بازگشت   پی سی سیتی > ادب فرهنگ و تاریخ > فرهنگ و تاریخ

فرهنگ و تاریخ تاریخ و فرهنگ - مطالبی در زمینه فرهنگ و تاریخ ایران و جهان اخبار فرهنگی و ... در این تالار قرار میگیرد

پاسخ
 
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
  #1  
قدیمی 10-31-2009
behnam5555 آواتار ها
behnam5555 behnam5555 آنلاین نیست.
مدیر تاریخ و بخش فرهنگ و ادب کردی

 
تاریخ عضویت: Aug 2009
محل سکونت: مهاباد
نوشته ها: 19,499
سپاسها: : 3,172

3,713 سپاس در 2,008 نوشته ایشان در یکماه اخیر
behnam5555 به Yahoo ارسال پیام
جدید هه لپه رکی

هه لپه رکی

گاهی می شود در بعضی از منا طق تیر اندازی کرده یا با یک خنجر در میدان بازی می کنند یا فریاد زده یا دستمال قرمزی حرکت میدهند که بی



شک این همه نشانه بر برافراشتن پر چم است.



واژه : هه لپه رکی :از کلمه هه لپر به معنی جنبش و تکان و در اصل به
معنی حمله کردن است که نمادی از حرکات است.
جنگی است که از گذ شته ها یی دور به یاد گار مانده است و چیزی فر اتر از رقص عا دی می باشد
ایرنیان به قد مت وغنای تاریخ خود مفتخر هستند .انان در هر عر صه ایی نشان داده اند که پاسدارشا یسته سنت ها یی سنت ها یی اصیل و دوستدار ایرانیان و فرهنگ ایرانی اند .مردم خطه کردستان و کر مانشاه وسایر شهرهایی کرد نشین نیز ازاین خصیصه مستثنی نیستند . رقص های کردی یکی از سنتها ی دیر ینه و یاد گار ها یی ارز شمند ا یا ها ست .که در میان اکراد همچنان محفو ظ مانده وحتی در رقص های سنتی بعضی ازاقوام همجوار همچون اشوری ها تا ثیر کرده است .
بی گمان تاریخچه این حرکات مربو ط به هزا ره های دوم و سوم قبل از میلاد مسیح است اما تاریخ مشخص وچگو نگی ایجاد ان در این باره وجو د ندارد.
یک کتیبه سنگی در قلعه (( هه پیر)) وجو د دارد که متعلق به هزاره اول قبل از میلاد است . روی این کتیبه تصویریک سرنا ودهل وتعدادی که به نظر میرسد درحال اجرای حرکات موزون هستند روی سنگ حک شده است.این کتیبه کهن سند مهمی در تاریخی بودن این حرکا ت موزون در کردستان ایران((کردستان روژهلات)) است.
حکیم عمر خیام در نوروزنامه خود مینویسد: روزی که" فریدون کرد" ضحاک را اسیرو ایران را از شر او رهایی بخشید مردم ان را جشن گرفتند واین دلیلی دیگر بر یکپارچگی ان مردم وجشن دسته جمعیدر میان انها می باشد.
حرکات هه لپه رکی در چهار نوع مراسم "مذهبی- عرفانی-شادی-عزا"اجرا میشود.
اما رقصهای فولکلور کردی عبارتند از:
چه پی یا چوپی –سه پای- روینه- گرانه وه که مخصوص شکاکها می باشد
دوپی یی – داغه که مخصوص کردستان ترکیه(باکور)می باشد
گه ریان –پشت پا –فه تاح –فتا پاشای –خانه میری –سه جار –شه لان –
زه نگی –چه مه

اما فاسفه این حرکات بخصوص که هه لپر کی نام دارد:
این رقص به صورت دسته جمعی انجام می شود ودر دست نفر اول به عنوان رهبر وپیشوای گروه و نفر اخر دستمالی است به عنوان تمثیلی از شمشیرکه نظم وترتیب گرروه را بر عهده دارد می با شد.
اکثر مواقع از دستمال سفیداستفاده می شود که نشانه صلح ودوستی با دیگر اقوام بوده همانگونه که امروزه دراکثر پرچمهای کشورها این رنگ را مشاهده میکنیم.
دستمال داشتن نفر اول اول واخر نشاندهنده برابری بوده ودست یکدیگر را گرفتن نیز نشانه اتحاد گروه می باشد.
" ره ش به له ک "یا رقص زن ومرد با هم به به معنی برادر وخواهر بودن است وکوبیدن پا بر زمین بیانگر ان است که این خاک موطن ومیهن ماست.
هاوار یا فریاد هنگام مراسم به منظور ترساندن دشمن است. نشستن در هنگام رقص نشانه تسلیم برای جمع منفور است.

