بازيگر نقش «درددل» در سريال تلويزيوني «دارا و ندار» با اشاره به اين كه براي حضور در مجموعه تلويزيوني «دارا و ندار» خودم به آقاي دهنمكي پيشنهاد دادم، گفت: يكسري آدم كه هنوز درگير مسائل انتخابات بودند، به من ميگفتند تو چرا در اين سريال بازي كردهاي؟
بهنوش بختياري پيرامون دلايل حضورش در اين سريال به فارس گفت: هميشه از خدايم بوده با آقاي دهنمكي كار كنم. خودم هم مطرح كردم كه دوست دارم در اين سريال بازي كنم. البته نه اين كه چون كار مناسبتي و دم عيد و... است در آن بازي كنم بلكه به خاطر اين بود كه در وهله اول، فيلم «فقر و فحشا»ي آقاي دهنمكي را ديده بودم. درباره «كدام استقلال و كدام پيروزي» هم شنيده بودم كه خيلي زيبا مشكلات اجتماعي و فقر و مسائلي كه مردم درگير آن هستند به خوبي در آن مطرح شده بود. در چند جاي اين فيلم هم گريستم. وقتي درد مردم را ميبينم، زجر ميكشم و وقتي ميبينم كه فردي اين درد را ميفهمد و جسارت آن را دارد كه ميخواهد آن را به گوش مردم برساند، همدردي خود را نشان بدهد و كمكي از مردم و مسوولان بخواهد تا اين وضعيت بهتر شود، براي من خيلي ارزشمند است.
بازيگر نقش درد دل در سريال «دارا و ندار» با بيان اين كه همه آدمها ميفهمند و يكسري از افراد خانواده ندارها هم شايد سوادشان پايين بود، اما از لحاظ فهم و شعور در سطح پاييني نبودند، اظهار كرد: «درددل» هم از اخبار روز دنيا باخبر بود. الان مردم خيلي چيزها را ميدانند. خيلي بد است كه بخواهيم همه چيز را در لفافه بپيچيم و به خورد مخاطب بدهيم. الان همه چيز به سرعت نور در حال حركت است و اينترنت و ماهواره وجود دارد. بايد واضح با مردم حرف زد. وي تصريح كرد: اين سريال به اين دليل مورد توجه قرار گرفت كه فرق بين دارا و ندار را به تصوير ميكشيد. اين اختلاف طبقه هميشه بوده ولي به شكل بدي عنوان ميشده، ولي به نظر من، اين سريال بسيار قوي ساخته شد.
استفاده از تجربه تئاتري
رضا رويگري هم با اشاره به اينكه براي حضور در سريال «دارا و ندار» از تجربيات تئاتري خود استفاده كرده است، گفت: اشتباه گفتن برخي كلمات در بخشي از قشر مرفه جامعه واقعا مرسوم است.
رويگري در پاسخ به اين سوال كه شما تا به حال كار طنز نكردهايد، چطور اين نقش را آن هم به كارگرداني دهنمكي پذيرفتيد؟ گفت: به عنوان بازيگر در كارهاي بسياري بازي كردهام، اما تا به حال نقش طنز به من پيشنهاد نشده است و فكر ميكنم فقط اين جرأت را دهنمكي داشت كه از من براي چنين نقشي دعوت به كار كند. من هم فيالواقع دنبال چنين نقشي بودم كه كاري خلاف كارهاي ديگرم انجام بدهم.
وي افزود: روز اول هم دهنمكي گفت كه بايد از خودت مايه بگذاري. اين براي من خيلي جالب بود. سالها پيش، وقتي اسماعيل خلج هنوز متن را ننوشته بود، يك ماجرايي را به ما ميگفت تا ما به نقش نزديكتر شويم و بعد بداهه ميرفتيم. من روزي بايد از اين تجربهها استفاده ميكردم و در اين كار، توانستم مقداري از بداههگويي استفاده كنم و براي من، خيلي خوب بود كه نقش متفاوتي را در «دارا و ندار» ايفا كنم.
