پورشه , حفظ محیط زیست در ۳۲۰ کیلومتر
مایکل ماخت، مدیر اجرایی پورشه به مجله اوتو کار گفته که این شرکت علاقه مند است تا پورشه ۹۱۸ را به بازار عرضه کند مشروط بر اینکه این پروژه سود ده باشد. {
خبر} این البته بعد از استقبال چشمگیر از این ماشین در نمایشگاه ژنو گفته شده و کیه که از دیدن این ماشین هیجان زده نشه. البته با اینکه پورشه به طور رسمی این ماشین رو به عنوان یک کانسپت به نمایشگاه آورد اما کاملاً معلوم بود که ۹۱۸ چیزی بیشتر از یک آزمایش یا نمایشه.
این ماشین پاسخیه از سازندگان خودروهای اسپرت به طرفداران محیط زیست که از آلاینده بودن این ماشین ها شکایت دارند. قوانین تولید ماشین با آلایندگی کمتر هر روز سختگیرانه تر میشه و کارخونه هایی مثل پورشه و فراری که ماشین های اسپرت میسازن مجبورند برای کاهش میانگین آلودگی دی اکسید ماشین هاشون کاری بکنن.
۹۱۸ راه حل پورشه برای این منظوره. ۹۱۸ یک موتور ۳.۴ لیتری هشت سیلندر داره که پانصد اسب بخار نیرو تولید میکنه. در کنار این سه موتور الکتریکی در سه جای مختلف ماشین روی هم ۲۱۸ اسب بخار دیگه رو به نیروی تولیدی اضافه میکنن. با این ترکیب ۹۱۸ معجزه کرده. این ماشین حتی از پورشه کاره را جی تی هم سریعتره. حداکثر سرعت این ماشین ۳۲۰ کیلومتر در ساعته و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعتش ۳.۲ ثانیه است و در عین حال میانگین مصرف بنزینش کمتر از سه لیتر در صد کیلومتره (۲.۶ لیتر در صد کیلومتر به طور دقیق) و اگه زیاد باهاش گاز ندی میزان تولید دی اکسید کربنش ۷۰ گرم در هر کیلومتره.
طراح ماشین هاکان ساراکوغلوئه که قبلاً در مرسدس بنز و ساب کار میکرده و در پورشه زیر نظر مایکل مائر مدیر طراحی پورشه ۹۱۸ رو طراحی کرده. به قول مائر، ۹۱۸ رو از هر طرف نگاه کنی داد میزنه که این یک پورشه است اما وقتی به جزییات نگاه کنی میشه دید که دیگه به ماشین های گذشته این شرکت شبیه نیست و نگاهش به آینده است. البته به گفته مائر ۹۱۸ از ماشین های مسابقه ای پورشه مثل ۹۰۸ اسپایدر و ۹۱۷ الهام گرفته شده
این وسط البته پورشه تنها شرکتی نیست که ماشین های سریع رو با مصرف کم می خواد تولید کنه. به جز لوتوس که هم مدل هیبریدی و هم مدل الکتریکی خودش رو در نمایشگاه های مختلف معرفی کرده، فراری هم به این گروه طرفداران محیط زیست پیوسته
این ماشین که برخلاف رنگ قرمز همیشگی فراری با رنگ سبز به نمایشگاه ژنو اومد، ترکیبی از یک موتور الکتریکیه که در سرعت های پایین تا دو کیلومتر ماشین رو راه میبره. در این ماشین از سیستم کرس هم برای صرفه جویی و بازیافت انرژی استفاده شده که این تکنولوژی از فرمول یک اومده. فراری همینطور سیستم روشن و خاموش اتوماتیک رو برای این ماشین در نظر گرفته و فراری میگه که تکنولوژی رو در نظر داره که با اون میشه در مقاطعی تعداد سیلندرهایی رو که کار میکنن کم کرد. به هر حال فراری آماده است تا آلایندگی این ماشین با موتور دوازده سیلندر رو به هر روشی کم کنه. شاید حتی از خیر موتور دوازده سیلندر هم بگذره.
مشکل فراری قیمت تمام شده است. این ۵۹۹ قیمتش دو برابر یه ۵۹۹ معمولی در میاد. البته فراری تا سال ۲۰۱۵ وقت داره تا یه فکری به حال هزینه ها بکنه. این درست همون سالیه که احتمال داره پورشه ماشینش رو به بازار عرضه کنه. البته پورشه قیمتی برای این ماشین اعلام نکرده ولی حدود پانصد هزار یورو تخمین زده میشه.
فکر کنم البته هر دو تا کارخونه باید بجنبن، چون تا اون موقع شرکت هایی مثل تسلا هم به جمع رقیبان اضافه شدند. تسلا همین الان یه مدل برقی بر اساس لوتوس رو داره میفروشه و تا ۲۰۱۲ هم یه مدل چهار در برقی رو به بازار عرضه میکنه.
تسلا S
و صد البته تکنولوژی ماشین های الکتریکی گروه فولکس واگن که نمونه اش رو در کانسپت E-tron دیدیم و الان مدل های دیگه آودی دارن بهش مجهز میشن ممکنه به زودی به مارک های لوکس گروه فولکس واگن مثل لامبورگینی و بنتلی هم راه پیدا کنه.
آودی E-tron
منبع
اینجا