#1  
قدیمی 02-11-2010
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض آیا دین افیون است؟

آیا دین افیون است؟




قدرت و فساد
در ادبیات كهن بشریت، واژه های «قدرت» و «فساد» از واژه های «همراه» شمرده می شوند. مطالعه تاریخ بشریت این باور را برای گروهی از اندیشمندان به وجود آورده است كه قدرت منشأ فساد و تباهی است و همه نابسامانی ها و ناهنجاریهایی كه بشر از عصر پیدایش با آن مواجه بوده و ممكن است تا پایان آفرینش با آن دست به گریبان باشد، همه و همه از قدرت و «لجام گسیختگی»‌ آن سرچشمه می گیرند. در تاریخ پرفراز و نشیب بشریت هر جا كه قدرتی وجود داشته است، ظلم و فساد نیز به چشم می خورد.


مهار قدرت
از دیدگاه مكاتب آسمانی ریشه همه فسادها و تباهی ها در «هوای نفس» نهفته است. امام علی (ع) در این باره می فرمایند: «نفس خود را آزاد نگذارید كه شما را به سوی ظلمت می كشد و در این راه كوتاهی نكنید كه شما را به گناه آلوده می كند.»(1) و در حدیث دیگری فرموده اند: «نفس خود را در پیروی از هوای نفس و ترجیح لذتهای دنیا آزاد نگذار كه هم دین تو را فاسد می كند و هم به زیان جان تو است.»(2)
واقعیت این است كه قدرت می تواند فسادآور باشد ولی جلوگیری از فساد قدرت، تنها با تفكیك قوا و تأسیس نهادهای مدنی و قدرتمند كردن آنها میسر نیست. توزیع قدرت در چند نهاد دولتی و در چند نهاد مدنی، بدون توجه به عاملی كه قدرت را به فساد می كشد، تنها و تنها به «تمركز فساد» در یك قدرت خاص خاتمه می دهد ولی هرگز منجر به فساد نخواهد شد. به همین جهت است كه نظریه های غیر الهی مهار قدرت همگی ناكارآمد بوده و هیچ كدام نتوانسته و نخواهند توانست «عدالت گمشده» را به جهان بازگردانند و در اینجا است كه می توان ادعا كرد تنها راه نجات از بحران قدرت و فساد، پیروی از الگوی دین خواهد بود.
علی (ع) : نفس خود را آزاد نگذارید كه شما را به سوی ظلمت می كشد و در این راه كوتاهی نكنید كه شما را به گناه آلوده می كند.



مهار دینی
ریشه انحراف قدرت و آلوده شدن آن به فساد، هوای نفس است.امام باقر (ع) درباره مهار بودن ایمان برای قدرت می فرماید: «المؤمن الذی اذا قدر لم تخرجه قدرته الی التعدی و الی ما لیس له بحق، مؤمن كسی است كه وقتی قدرت یافت، قدرتش او را به ستم كاری و انجام آنچه حق نیست نكشاند.»(3) در پاره ای دیگر از روایات بیان شده است كه امنیت جان و مال و امور مردم تنها در سایه «ایمان» تحقق می یابد و «مؤمن كسی است كه اهل ایمان او را بر اموال و امور خود «امین» بدانند»(4) و «كسی است كه اهل ایمان او را بر جان و مال خویش «امین» بدانند»(5) و لذا «آزار و اذیت مؤمن به هیچ كس نمی رسد»(6) و «مردم از دست او در آسایش اند».(7)
همچنین در حدیثی از امام رضا (ع) درباره وجوب اقرار به خدا و پیامبران و حجتهای خدا و آنچه نازل كرده، آمده است كه فلسفه آن تنها در خاصیت بازدارندگی آن از همه انواع فساد و تباهی، در نهان و آشكار است(8) و به همین جهت انسان با ایمان دارای قدرت بازدارندگی فوق العاده ای است كه حتی در تنهایی ها نیز – كه همه مكانیزم های مهار از كار می افتند – آدمی را از ارتكاب فساد و تباهی باز می دارد.