سيدجواد هاشمي هم معتقد است اتفاقي كه به نظر تشتت در «دارا و ندار» ميآيد، اين است كه آقاي دهنمكي بيشتر از متن دوست دارد، حرف بزند.
وي در درباره ويژگيهاي كارهاي مسعود دهنمكي، گفت: نگاه دو بخشي دهنمكي در آثار سينمايي و حتي در تاريخ ژورناليستي يك اتفاق بزرگ است. دهنمكي شايد هيچ وقت كارگردان بزرگي نشود اما به عنوان سومين كار، كار قابل قبولي را از بعد كارگرداني ارائه كرد. كاري كه البته مثل همه كارهاي ديگر، داراي نكات منفي است كه اشاره به آنها، موجب رشد وي خواهد شد. وي تصريح كرد: شايد حال و هوا و سوژهاي كه در «اخراجيها2» مطرح شد، نتواند با «اخراجيها» برابري كند، اما قطعا بدانيد كه ايشان از جهت فني رشد قابل توجهي داشته است.
سيدجواد هاشمي درباره قبول نقش يك روحاني در سريال «دارا و ندار» نيز تصريح كرد: من قبلا هم نقش روحاني را در كار ديگري البته بسيار كوتاهتر ايفا كرده بودم. آقاي دهنمكي يك روز به من زنگ زد و گفت كه در اين كار ميخواهم از بازيگران «اخراجيها» كمتر استفاده كنم، مدتي بعد گفتند كه نقشي برايت گذاشتهام كه بازي كني و من هم پس از مواجه شدن با اين نقش، گفتم كه آن را دوست دارم و بازي كردم.
ما امتياز ويژهاي نداشتيم
كارگردان مجموعه تلويزيوني «دارا و ندار» هم گفت: من معتقدم «دارا و ندار»، دهها ميليون مخاطب داشته و در دل مردم نشسته و اگر سينمايي بود، بيشتر از «اخراجيها» ميفروخت.
مسعود دهنمكي تصريح كرد: طرح اوليه چيزي بود كه از سوي سازمان صداوسيما رد شده بود. در سيامين سالگرد انقلاب، طرحي نوشته بودند كه يك فرد ضدانقلاب از خارج كشور ميآيد و اهالي يك ساختمان چندطبقه را نجات ميدهد و خود نيز دستخوش تغيير و تحولات ميشود. طرح هرچه بود، مورد علاقه من نبود و اگر قرار بود من آن را بسازم بايد تغيير ميكرد.
وي افزود: حتي درباره مضمون هم شرط من اين بود كه جمع كردن اين همه بازيگر متفاوت در برنامه مناسبتي و آمدن ما به رسانه تلويزيون، مخاطب را با توقعات بسياري پاي تلويزيون خواهد نشاند. اگر قرار باشد سريال سرگرمي مناسبتي مضمون بيخطر داشته باشد، به نظر من نه درخور اين است كه اين همه بازيگر درگير اين كار شوند و نه من به تلويزيون ميآمدم. به همين دليل شرط من با تلويزيون هم اين بود كه خودتان را آماده كنيد براي طرح برخي مسائل ملتهب كه حتي در فيلمنامه هم نيست.
دهنمكي در پاسخ به اين كه صداوسيما با ساخت «دارا و ندار» فضاي بازي ايجاد كرد، گفت: اين فضا از زمان پخش مناظرات در تلويزيون ايجاد شده و گروههاي سياسي از طيفهاي مختلف خيلي رك و صريح حرفهايشان را در تلويزيون زدهاند، پس اين خطوط قرمز حتي در برنامههاي زنده برداشته شده و ما امتياز ويژهاي نداشتيم. فقط فرقش اين است كه بايد اطمينان كنند. اين امكان براي خيليها در اين نظام فراهم شده كه بيايند و درباره مضامين ملتهب فيلم بسازند، حتي بعضي هم كه فيلمهايشان توقيف ميشود، پز اپوزيسيون هم به خود ميگيرند.