاء

فضائل از دیدگاه خداو اولیاء



فضائل از دیدگاه خداو اولیاء


    • آب دهان شیطان بر صورت دشمن امام علی علیه السلام
    • ابرار در قرآن
    • ابعاد شخصیتی امام سجاد علیه السلام
    • ابلاغ سلام پیامبر به اصحاب کهف توسط امام علی علیه السلام
    • اتحاد حقیقی امام حسین با پیامبر و امام علی علیهم السلام
    • اتحاد روحی امام علی با پیامبر اکرم
    • آثار پذیرش ولایت حضرت علی علیه السلام
    • فضایل سلمان و مقداد
    • فضایل امام علی از زبان پیامبر
    • آثار ولایت امام علی علیه السلام ـ همراهی با پیامبر در بهشت
    • احترام امام علی علیه السلام به مهمانان
    • اختیار امام علی علیه السلام در طلاق زنان پیامبر
    • اخلاص امام سجاد علیه السلام در انفاق
    • اخلاص امام علی علیه السلام هنگام وضو
    • ارتباط امام علی علیه السلام با روح القدس
    • رفتار امام سجاد علیه السلام با زیردستان
    • ارزش احترام به فرزندان فاطمه علیهاسلام
    • ویژگی های اختصاصی اهل بیت علیهم السلام
    • از مناقب علی و فاطمه علیهما السلام
    • امام سجاد علیه السلام از نگاه امام صادق علیه السلام
    • آزاد نمودن بردگان
    • آزادی کنیز خطا کار
    • ازدواج فاطمه علیهاسلام به امر خداوند
    • نقش امام علی علیه السلام در زندگی مشترک بهشتیان
    • استفاده از عطر در نماز
    • استغفار برای مخالفین
    • فضیلت یاد امام علی علیه السلام
    • استواری دین به وسیله امام علی علیه السلام و شیعیانش
    • اسرار و علوم خاص امامان معصوم
    • اشتیاق بهشت به امام علی علیه السلام
    • اشتیاق بهشت به دوستان امام علی علیه السلام
    • اشتیاق عرش به امام علی علیه السلام
    • اشتیاق ملائکه
    • اشتیاق ملائکه برای دیدن امام علی علیه السلام
    • اطاعت آتش جهنم از امام علی علیه السلام
    • اطاعت از امام علی علیه السلام اطاعت از خداوند
    • برتری امام علی بر سه پیامبر اولوالعزم
    • اعتراف انبیاء به امامت علی علیه السلام
    • اعتراف خضر به علم امام علی علیه السلام
    • افتخار جبرئیل بر فرشتگان
    • افتخار فرشتگان به شناخت امام علی علیه السلام
    • آفرینش فرشتگان از نور امام علی علیه السلام
    • آگاهی امام مهدی علیه السلام از امور پنهان
    • آگاهی امام مهدی علیه السلام از درون افراد
    • آگاهی امام علی علیه السلام از شأن نزول آیات قرآن
    • آگاهی امام علی علیه السلام از کتب پیامبران پیشین
    • آگاهی به احکام کتب آسمانی
    • آگاهی امام علی علیه السلام به علوم قرآنی
    • امام حسین در قرآن
    • امام حسین در قرآن - احقاف: 15
    • امام حسین در قرآن - اسراء : 33
    • امام حسین در قرآن - اعراف : 46
    • امام حسین در قرآن - الرحمن : 19-22، تین: 1
    • امام حسین در قرآن - بقره: 136،137، مطففین : 28
    • امام حسین در قرآن - بلد : 8-10، شعرا: 219
    • امام حسین در قرآن - توبه: 36
    • امام حسین در قرآن - حج : 39
    • امام حسین در قرآن - حجر،فرقان : 75
    • امام حسین در قرآن - حدید: 28، نور: 36
    • امام حسین در قرآن - حشر : 9
    • امام حسین در قرآن - شمس: 3-1
    • امام حسین در قرآن - شوری: 23
    • امام حسین در قرآن - طه: 115، بقره: 124
    • امام حسین در قرآن - طور : 21، مومنون : 111
    • امام حسین در قرآن - غافر: 7
    • امام حسین در قرآن - فاطر : 22
    • امام حسین در قرآن - فرقان: 20
