بازگشت   پی سی سیتی > سایر گفتگوها > اخبار گوناگون > اخبار علمی

اخبار علمی در این بخش اخبار علمی قرار خواهند گرفت توجه کنید که مقالات علمی با اخبار علمی متفاوت هستند و تالار جداگانه ای برای مقالات علمی وجود دارد

 
 
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
Prev پست قبلی   پست بعدی Next
  #1  
قدیمی 04-21-2010
Omid7 آواتار ها
Omid7 Omid7 آنلاین نیست.
کاربر فعال
 
تاریخ عضویت: Nov 2009
محل سکونت: نصف جهان
نوشته ها: 9,286
سپاسها: : 14

95 سپاس در 74 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض چرا هواپیماها در اروپا پرواز نمی‌کنند؟

با وجود فناوری‌های هدایت ماهواره‌ای و رادارها، هواپیماها در هوای آلوده اروپا پرواز نمی کنند، چراکه پرواز در میان خاکسترهای آتشفشانی می‌تواند به موتور،‌بدنه و سیستم‌های حیاتی هواپیما آسیب جدی وارد کند.

اگر این روزها به تلویزیون یا سایت‌های اینترنتی نگاهی انداخته باشید، حتما می‌دانید که خاکستر برخاسته از آتشفشانی در ایسلند، در پروازهای اروپا و قسمت‌هایی از کانادا ایجاد اختلال کرده است. اما احتمالا نمی‌دانید هواپیماهایی که از میان رعد و برق،‌ مه غلیظ و دسته غازها به راحتی پرواز می‌کنند، چرا باید به خاطر خاکستر آتشفشان موجود در هوا حاضر به پرواز نشوند.


بر اساس گزارش پاپ‌ساینس، ابر تشکیل شده از خاکستر آتشفشانی، ‌خصوصا برای موتور هواپیما مشکلات منحصر به فردی را ایجاد می‌کند. در حال حاضر یک گروه فنلاندی در حال بررسی میزان وخامت شرایط هوا و بدی آن برای موتورهای جت هستند. برخی شرکت‌های هواپیمایی هم در حال سنجش میزان خسارتی هستند که این هوا می‌تواند برای موتورهایشان به بار بیاورد.


خوشبختانه یک دهه پیش، ناسا تاثیر ابر خاکستر را در یک خط هوایی تست کرده است. در سال 2000/ 1379 یک هواپیمای سوئدی از میان ابری از خاکسترهای آتشفشانی در ایسلند به نام مت‌هلکا عبور کرد. در آن زمان کسی متوجه نشده بود که این ابر، خاکسترهای آتشفشانی است و خوشبختانه هواپیما در مقصد خود فرود آمد. در ظاهر هیچ مشکلی پیش نیامده بود، اما بررسی‌های بعدی نشان داد که پرواز از میان ابری از خاکسترهای آتشفشانی،‌ چه قدر می‌تواند برای یک هواپیما و در نتیجه پرواز آن ویرانگر باشد.


پره‌های پروانه‌ها آسیب دیده بودند، سیستم حیاتی خنک کننده از ماده‌ای سیاه و چسبناک پر شده بود، درون موتور را هم ماده‌ای شیشه‌ای و سیلیکاتی گرفته بود. اطلاعات پرواز نشان می‌داد که موتور در زمان پرواز تا حدود 2،000 درجه فارنهایت (معادل بیش از هزاد درجه سانتیگراد) داغ شده بوده که این دما می‌توانسته تمام قطعات سیلیکونی را ذوب کند.


جالب ابنجاست که در آن زمان مقدار کمی از خاکسترهای داغی که به طور موقت با کشیده شدن به قطعات موتور و ساییدن آن‌ها،‌ باعث بالا رفتن دما شده بودند، همچنین باعث جریان یافتن هوا در این قسمت و در بین قطعات شده‌اند. اما اشتباه نکنید، شاید اگر این برخورد ذره‌‌ای بیشتر طول می‌کشید، ممکن بود عملکرد موتور مختل شود و هر نوع اختلالی در موتور هواپیما در آن ارتفاع می‌تواند به معنای فاجعه باشد.




در واقع بزرگ‌ترین دلیلی که باعث می‌شود هیچ خلبانی در چنین شرایطی پرواز نکند، این است که در اغلب موارد، خلبان درون کابین خود نمی‌تواند تشخیص بدهد که به یک ابر از خاکسترهای آتشفشانی رسیده است.
__________________
مدت ها بود سه چیز را ترک کرده بودم
شعر را... ماه را.... و تو را ...
امروز که به اجبار قلبم را ورق زدم
هنوز اولین سطر را نخوانده
تو را به خاطر آوردم و شب هاي مهتاب را...
ولی نه...!! باید ترک کنم
هم تو را....هم شعر را .... و هم‌‌‌٬ همه ی شب هایی را که به ماه نگاه می کردم...

======================================

مسابقه پیش بینی نتایج لیگ برتر ( اگه دوست داشتی یه سر بزن دوست من )
پاسخ با نقل قول
 


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد



اکنون ساعت 05:27 AM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.



Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices مدیریت توسط کورش نعلینی
استفاده از مطالب پی سی سیتی بدون ذکر منبع هم پیگرد قانونی ندارد!! (این دیگه به انصاف خودتونه !!)
(اگر مطلبی از شما در سایت ما بدون ذکر نامتان استفاده شده مارا خبر کنید تا آنرا اصلاح کنیم)


سایت دبیرستان وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه: کلیک کنید




  پیدا کردن مطالب قبلی سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری آنها