یک سری مقامات نیز وجود داردکه در این مراسم مورد استفاده قرار می گیردکه بعضی از انها عبارتند از :

هوره که از نظر لغوی از واژه هور(خور)به معنی خورشید گرفته شده است ودر هنگام خواندن متون اوستایی(گاتاها)ودر مراسم راز ونیاز وعبادت خداوند خوانده می شد.

خانه میری که مخصوص خوانین بوده که انرا در پشت بامها به سبک ارام وملایمی برگذارمی کردند تا باعث سر و صدا در خانه نشود .
از دور که دسته هل په رکی نگاه می کنیم انرا به صورت یک زنجیر جوش خورده می بینیم.احساس همه افراد در نفر اول سر چوپی جمع وبر جسته میشود.

گاهی می شود در بعضی از منا طق تیر اندازی کرده یا با یک خنجر در میدان بازی می کنند یا فریاد زده یا دستمال قرمزی حرکت میدهند که بی شک این همه نشانه بر برافراشتن پر چم است.

چه مه ر ی که در هنگام غم ومرثیه انجام میشودافراد شر کت کننده-
اسلحه به دست می گیرندویا دشنه بر کمر می بندند.
عمر هه له پر کی وچه مه ری خیلی زیاد بوده ومربوط به چند سال قبل یا منطقه وفرد خاصی نبوده است بلکه مربوط به دوره ایی است که تسلط هنری توانسته انرا به تمام جامعه حاکم کند.
در ارتباط با این تسلط هم می توان یک تسلط عمومی مذ هبی بر خلق این نوع هه له پر کی را داشت چون این حرکات هماهنگ و متحد در هه له پر کی سر بر داشتن به سوی اسمان همه باهم نشانه یک گونه پرستش را به یاد می اورد.
حرکات هماهنگ ودسته جمعی پاها مخصوصا"در هه لهپر کی سه پایی یا ره پا کار کشاورزی را به یاد می اورد و پیام ان به مردم شخم زدن زمین وکشت وکار ودریکجا ماندن وایجاد ابادیها می باشد.


پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید




  #2  
قدیمی 12-22-2009
behnam5555 آواتار ها
behnam5555 behnam5555 آنلاین نیست.
مدیر تاریخ و بخش فرهنگ و ادب کردی

 
تاریخ عضویت: Aug 2009
محل سکونت: مهاباد
نوشته ها: 19,499
سپاسها: : 3,172

3,713 سپاس در 2,008 نوشته ایشان در یکماه اخیر
behnam5555 به Yahoo ارسال پیام
پیش فرض

نمایشها و رقصهای‌ كوردی‌ را می‌توان‌ به‌ چند قسمت‌ اصلی‌ ذیل‌ تقسیم‌ كرد:



۱- گه‌ ریان‌ ۲- پشت‌ پا ۳- هه‌ لگرتن‌ ۴- فه‌ تاح‌ پاشا۵- لب‌ لان‌۶- چه‌ پی‌ ۷- زه‌ زنگی‌ ۸- شه‌ لایی‌ ۹- سی‌ جار ۱۰- خان‌ امیری‌



گه‌ریان‌ :



گه‌ریان‌ در زبان‌ كوردی‌ به‌ معنی‌ گشت‌ و گذار و راه‌ رفتن‌ بوده‌ و حركات‌ مختص‌ این‌ رقص‌ نیز معنای‌ گشت‌ و گذار در ذهن‌ تداعی‌ می‌كنند.


گه‌ ریان‌ دارای‌ دو مقام‌ بوده‌ كه‌ یكی‌ متعلق‌ به‌ مناطق‌ روستایی‌ و دیگری‌ مناطق‌ شهری‌ می‌باشد این‌ رقص‌ نرم‌ و آهسته‌ و با لطافتی‌ خاص‌ شروع‌ شده‌ و به‌ تدریج‌ تندتر می‌شود. ملودی‌ مربوط‌ به‌ این‌ رقص‌ با تنوع‌ در ریتم‌ و نوساناتی‌ در اجرا تا پایان‌ ادامه‌ می‌یابد.