    • امام حسین در قرآن - قصص: 4، انبیاء: 105
    • امام حسین در قرآن - قصص: 5
    • امام حسین در قرآن - مریم: 1
    • امام حسین در قرآن - نساء: 69
    • امام حسین در قرآن - نساء: 77
    • امام حسین در قرآن- بقره: 143، مومنون : 1،157
    • امام حسین در قرآن- حج : 40
    • امام حسین علیه السلام در قرآن - مطففین: 25-26
    • امام زمان علیه السلام در قرآن - یونس: 20
    • امام زمان در قرآن - تکویر: 16
    • امام زمان در قرآن - حج: 60
    • امام زمان در قرآن - حدید: 16
    • امام زمان در قرآن - شوری: 21
    • امام زمان در قرآن - هود: 111
    • تعبیر قرآن برای روز ظهور امام مهدی علیه السلام
    • امام زمان در قرآن- الرحمن: 41
    • امام زمان علیه السلام در قرآن - الحج: 22
    • امام زمان علیه السلام در قرآن - الذاریات: 22و 23
    • امام زمان علیه السلام در قرآن - الطارق 86: 16
    • امام زمان علیه السلام در قرآن - المدثر: 74
    • امام زمان علیه السلام در قرآن - سبا: 51
    • امام زمان علیه السلام در قرآن - سجده 32: 21
    • امام زمان علیه السلام در قرآن - قصص : 5
    • امام زمان علیه السلام در قرآن - ملک: 30
    • امام زمان علیه السلام در قرآن - نحل: 16
    • امام زمان علیه السلام در قرآن - هود: 8
    • امام زمان علیه السلام در قرآن- الغاشیه: 1
    • امام سجاد علیه السلام از دیدگاه امام علی علیه السلام
    • امام سجاد علیه السلام در چشم پدر
    • امام سجاد علیه السلام سرآمد فقیهان
    • امام سجاد در کلام ربویی
    • امام زمان علیه السلام، امان مردم زمین
    • امداد های غیبی برای یاری امام زمان عج
    • امام علی علیه السلام از زبان پیامبر
    • امید بخشیدن رسول خدا به فاطمه علیهاسلام
    • امیرالمؤمنین، لقب اختصاصی امام علی علیه السلام
    • امیرالمؤمنین و اوصیاء در اعراف
    • اهل بیت، برگزیدگان خدا
    • انتقام از دشمنان اهل بیت علیه السلام - ناصبی ها
    • انتقام از دشمنان خدا و پیامبر
    • انفاق امام سجاد علیه السلام از غذاهای مورد علاقه
    • انفاق امام علی علیه السلام در میان فقیران
    • انفاق امام سجاد علیه السلام در راه خانه خدا
    • انفاق امام علی علیه السلام در رکوع
    • اهتمام به عبادت
    • اهتمام در عبادت
    • اهتمام امام سجاد علیه السلام به نمازهای نافله
    • امام علی علیه السلام؛ اولین مؤمن به خدا
    • ایثار
    • ایمان فاطمه علیهاسلام
    • آیه ای که تنها امام علی علیه السلام به آن عمل کرد
    • آیین ملائکه ودوستی علی علیه السلام
    • امام علی علیه السلام، باخبر از همه حوادث تا روز قیامت
    • با فضیلت ترین اعمال در قیامت
    • علوم نبوی در قلب امام علی علیه السلام
    • سفارش پیامبر اکرم به امام علی علیه السلام
    • بت شکنی امام علی علیه السلام در روز فتح مکه
    • نعمت های پنجگانه خداوند به پیامبر اکرم و امام علی علیهماالسلام
    • امام علی علیه السلام، دریایی خروشان و خورشیدی درخشان
    • برادری میان پیامبر و حضرت علی علیه السلام
    • امام علی علیه السلام، برتر از پیامبران اولوالعزم
    • اهل بیت پیامبر، برتر از فرشتگان
    • برتر ازجبرئیل ومیکائیل
    • برتری ایمان حضرت بر ایمان همــــه مومنان
__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری
پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید




