گفتگو با علي صادقي، بازيگر نقش بهبود در سريال «زن بابا»
هيچكس از من نخواسته متفاوت باشم
گفتگو با علي صادقي كار آساني نيست چون يا در دسترس نيست يا فرصتي براي مصاحبه ندارد. براي همين بسختي او را پيدا كردم آن هم در حالي كه مشغول بازي در فيلم «پيتزا مخلوط» بود كه باز هم يك كار طنز است.
علي صادقي در اين گفتگو بيشتر از خودش و ايدههايي كه در ارتباط با كارش دارد سخن گفت. او برخلاف نقشهايش كه طنز هستند روحيه ظريف و حساسي دارد و دوست دارد متفاوت باشد، اما به قول خودش تا به حال كسي از او نخواسته اين گونه باشد. به هر حال او دل پر دردي دارد، آن هم به خاطر دنياي شلوغ هنر. اين هنرمند 30 ساله به كارش علاقه دارد، اما به دنبال راهي براي كشف دنياي تازهتر است. با او و حرفهايش همراه شويد كه خالي از لطف نيست.
بيشتر كارهاي شما طنز است، بنابراين ميتوان اين سوال را مطرح كرد كه آيا شما طنز را انتخاب كردهايد، يا طنز شما را؟
هيچكدام.
پس چرا هميشه در كارهاي طنز ديده ميشويد؟
چون دستمزدي كه در كارهاي طنز ميدهند بيشتر از كارهاي جدي است.
پس دستمزد برايت اهميت بيشتري دارد. درست است؟
بله. به هر حال من سعي ميكنم در كارهايي ظاهر شوم كه بتوانم دستمزد واقعيام را بگيرم. حالا طنز يا جدي فرقي نميكند.
پس با اين حساب مخاطب چندان برايت اهميتي ندارد؟
چرا و فكر ميكنم طي اين سالها توانستهام مخاطبان خودم را پيدا كنم، مخاطباني كه هميشه همراهم بودهاند.
ولي شما يك بازيگر هستيد و به عنوان يك بازيگر بايد در ژانرهاي مختلف خودتان را محك بزنيد، اما انگار علاقهاي به اين آزمون نداريد؟
ببينيد، به نظرم اين حرفها براي هاليوود خوب است نه براي اينجا. اينجا بازيگر نميتواند خودش را محك بزند. با توجه به فيلمنامهها ما هم مجبور هستيم بالاخره يكي را انتخاب كنيم. پس فرصتي براي تجربههاي مختلف نيست.
در حال حاضر معيارت براي انتخاب يك نقش چيست؟
رقم قرارداد و گروه خوب و البته مهمتر از اينها بازيگر مقابلم، چون اگر نتوانم با او بده و بستان خوبي داشته باشم نتيجه كار ضعيف خواهد شد.
خود نقش چقدر برايت اهميت دارد؟
مهم است، ولي نه به اندازه نقش مقابل، چون اگر او خوب بازي كند من هم انرژي خواهم گرفت و نقشم ديده ميشود.
قبول داريد كه طي اين سالها نقشهاي متفاوتي را تجربه نكردهايد، حتي در آثار طنز؟
بله. من هميشه خودم بودم. در واقع هميشه علي صادقي بودم، چون هيچ وقت هيچكسي نبوده كه از من بخواهد متفاوت باشم. براي همين من هم متفاوت نبودهام.
پس دوست داري متفاوت باشي؟
بله دوست دارم، اما به شرط اين كه فرصت برايم ايجاد شود. بايد كارگردان بتواند يك نقش متفاوت و يك بازي تازه از من بگيرد. متاسفانه متنهاي ما ساده نوشته ميشوند و پرداخت خاصي ندارند، بنابراين مجبورم هميشه از خصوصيات خودم وارد نقشهايم كنم و براي همين هميشه همان علي صادقي هستم.
پس به همين دليل است كه در بيشتر كارهايت از بداهه استفاده ميكني؟
بله. چون مجبورم خودم باشم.
خب از اين كه هميشه خودت را بازي ميكني خسته نميشوي؟ در واقع از اين كه هميشه علي صادقي با تو همراه است.
چاره ديگري ندارم. نميتوانم فرد ديگري غير از خودم را وارد نقشهايم كنم.
معمولا چقدر با نقشهايت كلنجار ميروي؟
كلنجار نميروم، بلكه سعي ميكنم مابهازاي نقشي كه قرار است ايفا كنم را در جامعه پيدا كنم و از اين طريق به آن نقش نزديك شوم. مثل لباس پوشيدن، طرز حرف زدن، مدل مو و... به هر حال از هر قشري چيزي ياد ميگيرم و از آن استفاده ميكنم.