در این‌ رقص‌ در واقع‌ تاثیر گشت‌ و گذار در زندگی‌ كوردها به‌ نمایش‌ گذاشته‌ می‌شود و تنوع‌ ریتم‌ در این‌ رقص‌ گویای‌ تجربیاتی‌ است‌ كه‌ در گشت‌ و گذار به‌ دست‌ می‌آیند و می‌توان‌ گفت‌ این‌ رقص‌ زیبا تبلیغی‌ است‌ برای‌ خوب‌ نگریستن‌ در اشیاء و طبیعت‌


این‌ رقص‌ زندگی‌ با فراز و نشیب‌ و زیر و بم‌ هایش‌ به‌ تصویر كشده‌ شده‌ و بر ضرورت‌ بینایی‌ و كسب‌ تجربه‌ برای‌ رویارویی‌ با رودخانه‌ پر تلاطم‌ زندگی‌ تاكید می‌شود. این‌ رقص‌، رقصندگان‌ را برای‌ رقصهای‌ پر تحرك‌ تر بعدی‌ آماده‌ می‌كند.


تقریباً در كل‌ مناطق‌ كوردنشین‌ ملودی‌ این‌ رقص‌ به‌ شكلی‌ یكسان‌ نواخته‌ می‌شود و در این‌ رقص‌ نخستین‌ حركت‌ با پای‌ چپ‌ آغاز شد و حركت‌ پای‌ دیگر همواره‌ با سر ضربهای‌ دهل‌ كه‌ معمولاً باریتم‌ دو تایی‌ اجرا می‌شوند عوض‌ می‌شود.



پشت‌ پا:



پشت‌ پا رقصی‌ است‌ كه‌ كمی‌ تندتر از گه‌ ریان‌ اجرا شده‌ و در بیشتر مناطق‌ كوردنشین‌ مخصوص‌ مردها می‌باشد رقص‌ پشت‌ پا همانطور كه‌ از نامش‌ پیداست‌ انسان‌ را به‌ هوشیاری‌ و به‌ كارگیری‌ تجارب‌ می‌خواند تا مبادا شخص‌ در زندگی‌ از كسی‌ پشت‌ پا بخورد.



هه‌لگرتن‌ :



هه‌ لگرتن‌ در لغت‌ به‌ معنای‌ بلند كردن‌ چیزی‌ می‌باشد. این‌ رقص‌ بسیار پر جنب‌ و جوش‌ و شاد اجرا می‌شود كه‌ با شور و جنب‌ و جوش‌ بسیار به‌ سوی‌ هدف‌ روانه‌ است‌. ریتم‌ تند ملودی‌ مخصوص‌ این‌ رقص‌ هر گونه‌ كسالت‌ و خمودی‌ را نفی‌ كرده‌ و بر اهمیت‌ نشاط‌ و هدفمندی‌ در زندگی‌ تاكید دارد.



فتاح‌ پاشایی‌ :



فتاح‌ از نظر لغوی‌ به‌ معنی‌ جنبش‌ و پایكوبی‌ است‌.


ملودی‌ این‌ رقص‌ در سر تاسر كوردستان‌ به‌ شكلی‌ یكنواخت‌ و با ریتمی‌ تند اجرا می‌شود و لذا این‌ رقص‌ بسیار پر جنب‌ و جوش‌ می‌باشد بیشتر مردم‌ كردستان‌ از این‌ رقص‌ استقبال‌ می‌كنند. این‌ رقص‌ نشانگر انسانی‌ است‌ كه‌ به‌ شكرانه‌ كسب‌ موفقیت‌ها و استفاده‌ از نعمتهای‌ خداوندی‌ خوشحالی‌ خود را به‌ نمایش‌ گذاشته‌ است‌.



لب‌ لان‌ :



این‌ رقص‌ با ریتمی‌ نرم‌ و آهسته‌ پس‌ از فتاح‌ پاشا اجرا می‌شود و می‌توان‌ در آن‌ لزوم‌ تنوع‌ در زندگی‌ را مشاهده‌ كرد. پس‌ از اجرای‌ پر جنب‌ و جوش‌ رقصها گه‌ ریان‌، پشت‌ پا، هه‌ لگرتن‌ و فتاح‌ پاشا به‌ ضرورت‌، رقصندگان‌ لب‌ لان‌ می‌رقصند تا كمی‌ استراحت‌ كرده‌ و تجدید قوا كنند رقص‌ لب‌ لان‌ در واقع‌ انسان‌ را از غلبه‌ احساسات‌ زودگذر نهی‌ كرده‌، وی‌ را پس‌ از طی‌ مرحله‌ ضروری‌ شور و مستی‌ به‌ قلمرو تفكر دور اندیشی‌ و باز نگری‌ رهنمون‌ می‌سازد در این‌ رقص‌، شركت‌ كنندگان‌ آرامش‌ خاصی‌ را احساس‌ می‌كنند.