  #2  
قدیمی 10-23-2009
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض آب دهان شیطان بر صورت دشمن امام علی علیه السلام

آب دهان شیطان بر صورت دشمن امام علی علیه السلام




حضرت امام محمد باقر علیه السلام فرمود:

« هر کس با علی دشمنی کند داخل جهنم خواهد شد و خداوند در گردن او دوازده هزار قلاده می‌اندازد که بر هر یک از آن قلاده‌ها شیطانی است که بر صورت او آب دهان می اندازد و او را زشتتر و کریه‌تر می‌کند. »


منابع:
  • بحارالانوار، ج 39، ص 302، حدیث 115 — محاسن برقی



__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری
پاسخ با نقل قول
  #3  
قدیمی 10-23-2009
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض ابرار در قرآن

ابرار در قرآن

حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود:
به خدا سوگند، هر جا در قرآن نامی از « ابرار » آمده است، خداوند جز علی بن ابیطالب و فاطمه و من و حسین را اراده نکرده است؛ چرا که ما و پدران و مادرانمان ابرار هستیم؛ دل‌های ما در طاعت و نیکی اوج گرفته است و از دنیا بیزار است؛ ما خدا را در همه اوامرش فرمان بردیم، به وحدانیت او ایمان آوردیم و پیامبرش را تصدیق کردیم.»

آیاتی که در آن کلمه « ابرار » آمده است:
« ربنا فاغفرلنا ذنوبنا و کفرعنا سیئاتنا و توقنا مع الابرار » سوره آل عمران، آیه 193.
« نزلاً من عندالله و ما عندالله خیر الابرار »؛ سوره آل عمران، آیه 198.
« ان الابرار یشربون من کاس کان مزاجها کافور »؛ سوره انسان، آیه 5.
« ان الابرار لفی نعیم و ان الفجار لفی حجیم »؛ سوره انفطار، آیه 13.
« کلا ان الکتاب الابرار لفی علیین »؛ سوره مطففین، آیه 18.
« ان الابرار لفی نعیم علی الارائک ینظرون »؛ سوره مطففین، آیه 22.


حضرت امام محمد باقر علیه السلام فرمود:
آیات « کلا انٌ کتاب الابرار لفی علیین و ما ادرایک ما علییون کتاب مرقوم یشهده المقربون »؛ (سوره مطففین، آیات 18-20)؛ ( نه چنین است، کارنامه نیکان در علیین است و تو چه دانی که علیین چیست؟ کارنامه ای است نگاشته که مقربان درگاه خداوند گواه آن هستند ) درباره رسول الله و علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام نازل شده است و منظور از ابرار، آنها هستند.

منابع:
بحار الانوار، ج 24، ص 2، حدیث 9 - مناقب آل ابی طالب، ج 3، ص 170
بحار الانوار، ج 24، ص 3، حدیث 10 - مناقب آل ابی طالب، ج 3، ص 171.


__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری
پاسخ با نقل قول
  #4  
قدیمی 10-23-2009
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض ابعاد شخصیتی امام سجاد علیه السلام

ابعاد شخصیتی امام سجاد علیه السلام




امامان معصوم از شخصیتی جامع برخوردارند و از هر نظر در اوج کمال قرار دارند. از این رو صلاحیت دارند در جامعه انسانی، الگویی تمام عیار باشند.
حضرت علی بن الحسین علیه السلام نیز که معصوم ششم و امام چهارم بود، با بهره مندی از شخصیتی متعالی در همه ابعاد، الگویی بی‌مثال برای همه‌ی انسان‌های آزاده به شمار می‌رود.
در اینجا به بررسی ابعاد و جوانب مختلف شخصیت آن امام همام می پردازیم:

  • فرهنگی
  • اجتماعی
  • بعد اقتصادی
مدیریت نهضت فرهنگی
دوران امامت امام سجاد علیه السلام یکی از سخت ترین دوران تاریخ صدر اسلام است چرا که :
سلسله اموی به عدم رعایت ارزش‌های اسلامی همت گماشته بود و با استبداد و سرکوب نیروهای فکری و اجتماعی خاندان رسالت و امامت و به شهادت رساندن هزاران انسان فداکار و آشنا با آیین توحید و دستورات نبوی و مفاهیم علوی، سعی می‌کرد هدف نابودی کامل رسالت پیامبر اسلام را تحقق بخشد.

فرازهایی از این تاریخ ننگین و سیاه در بررسی زندگی سیاسی امام سجاد علیه السلام مورد اشاره قرار گرفته است.

بنابر این آنچه لازم می‌نمود، آغاز یک « نهضت فرهنگی » بود که از یک سو زمینه بارورشدن اهداف اصیل نهضت حضرت امام حسین علیه السلام را فراهم کند و از فراموش شدن آن جلوگیری نماید
و از سوی دیگر با توجه به « اصالت فرهنگ » در بینش اسلامی، زمینه‌ساز تاسیس مکتب جعفری و نشر معارف اصیل اسلامی در جامعه باشد.

امام زین العابدین با ایفای نقش امامت در این دوران در بعد فرهنگی، به بهترین وجه رسالت خطیر خود را به اتمام رساند و با حفظ دین مبین اسلام از نابودی، زمینه شناخت و بارور شدن ارزش‌ها و تعالیم اسلامی در جامعه را فراهم نمود و میراث جاودانی تعالیم آسمانی دین اسلام را برای نسل‌های بعد به یادگار گذاشت.

رسالت انبیاء و اولیاء
آشنا ساختن جامعه با معارف الهی در زمینه مبداء و معاد و وظایف بندگی در مقابل خداست.
تربیت انسان‌های شایسته که این معارف در وجودشان به بار نشسته باشد و عملاً به مقام « عبودیت » خداوند نایل شده و موحّد و مخلص گردیده باشند.

ازاین رو « نهضت فرهنگی » از « اصالت » برخوردار است. در آیه دوم سوره جمعه چنین آمده است:
«هوالذی بعث فی الامین رسولاَ منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلّمهم الکتاب و الحکمه »
(خداوند در جامعه فاقد دانش، پیامبری از خودشان مبعوث فرمود تا ابتدا آیات او را بر آنها تلاوت نماید و بعد آنها را تزکیه و تهذیب موده، حکمت به آنها تعلیم فرماید.)
بنابر این « انسان‌سازی » که راهی جز تعلیم و تربیت برای آن وجود ندارد، هدف اصیل ارسال همه انبیاء و آرمان نهایی همه اولیاست.


حضرت امام زین العابدین در اوج حاکمیت استبداد اموی، در حالی که هنوز آثار زنجیرهای اسارت بر بدن مطهرش موجود بود، با روشی بدیع، زبان خود را در دفاع از حق و بیان معارف اصیل اسلامی به کار گرفت و در خلال مدت درازی در حدود 35 سال، به بهترین وجه نهضت فرهنگی تشیع را رهبری نمود.

او که به خوبی از عهده رهبری نهضت پدرش بعد از شهادت بر آمده بود، در این نهضت نیز به موفقیت دست یافت و دلیل قاطع آن، تبلور عظیم فرهنگ اصیل اسلام و تشیع به دست حضرت امام باقر و امام صادق علیهما السلام است.


بعد اجتماعی امام سجاد علیه السلام

قرآنی و روایات اسلامی،
دین مبین اسلام دینی است کامل و کمال دین که به همراه جعل منصب امامت اعلام گردید، به معنای در برداشتن تمام نیازهای بشر در همه مقاطع حیات و در همه ابعاد وجودی اوست.

