بازگشت   پی سی سیتی > ادب فرهنگ و تاریخ > فرهنگ و تاریخ > فرهنگ

فرهنگ تمام مباحث مربوط به فرهنگ در این بخش

پاسخ
 
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
  #1  
قدیمی 10-23-2009
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض جایگاه رفیع علمی حضرت سجاد علیه السلام

جایگاه رفیع علمی حضرت سجاد علیه السلام

امام سجاد علیه السلام یکی از مصادیق آیه‌ی « کل شی احصیناه فی امام مبین » است؛ چرا که بر اساس روایات متعدد، هنگامی که از رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره‌ی این آیه سئوال شد، حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام را « امام مبین » معرفی کرد و جانشینان آن امام نیز همه وارث علم و سایر کمالات اویند.

حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام، باب مدینه‌ی علم پیامبر است ( پیامبر فرمود: «انا مدینه العلم و علی بابها ») و تمام علم او به جانشینش یکی پس از دیگری انتقال یافته است
امام سجاد در زمینه الهی بودن علم امامان و گستردگی آن می‌فرمایند:« حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم امین خداوند در روی زمین بود و چون به لقاء حق شتافت، اهل بیت او وارثانش و امینان خداوند در روی زمین شدند. علم منایا و بلایا ( علم به سرنوشت و مقدرات انسانها)، علم نسب، نام شیعیان و اسامی پدران آنها همه نزد ماست.
ما برگزیدگان خداوند و اوصیای پیامبریم و از هر فرد دیگری به قرآن سزاوارتر. ما در مراتب عالی علم قرار داریم و علوم همه ی انبیاء نزد ما به ودیعت گذاشته شده است.»

در زمینه جایگاه رفیع علمی حضرت سجاد علیه اسلام دو استدلال دیگر نیز قابل توجه است:
1- تمام میراث سترگ علمی امام باقر علیه السلام که شکافنده علوم لقب گرفت و امام صادق علیه اسلام که به دلیل تلاش در نشر فرهنگ اسلام و تبیین احکام و معارف ناب، « رئیس مذهب شیعه » لقب یافت، از حضرت سجاد علیه اسلام بوده است که به آنان به ارث رسیده است.

2- بر اساس حدیث « انّ آثارنا تدل علینا » (یعنی آثار ما بر کمالات ما دلالت دارد)، مجموعه‌های گرانقدر به‌جامانده از حضرت سجاد علیه السلام از قبیل « صحیفه کامله سجادیه » و « رساله الحقوق » و صدها حدیث و روایت و نیز شاگردان تربیت شده نظیر ابو حمزه ثمالی که ائمه هدی او را سلمان و لقمان زمان نامیدند، دلالت بر جایگاه رفیع علمی و فرهنگی آن امام بزرگوار دارد.

منابع:
  • بصائرالدرجات، ص 120، اصول کافی
__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری
پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید




پاسخ


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد



اکنون ساعت 12:32 AM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.



Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices مدیریت توسط کورش نعلینی
استفاده از مطالب پی سی سیتی بدون ذکر منبع هم پیگرد قانونی ندارد!! (این دیگه به انصاف خودتونه !!)
(اگر مطلبی از شما در سایت ما بدون ذکر نامتان استفاده شده مارا خبر کنید تا آنرا اصلاح کنیم)


سایت دبیرستان وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه: کلیک کنید




  پیدا کردن مطالب قبلی سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری آنها