چه‌پی‌ :



چه‌پی‌ همانطور كه‌ اسمش‌ پیداست‌ به‌ معنای‌ چپ‌ می‌باشد ملودی‌ این‌ آهنگ‌ با وزن‌ دو تایی‌ اجرا شده‌ و در بیشتر مناطق‌ كوردنشین‌ از جمله‌ كرمانشاه‌، كوردستان‌، سنجابی‌، بسیار از آن‌ استقبال‌ می‌شود.


فلسفه‌ این‌ رقص‌ قوت‌ بخشیدن‌ به‌ قسمت‌ چپ‌ بدن‌ می‌باشد چرا كه‌ معمولاً قسمت‌ چپ‌ بدن‌ در انجام‌ امور روزمره‌ نقش‌ كمتری‌ داشته‌ و به‌ مرور زمان‌ تنبل‌ می‌شود و برای‌ استفاده‌ متعادل‌ از تمامیت‌ جسمانی‌ همواره‌ باید بكارگیری‌ اعضاء سمت‌ چپ‌ بدن‌ آنها را تقویت‌ كرد.



به‌ همین‌ منظور در رقص‌ چه‌ پی‌ قسمت‌ چپ‌ بدن‌ تحرك‌ بیشتری‌ یافته‌ و از خمودگی‌ خارج‌ میگردد. در منطقه‌ كرمانشاه‌ بیشتر زنها از این‌ رقص‌ استقبال‌ می‌كنند.



زه‌‌نگی‌ یا زندی‌ :



در این‌ رقص‌ رقصندگان‌ یك‌ قدم‌ به‌ جلو گذاشته‌ و سپس‌ یك‌ قدم‌ به‌ عقب‌ می‌روند و این‌ حالت‌ تا پایان‌ ادامه‌ می‌یابد در این‌ رقص‌ ضرورت‌ احتیاط‌، دور اندیشی‌ و تجزیه‌ و تحلیل‌ عملكرد از جانب‌ انسان‌ به‌ تصویر كشیده‌ می‌شود. در واقع‌ در این‌ رقص‌ سنجیده‌ گام‌ برداشتن‌ تبلیغ‌ می‌گردد.



شه‌ لایی‌ :



این‌ رقص‌ را كه‌ با ریتم‌ لنگ‌ اجرا می‌شود می‌توان‌ یك‌ تراژدی‌ شكست‌ دانست‌ در این‌ رقص‌ قدمها لنگان‌ لنگان‌ برداشته‌ می‌شوند تا شكست‌ در برابر چشمان‌ حضار ترسیم‌ گردد و در ترسیم‌ این‌ مصیبت‌ كسی‌ زبان‌ به‌ سخن‌ نگشاید.



سه‌ جار :



این‌ نوع‌ رقص‌ با ریتم‌ آرام‌ و گاهاً تند است‌ كه‌ همان‌ طور كه‌ از اسمش‌ بر می‌آید به‌ معنی‌ سه‌ بار (سێ‌ در رسم‌ الخط‌ كوردی‌) است‌ كه‌ در آن‌ سه‌ حركت‌ پا و سه‌ حركت‌ به‌ جلو وجود دارد و به‌ گونه‌ای‌ یاد آور عدد مقدس‌ ۳ در فرهنگ‌ فلكلوریك‌ كردهاست‌.



خان‌ امیری‌ :



این‌ رقص‌ نیز با ریتمی‌ تند همراه‌ است‌ و در آن‌ دستی‌ از هم‌ باز و در بالا قرار می‌گیرد و حلقه‌ای‌ باز تر و فراختر می‌سازد و بیشتر تناسبی‌ است‌ بین‌ حركت‌ دستها و پاها این‌ رقص‌ كه‌ در آن‌ گونه‌ای‌ خود نمایی‌ و غرور خانی‌ نیز دیده‌ می‌شود تداعی‌ كننده‌ پیروزی‌ و پرواز پرندگان‌ را در خاطر می‌آورد.


__________________
شاره که م , به ندی دلم , ئه ی باغی مه ن
ره وره وه ی ساوایه تیم , سابلاغی مه ن

دل به هیوات لیده دا , لانکی دلی
تو له وه رزی یادی مه ن دا , سه رچلی

خالید حسامی( هیدی )
پاسخ با نقل قول
پاسخ


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد



اکنون ساعت 10:58 AM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.



Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices مدیریت توسط کورش نعلینی
استفاده از مطالب پی سی سیتی بدون ذکر منبع هم پیگرد قانونی ندارد!! (این دیگه به انصاف خودتونه !!)
(اگر مطلبی از شما در سایت ما بدون ذکر نامتان استفاده شده مارا خبر کنید تا آنرا اصلاح کنیم)


سایت دبیرستان وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه: کلیک کنید




  پیدا کردن مطالب قبلی سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری آنها