اسلام برای همه این زمینه ها دستور و رهنمود ارائه نمود. یکی از ابعادی که مورد توجه تام اسلام، بعد اجتماعی و برنامه ریزی برای رشد و شکوفایی آن در راستای عبودیت الهی است.
با توجه به تنوع ارتباطات بشر در این بعد و پیچیدگی خاص آن از یک سو و ارتباط آن با سایر ابعاد وجودی او از سوی دیگر، این تنها خداوند متعال است که با علم و حکمت بینهایت خود و اشراف بر مبداء و معاد انسان و به اقتضای ربوبیت تکوینی و تشریعی که مختص ذات اقدس اوست مجموعه هماهنگ و کاملی از دستورات معارف، ارزشها، نظامهای حقوقی، اخلاقی اقتصادی، سیاسی و تربیتی را در قالب دین اسلام توسط نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) بر بشر نازل فرموده است و پر واضح است تنها با تبعیت از این مدل کامل حقوقی و تربیتی و عمل به همه ابعاد آن می توان به سعادت واقعی در دنیا و آخرت نائل آمد.

رهبران اسلام و امامان معصومی که اولین مسئولیتشان دفاع از اسلام و ارائه آن به صورت صحیح و کامل به جامعه بوده با تلاش خستگی ناپذیر با گفتار و عمل این جامعیت و کمال را تبلیغ فرموده اند.

حضرت امام زین العابدین (علیه السلام) نیز به عنوان یک امام و معصوم در زندگی اجتماعی خود ترسیمی کامل از فضائل بی پایان یک انسان کامل ارائه نمود و در واقع تجسم عینی تمام مکتب بود.

نکته ای که در حیات طیّبه معصومین (علیهم السلام) و از آن جمله حضرت سید الساجدین و زین العابدین (علیه السلام) باید مورد توجه دقیق قرار گیرد،
این است که :
این بزرگواران اعتدال کامل و جامعیت تمام را در عمل به دستورات اسلام به منصه ظهور رسانده اند، نه گرایش به مسائل اجتماعی آنها را از توجه به عبادت و شب زنده داری و راز و نیاز با خداوند باز می دارد و نه مانند راهبان و صوفیان کلاً جامعه را ترک کرده و مطلقاً نسبت به آنچه در جامعه می گذرد بی توجه باقی می مانند، از این مهمتر تمام عملکرد اجتماعی آنان با رنگ الهی رنگ آمیزی شده است

گذشته از تعریفهای « انسان کامل »، در این بحث منظور شخصی است که به مقام عبودیت مطلقه حضرت حق واصل شده و در وجود او جز اراده حق فعاّل نیست و به هیچ وجه برای او هوی و هوس ندارد. او « عبد » خداست و بر اساس امر و نهی خداوند عمل می کند و قلبش جز محبت حق را بر نمی تابد.

حال در زمانیکه با تبلیغات سنگین دستگاه اموی، ارزشها به ضد ارزشها تبدیل شده و انسانهای صالح هم از جهت سیاسی و هم از جهت فرهنگی مورد شدید ترین تهاجمات قرار داشته بود با کار تبلیغی گسترده بر ضدّ خاندان پیامبر در خلال سالیان سال، الگوی کامل انسانیت مخدوش شده و تصویر دیگری از او در ذهنیت جامعه اسلامی ترسیم گشته و روحیه ها همه از دست رفته و شبهات و انحرافات گسترش یافته بود.

حضرت علی بن الحسین امام سجاد (علیه السلام) با ارائه یک الگوی کامل انسانیت و عدالت و تجسم عینی همه مکتب به ویژه بعد اجتماعی آن آنچنان این نقشه را نقش بر آب نمود و وضعیت موجود را تحت تاثیر قرار داد که دوست و دشمن را به اقرار کشانید و همه دانستند که:
علی بن الحسین (علیه السلام) فقیه ترین و باتقواترین و برترین مردم و صاحب بالاترین کمالات انسانی است.

