جزييات طرح نوكيا براي حمايت از كاربران ايراني
دفتر خدمات پس از فروش شركت نوكيا در ايران، در نشستي خبري با حضور بيژن خياباني مديركل و سخنگوي نوكيا، هومن معصومي راد مدير مركز خدمات پس از فروش نوكيا، نمايندگاني از سازمان حمايت از حقوق مصرف كنندگان وزارت بازرگاني و خبرنگاران رسانه هاي مختلف، جزييات حمايت از مصرف كنندگان محصولات اين شركت را تشريح كرد.
شركت نوكيا با صرف هزينه اي قابل توجه قصد دارد خدمات متنوع و گسترده اي را به مصرف كنندگان گوشي هاي خود در چهار گروه وب، مركز تماس، تعمير و گارانتي ارايه دهد.
به گفته معصومي راد مدير مركز خدمات پس از فروش شركت نوكيا در ايران، هدف بلند مدت نوكيا از تاسيس اين مركز گسترش حمايت از مشتري به جاي خدمات صرف پس از فروش است.
بخش وب
شركت نوكيا در نظر دارد در بخش وب خود واقع در آدرس اينترنتي
www.persian.nokia.com/support خدمات رايگاني همچون به روز رساني نرم افزارهاي گوشي، ليست نمايندگي هاي مجاز خدمات پس از فروش، انواع راهنمايي هاي مورد نياز مخاطبان، معرفي كليه محصولات همراه با تصاوير مربوطه ، ويژگي ها و ... را ارايه دهد.
اما خدمات وب مركز خدمات نوكيا به موارد فوق محدود نمي شود چراكه كاربران از طريق اين سايت مي توانند به ساير موارد همچون پرسش هاي متداول كه مجموعه اي از پرسش و پاسخ به كاربران نوكيا در سراسر جهان است، راهنماي لوازم جانبي، نرم افزارهاي هماهنگ و سرگرمي، خدمات راهنمايي تعميرات شامل برخي تعميرات و بخش تبادل نظر در مورد گوشي ها و محصولات نوكيا را نيز ارايه دهد.
مركز تماس
مركز تماس خدمات پس از فروش نوكيا در ايران با شماره تلفن 23013 (021) پاسخگوي پرسش ها و نيازهاي مصرف كنندگان محصولات اين شركت خواهد بود. در اين بخش كاربران مي توانند از خدماتي همچون مدت زمان گارانتي واقعي گوشي خود در زمان خريد، مشكلات، مشخصات، نحوه تهيه گوشي، شكايات، پيشنهادات و انتقادات بهره مند شوند.
تعميرات
به گفته مسوولان شركت نوكيا در ايران مراكز تعميرات نوكيا كه همچنان در دست توسعه هستند در سراسر كشور آماده پاسخگويي به نياز كاربران اين شركت هستند. در حال حاضر 32 مركز ويژه تعمير محصولات نوكيا درحال فعاليت است.
اين مراكز در صورت مشاهده و تشخيص هر گونه نقص كه به گوشي و نه مصرف كننده و نوع مصرف مربوط شود ، اقدام به تعويض گوشي نيز خواهند كرد.
گارانتي نوكيا
محصولات نوكيا با گارانتي نوكيا از 12 ماه گارانتي رايگان برخوردار خواهند بود. به اين ترتيب كه گوشي 12 ماه، باطري و لوازم جانبي 6ماه و نرم افزار 90 روز گارانتي خواهند داشت.
اگرچه همچون ساير گارانتي هاي مربوط به لوازم الكترونيكي، فرسايش، تماس رطوبت، ضربه، حرارت زياد و دستكاري هاي غير مجاز، گوشي هاي نوكيا را از گارانتي خارج خواهد كرد.
در خصوص گارانتي نوكيا سرويس جالب و جديدي نيز در نظر گرفته شده كه كاربران در لحظه خريد و درصورتيكه گوشي خود را از مراكز قانوني تهيه كنند، با ارسال شماره سريال گوشي از طريق پيامك مي توانند از گارانتي واقعي گوشي مربوطه مطلع شوند.
خدمات آينده مركز خدمات نوكيا
در خصوص دريافت ميزان گارانتي باقي مانده يك گوشي از طريق پيامك بايد گفت، اين سرويس در آينده فعال شده و از جمله روش هاي اين مركز جهت مبارزه با گوشي هاي قاچاق و فاقد گارانتي اصل نوكيا نيز محسوب مي شود كه به اين ترتيب كاربران از حمايت بيشتري برخوردار خواهند شد.
نوكيا همچنين قصد دارد در آينده اقدام به توسعه تعميرگاه هاي كوچك نوكيا در مراكز خريد اصلي گوشي نيز بنمايد.
از ديگر خدمات آينده نوكيا مي توان به گردآوري اطلاعات مشتركان جهت اجراي سيستم امتياز بندي و در نظر گرفتن خدمات متنوع تر به ايشان نيز نام برد.
و در نهايت اين كه نوكيا در آينده قصد دارد تا با مطالعه طرحي كه هم اكنون در دستور كار اين شركت در ايران قرار دارد اقدام به بيمه گوشي ها نيز بكند.
اگرچه توضيحات بيشتر در خصوص طرح هاي آتي نوكيا به انجام بررسي ها و مطالعات بيشتر نياز دارد كه در آينده به اطلاع مصرف كنندگان محصولات اين شركت خواهد رسيد.
چند نكته
نكته اول آن كه به گفته مسوولان نوكيا در ايران بالغ بر 60 درصد مشكلات گزارش شده از سوي كاربران محصولات اين شركت نرم افزاري بوده و به سادگي و حتي با ارايه برخي راهنمايي ها قابل رفع است.
نكته دوم آنكه نصب نرم افزارهاي جانبي متفرقه در بازار كه فاقد لايسنس شركت نوكيا هستند، دستكاري غير مجاز تلقي شده و گوشي را از گارانتي خارج مي كند.
نكته سوم آنكه شركت نوكيا قصد دارد خدمات نرم افزارهاي جانبي و فراگير در بازار ايران را از دو طريق ورود مستقيم به اين بازار از يك سو و دعوت از شركت هاي بومي توليد كننده اين محصولات به دريافت لايسنس شركت نوكيا از سوي ديگر گسترش دهد.