دین «امین» است و دیندار «امانت دار».
راز فسادآلودگی قدرت در دنیای معاصر، انقطاع آن از دین حقیقی است. به همین جهت تنها راه جلوگیری از فساد و پرهیز از ستم، دور كردن عامل فساد (یعنی هوای نفس) ‌از حوزه قدرت و سپردن زمام امور به دست كسانی است كه به تبعیت از هوای نفس آلوده نبوده، بلكه «امین» باشند، و این جز در سایه دین و ایمان و آراسته شدن به معنویت حاصل نمی شود. پس دین نه تنها افیون نیست و به فساد نمی انجامد، بلكه تنها راه جلوگیری از فساد است. به همین جهت خداوند متعال امین ترین و پاك ترین و معصوم ترین بندگان خود را برای زمامداری امور مردم برگزیده است. اینان كسانی اند كه امتحانهای سختی را پشت سر می گذارند تا بدین مرحله دست یابند. هنگامی كه خداوند حضرت ابراهیم را به گونه های مختلف آزمود و او به خوبی از عهده آنها برآمد، به او گفت: «من تو را پیشوا و زمامدار مردم قرار دادم.» و هنگامی كه ابراهیم از خداوند پرسید كه آیا این مقام به ذریه من نیز می رسد، خداوند متعال به او فرمود: «پیمان من هرگز به ستمكاران نمی رسد.»(9) خداوند متعال زمام امور را به دست انبیاء و اولیای خود داده است كه بزرگ ترین امانت داران تاریخ بشریت از آغاز تا انجام عالم می باشند. قرآن كریم انبیاء را با صفت امانت می ستاید(10) و روایات اهل بیت (ع) نیز ائمه معصومین (ع) را.(11)

امام باقر (ع) : مؤمن كسی است كه وقتی قدرت یافت، قدرتش او را به ستم كاری و انجام آنچه حق نیست نكشاند.


همین حقیقت در ادبیات دین با واژه «عصمت» و «عدالت» نیز بیان شده است. «عصمت یا عدالت صاحب قدرت» یكی از مهم ترین اركان حكومت دینی است. یعنی در حكومت دینی كسی امامت امت و زمام ملت را در دست می گیرد كه «معصوم» بوده و از هر گونه خطا و گناه و ستم، و در یك كلام از هوای نفس (‌كه منشأ فساد است) تهی باشد و هرگز به هوس های دنیایی آلوده و فریفته نشود.(12) در عصر غیبت نیز سكان هدایت جامعه در دستان كسی قرار می گیرد كه «عادل» باشد و به تعبیر آن روایت شریف، از صفاتی چون «صیانت نفس»، «حفظ دیانت»، «‌مخالفت با هوای نفس»‌ و «اطاعت از خدای متعال» برخوردار باشد.(13) در برخی دیگر از روایات، از علمای دین به عنوان «امنای خداوند»، یاد شده است و این نشان می دهد كه شایسته ترین افراد برای اداره امور مردم، چه كسانی هستند. نظریه «ولایت فقیه» امام خمینی در همین راستا قابل تحلیل است. در این نظریه شرط «عدالت» یكی از اركان اساسی آن قلمداد می شود كه در قانون اساسی نیز به آن تصریح شده است. با این حال آیا باز هم می توان گفت كه پیوند دین و قدرت موجب فساد می شود؟


نتیجه گیری
دین نه تنها افیون نیست و موجب فساد نمی شود، بلكه تنها راه مهار قدرت و جلوگیری از پدیده زشت فساد در حكومت است. اگر دین و قدرت با یكدیگر پیوند بخورند، در حقیقت عامل فساد (یعنی هوای نفس) از حوزه قدرت و حكومت دور گشته و بدین سان سلامت و صحت قدرت و دستگاه حكومت تضمین می شود. افیون دانستن دین و فساد آفرین خواندن آن، كاملا بر خلاف منطق خداوند متعال و پیامبر اكرم (ص) و ائمه معصومین (ع) است.

تنظیم و ویرایش: گروه دین و اندیشه - مهدی سیف جمالی
برگرفته از : عباس پسندیده



پی نوشت ها:
(1) نهج البلاغه: خطبه 86، بحارالانوار: ج 77/ ص 291.
(2) غررالحكم: ح 10400.
(3) خصال: ص 105، بحارالانوار: ج71/ ص358.
(4) محاسن: ج1/ ص444، بحارالانوار: ج67/ ص302 و 358.
(5) كافی: ج 2/ ص 234 و 235، و بنگرید به: علل الشرایع: ص 523/ح2، مسند احمد: ج 9/ ص 249، سنن ابن ماجه: ج 2/ ص 1289، معجم الصغیر: ج 1/ ص12، مستدرك حاكم: ج1/ ص10 و 54، كنزالعمال: ج 1/ ص37/65.
(6) غررالحكم: ح 2155.
(7) كافی: ج 2/ ص230، نهج البلاغه: خطبه 193، الفردوس: ج4/ ص182/ و بنگرید به: تنبیه الخواطر: ج 2/ ص119، امالی صدوق: ص 669/ ح897.
(8) بحارالانوار: 3/10/23.
(9) سوره بقره: آیه 142.
(10) سوره اعراف: آیه 68، سوره شعراء: آیه 107 و 135 و162 و 178، سوره دخان: آیه 18.
(11) ر.ك: كافی: ج 1/ ص200 و ص223، كمال الدین: ص 678، بحارالانوار: ج 23/ ص313 و ج 25/ ص124، غررالحكم: ح1004.
(12) ر.ك: كافی: ج1/ ص204/ ح2، غیبت نعمانی: ص226/ ح7، خصال شیخ صدوق: ص427/ ح5، بحارالانوار: ح 25/ ص140/ ح12 و ص152/ ح25 و ص164 و ج 68/ ص 389/ ح39.
(13) ر.ك: الاحتجاج: ج 2/ ص263، بحارالانوار: ج2/ ص88.
__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری
پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید




  #2  
قدیمی 02-11-2010
Younes آواتار ها
Younes Younes آنلاین نیست.
کاربر فعال
 
تاریخ عضویت: Aug 2007
محل سکونت: تهران
نوشته ها: 1,106
سپاسها: : 4

26 سپاس در 21 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض

حیف که جواب دادن به این پست خلاف مقرراته وگرنه جوابش رو می دادم.
پاسخ با نقل قول
  #3  
قدیمی 02-11-2010
Zagros.p آواتار ها
Zagros.p Zagros.p آنلاین نیست.
کاربر خوب
 
تاریخ عضویت: Jan 2010
محل سکونت: Iran
نوشته ها: 290
سپاسها: : 0

111 سپاس در 86 نوشته ایشان در یکماه اخیر
Zagros.p به Yahoo ارسال پیام
پیش فرض

نقل قول:
نوشته اصلی توسط Younes نمایش پست ها
حیف که جواب دادن به این پست خلاف مقرراته وگرنه جوابش رو می دادم.
چرا؟؟؟؟؟؟
پاسخ با نقل قول
  #4  
قدیمی 02-11-2010
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض

نقل قول:
نوشته اصلی توسط Younes نمایش پست ها
حیف که جواب دادن به این پست خلاف مقرراته وگرنه جوابش رو می دادم.
چرا جواب دادن خلاف مقرراته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری
پاسخ با نقل قول
  #5  
قدیمی 02-12-2010
kiana آواتار ها
kiana kiana آنلاین نیست.
کاربر بسیار فعال
 
تاریخ عضویت: Sep 2007
نوشته ها: 795
سپاسها: : 843

1,438 سپاس در 268 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض

نقل قول:
نوشته اصلی توسط رزیتا2 نمایش پست ها
چرا جواب دادن خلاف مقرراته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نقل قول:
نوشته اصلی توسط Zagros.p نمایش پست ها
چرا؟؟؟؟؟؟
الان شما دوتا به این امید نشستید که اقا یونس بیاد جواب پست ها را بده نه.؟؟؟؟!!!!!!!زهی خیال باطل.این اقا یونس رفت تا سال اینده .که بسلامتی تشریف بیارن و دو تا پست دیگه افتخار بدن و بزنن.

ما این اقا یونس را چند بار گیس کشون اوردیم اینجا هر بار فقط 2 دقیقه ان لاین شدن و سپس تشریف بردن.
وای یونس من را ببخش .غیبتت را کردم.ای کجاییییییییی؟!!!!!
بهر حال من که خیلی به این حاج یونس ارادت دارم.هر وقت اینجا زیارتشون کردین سلام خالصانه ما را هم خدمتشون ابلاغ کنید.
اقا یکی این پست من را پاک کنه.!!!!!!!
__________________
شیشه ای میشکند... یک نفر میپرسد که چرا شیشه شکست
آن یکی میگوید شاید این رفع بلاست !
دل من سخت شکست ... هیچ کس هیچ نگفت .... غصه ام را نشنید !
از خودم میپرسم : ارزش قلب من از شیشه ی یک پنجره هم کمتر بود ؟






ویرایش توسط kiana : 02-12-2010 در ساعت 09:56 PM
پاسخ با نقل قول
پاسخ


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 
ابزارهای موضوع
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد



اکنون ساعت 03:50 PM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.



Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices مدیریت توسط کورش نعلینی
استفاده از مطالب پی سی سیتی بدون ذکر منبع هم پیگرد قانونی ندارد!! (این دیگه به انصاف خودتونه !!)
(اگر مطلبی از شما در سایت ما بدون ذکر نامتان استفاده شده مارا خبر کنید تا آنرا اصلاح کنیم)


سایت دبیرستان وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه: کلیک کنید




  پیدا کردن مطالب قبلی سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری آنها