حضرت زین العابدین (علیه السلام) با عملکرد خود در خلال مدت امامت، که خلوص و توحید در آن موج می زد، با زنده کردن دوباره ارزشهای متعالی مکتب، در واقع خود اوج تجسم عینی تمام مکتب گردید و یک نمونه بارز و الگوی کامل زنده برای اقتدا و اهتدا، از خود به جای گذاشت تا علاوه بر راهنمائی ها و ارشادها و تربیت ها، مردم با برخورد با او از مشکاه نور درخشان وجود او بهره مند گردند و از بیراهه های ضلالت و گمراهی به صراط مستقیم بندگی و سلوک الی الله هدایت شوند. و این یکی از رازهای مهم لزوم وجود امام زنده در بین جوامع بشری است.



سخنان امام سجاد علیه السلام درباره انفاق

حضرت امام سجاد علیه السلام همواره می‌فرمود: « صدقه و انفاق، آتش غضب پروردگار را خاموش می‌کند.»
و در روایت دیگری بر صدقه‌ی پنهانی تأکید فرموده است.
و نیز می‌فرمود: « آمادگی برای مرگ در پرتو دوری از مال حرام و سخاوتمندی در راه خیر به دست می‌آید.»
و نیز می‌فرمود:« به مستمندان کمک کنید. هرگز سائل را نرانید و او را بی‌جواب نگذارید.»

منابع:

  • بحارالانوار، ج 46، ص 74، حدیث 64 به نقل از امالی ابن الشیخ و ص 88 حدیث 77 به نقل از مناقب و ص 100 به نقل از کشف الغمه و ص 107 حدیث 103 به نقل از اصول کافی



__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری
پاسخ با نقل قول
  #5  
قدیمی 10-23-2009
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض ابلاغ سلام پیامبر به اصحاب کهف توسط امام علی علیه السلام

ابلاغ سلام پیامبر به اصحاب کهف توسط امام علی علیه السلام

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله، حضرت علی علیه السلام و ابوبکر و عمر را به سوی غار اصحاب کهف روانه کرد و به آنان فرمود:« نزد اصحاب کهف بروید و سلام مرا به آنان برسانید.»
وقتی از نزد پیامبر خارج شدند، ابوبکر به حضرت علی علیه السلام گفت:« آیا می‌دانی اصحاب کهف کجا هستند؟»
امام علی فرمود:« رسول خدا ما را به هر جا بفرستد، خداوند ما را به آن جا هدایت می‌کند. »
وقتی به در غار رسیدند، امام به ابوبکر فرمود:« سن تو از ما بیشتر است. تو سلام پیامبر را ابلاغ کن.» ابوبکر سلام کرد ولی جوابی نشنید.
حضرت علی علیه السلام به عمر فرمود:« سن تو نیز بیشتر از من است. تو سلام کن.»
او نیز سلام کرد، ولی پاسخی دریافت نکرد.
آن گاه حضرت علی علیه السلام سلام کرد؛ اصحاب کهف پاسخ سلامش را دادند و به او تهنیت گفتند. آن‌گاه امام سلام رسول خدا را ابلاغ کرد و آنها نیز پاسخ دادند.
ابوبکر به علی علیه السلام گفت:« از آنان بپرس چرا پاسخ سلام ما را ندادند.»
امام فرمود:« تو خودت بپرس.»
ابوبکر پرسید، ولی جوابی نشنید.
عمر هم پرسید و او هم پاسخ نشنید.
ابوبکر و عمر گفتند:« ای ابوالحسن، تو از آنان بپرس.»
حضرت علی علیه السلام فرمود:« این دو همراه من از من خواسته اند از شما بپرسم که چرا پاسخ سلام و کلام مرا دادید ولی پاسخ آنها را ندادید؟»
اصحاب کهف گفتند:« ما جز با پیامبر یا وصی و جانشین پیامبر سخن نمی گوییم.»

__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری
پاسخ با نقل قول
  #6  
قدیمی 10-23-2009
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض اتحاد حقیقی امام حسین با پیامبر و امام علی علیهم السلام

اتحاد حقیقی امام حسین با پیامبر و امام علی علیهم السلام

در بسیاری از روایات آمده است که پیامبر اکرم فرمود:« حسین منی و انا من حسین»؛ (حسین از من است و من از حسینم.)
و در برخی از روایات نیز چنین آمده است:« حسن منی و حسین من علی» (حسن از من است و حسین از علی است)
این روایات هیچگونه منافاتی با روایات دسته اول ندارد چرا که علی علیه السلام نفس پیامبر است.
توضیح: معنای «حسین از پیامبر است» روشن است، یعنی از نسل پیامبر و فرزند اوست؛ و «پیامبر از حسین است» معانی و تفاسیر مختلفی دارد از جمله اینکه حیات دین پیامبر و بقای آن، به دست حسین علیه السلام است.

مراجعه شود به:
رابطه علی علیه السلام با پیامبر

منابع:
بحار الانوار، ج 43، ص 271، حدیث 35- کامل الزیاره.
بحار الانوار، ج 43، ص 285، حدیث 50- مناقب ابن شهر آشوب.


__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری
پاسخ با نقل قول
  #7  
قدیمی 10-23-2009
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض اتحاد روحی امام علی با پیامبر اکرم

اتحاد روحی امام علی با پیامبر اکرم

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: به حضور پیامبر خدا رسیدم در حالی که در مسجد قبا با جمعی از اصحابش نشسته بود. چشم پیامبر که به من افتاد چهره اش از شادمانی درخشید و تبسمی کرد و من سفیدی دندانهای او را دیدم که می درخشید. آنگاه به من فرمود: ای علی، به سوی من بیا! ای علی، به سوی من بیا! پیوسته مرا به خودش نزدیک می کرد تا این که مرا در کنار خود جا داد .

آنگاه رو به اصحابش کرد و فرمود: « با آمدن برادرم به سوی شما، رحمت به شما رو می آورد.
ای یاران من، همانا علی از من و من از علی هستم؛ روح علی از روح من و سرشت و طینت او از سرشت من است و او برادر من و وصی من و جانشین من است بر امتم. در زمان حیات من و پس از مرگم، هر کس او را اطاعت کند مرا اطاعت کرده است و هر کس با او موافقت کند با من موافقت کرده است و هر کس با او مخالفت کند با من مخالفت کرده است. »


منابع:
  • بحارالانوار، ج 40، ص 4، حدیث 6 -------- امالی صدوق

__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری
پاسخ با نقل قول
  #8  
قدیمی 10-23-2009
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض آثار پذیرش ولایت حضرت علی علیه السلام

آثار پذیرش ولایت حضرت علی علیه السلام


1- ورود به بهشت:
امام باقر علیه السلام فرمود:« هرکس بر ولایت علی علیه السلام استقامت و پایداری کند، به بهشت وارد می شود و هر کس با ولایت علی علیه السلام مخالفت ورزد، به جهنم افکنده می‌شود.»

2- صراط مستقیم:
امام باقر علیه السلام فرمود:« صراط مستقیم ولایت علی علیه السلام است.»

3- سبیل الله ( راه خدا ):
جابربن عبدالله انصاری می گوید:
امام باقر علیه السلام به من فرمود:« ای جابر، آیا می دانی « سبیل الله » در آیه « و لئن قتلتم فی سبیل الله او متم...» _سوره آل عمران، آیه 157_ (اگر در راه خدا کشته شوید یا بمیرید...) چیست؟»
گفتم:« نمی دانم، مگر این که از شما بشنوم.»
فرمود:« راه خدا (سبیل الله) علی و ذریه (فرزندان و امامان از نسل او) اوست. پس هر کس در راه ولایت علی کشته شود، در راه خدا کشته شده و هر کس در راه ولایت او بمیرد، در راه خدا مرده است.»

منابع:
  • بحارالانوار، ج 35، ص 370، 366
__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری
پاسخ با نقل قول
  #9  
قدیمی 10-23-2009
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض فضایل سلمان و مقداد

فضایل سلمان و مقداد

رسول خدا صلی الله علیه و آله به سلمان فارسی فرمود:
جبرئیل از سوی خداوند متعال می گوید:« ای محمد، سلمان و مقداد دو برادرند که در راه دوستی تو و برادر و وصی ات، علی، خالص هستند. آن دو در میان اصحاب تو مانند جبرئیل و میکائیل* در میان فرشتگان هستند.
سلمان و مقداد با هر کس که دشمن محمد یا علی باشد دشمنند و با هر کس که دوست محمد و علی باشد، دوستند. اگر زمینیان سلمان یا مقداد را دوست می داشتند، آن گونه که ملائکه‌ی آسمان‌ها و حجاب‌ها و کرسی و عرش، آن دو را به خاطر دوستی با محمد و علی، و با دوستان آن دو، و دشمنی آنها با دشمنانشان دوست می دارند، خداوند هرگز هیچ یک از زمینیان را عذاب نمی‌کرد.»
  • میکائیل: یکی از چهار فرشته مقرب خدا که مأمور روزی رساندن به مخلوقات است.


منابع:
  • بحارالانوار، ج 39، ص 106 ------ تفسیر امام
__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری
پاسخ با نقل قول
  #10  
قدیمی 10-23-2009
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض فضایل امام علی علیه السلام از زبان پیامبر

فضایل امام علی علیه السلام از زبان پیامبر

سعد بن ابی وقاص می گوید:
روز جمعه ای با رسول خدا صلی الله علیه و آله نماز صبح را به جماعت خواندیم. آن گاه پیامبر رو به ما کرد و بر خداوند متعال درود فرستاد و فرمود:
« روز قیامت من می آیم در حالی که علی بن ابیطالب علیه السلام پیش روی من است و به دستش لوای حمد دارد. لوای حمد دو تکه است، تکه ای از سُندس (حریر و دیبا) و تکه‌ای از استبرق (حریر زربفت).»



در این هنگام مردی بادیه نشین با شتاب به طرف رسول خدا رفت و گفت:« در باره علی بن ابی طالب چه می گویی، زیرا درباره او اختلاف فراوانی وجود دارد.»
رسول خدا لبخندی زد و فرمود:« ای اعرابی، چرا درباره علی اختلاف فراوانی وجود دارد؟ علی رابطه اش با من مانند سرم برای بدنم است و مانند دکمه برای لباسم. » (رسول خدا می‌خواهد بگوید همان گونه که بدن بدون سر حیاتی ندارد و لباس بدون دکمه کاربردی ندارد، پیامبر منهای علی برای هیچ کس فایده ندارد؛ باید در کنار رسول خدا، علی را پذیرفت و به او مؤمن بود.)
آن عرب بادیه نشین با خشم به پیامبر گفت:« ای محمد، من نیرو و قدرتم از علی بیشتر است. آیا علی می تواند لوای حمد را حمل کند؟!»

پیامبر فرمود:« آرام بگیر، اعرابی! همانا خداوند روز قیامت به علی ویژگی های گوناگونی عنایت می کند: به او زیبایی یوسف می دهد و زهد یحیی و صبر ایوب و بخشش آدم و نیروی جبرئیل. لوای حمد به دست اوست، همه مردم در زیر این لواء هستند و گرداگرد او را امامان و تلاوت کنندگان قرآن و اذان گویان گرفته اند. و آنها کسانی هستند که در قبرها به بدنهایشان کرم نمی‌افتد.»

منابع:
  • بحارالانوار، ج 39، ص 216، حدیث 8 ----------- تفسیر فرات کوفی
__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری
پاسخ با نقل قول
پاسخ


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد



اکنون ساعت 02:04 AM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.



Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices مدیریت توسط کورش نعلینی
استفاده از مطالب پی سی سیتی بدون ذکر منبع هم پیگرد قانونی ندارد!! (این دیگه به انصاف خودتونه !!)
(اگر مطلبی از شما در سایت ما بدون ذکر نامتان استفاده شده مارا خبر کنید تا آنرا اصلاح کنیم)


سایت دبیرستان وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه: کلیک کنید




  پیدا کردن مطالب قبلی سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری آنها