اين مساله كاملا در كارهايت نمايان است، چون بيشتر كارهاي طنزت، جزو طنزهاي واقعي است. اين نشان ميدهد كه دغدغههاي مخاطبانت برايت اهميت دارد.
شايد، اما بيشتر نقشهايي كه من بازي كردم، در مورد ازدواج بوده است. در واقع مسائل ازدواج به واسطه نقشهاي من گفته شده است كه خودم هم از اين موضوع ناراضي هستم.
خب شايد به اين دليل است كه ازدواج درحال حاضر به يك معضل تبديل شده است.
نه. به نظر من ازدواج مشكل نيست، بلكه درست ازدواج كردن مساله واقعي است.
علي صادقي براي بيشتر نقشهايش از تكيه كلام خاصي استفاده ميكند. اين روش دليل خاصي دارد؟
بله، ولي خودم هم زياد اين كار را دوست ندارم. بخصوص اگر به اين قيمت باشد كه از مخاطبم بخواهم به زور بخندد. اما گاهي بعضي از شخصيتها به معناي عاميانه تكيه كلام پذيرند مثل بهبود كه آقاجون را به طرز خاصي تلفظ ميكرد. اما هميشه تكيه كلام داشتن قشنگ نيست.
آيا تاكنون توقعاتت از خودت برآورده شده است؟
من زماني ميتوانم از خودم توقع داشته باشم كه در نقشهاي پيشنهاد شده تغيير ببينم. وقتي تغييري نميبينم پس توقعي هم ندارم.
اگر بخواهي در روش بازيگريت تغييري ايجاد كني، چه كارهايي انجام ميدهي؟
نقش مقابل در همه كارها برايم اهميت زيادي داردچون اگر او خوب بازي كند من هم انرژي خواهم گرفت و نقشم ديده ميشود. به همين دليل قبل از بستن قرارداد از بازيگري كه قرار است نقش مقابلم را بازي كند مطمئن ميشوم
من به تنهايي نميتوانم چيزي را تغيير دهم، اما به نظرم اولين تغيير اين است كه بايد *****ي بگذارند تا هر كسي نتواند به عنوان تهيهكننده وارد اين حرفه شود، مثلا راننده كاميون يكدفعه تبديل به مديرتوليد ميشود يا فردي كه نمايشگاه اتومبيل دارد، تهيهكننده ميشود. خب اين افراد نه سواد اين كار را دارند و نه ذوقش را، بنابراين با اين وضعيت نميشود توقع آنچناني هم داشت.
فكر ميكني همانطور كه راحت ميتواني مردم را بخنداني ميتواني براحتي اشكشان را هم دربياوري؟
به نظر من مردم همينجوري هم راحت گريه ميكنند و جايي كه همه راحت گريه ميكنند لازم نيست اشك كسي را دربياوري، بنابراين خنداندن سختتر از گرياندن است.
ميگويند بازي در آثار طنز حركت روي لبه تيغ است. هيچ وقت اين مساله را حسي كردي؟
من تازه وارد اين حرفه نشدهام كه چنين مسائلي برايم تازگي داشته باشد. من 10 ساله بودم كه وارد اين كار شدم و الان 30 سال دارم و در اين سالها ياد گرفتهام كه با اعتماد به نفس كار كنم، بنابراين هيچ وقت روي لبه تيغ نبودهام.
يعني هيچوقت تيغ طنز دستت را نبريده؟
اگر بريده هم باشد ابتداي كارم بوده كه آن هم مربوط به كارهاي كودك بوده است، پس بنابراين روي لبه تيغ نبودهام، بلكه روي آجر راه رفتهام.
ولي بازي در كارهاي طنزي كه به سمت هجو رفته است خودش ميتواند يك نوع لبه تيغ باشد، قبول داري؟
به هر حال مخاطبان آنقدر عاقل هستند كه بتوانند اين مسائل را تشخيص دهند. مثلا اين كه اگر بازيگري در اين نوع كارها ظاهر شده يا از روي رفاقت بوده يا پول خوبي گرفته است.
خودت از سر رفاقت در كارهايي بازي كردهاي؟
بله، دستمزد بالايي هم گرفتم، البته هرگز به خاطر دستمزد بالا در هر كاري ظاهر نشدهام.
خب بازي در سريال زن بابا را به خاطر رفاقت قبول كردي يا دستمزد يا نقش؟
به خاطر خيلي چيزها. سعيد آقاخاني كه دوست خيلي خوبم است و گروه حرفهاي. باور كنيد يك آدم اضافي توي كار نبود و ما يك كار 3 ماه را در 57 روز جمع كرديم، چون گروه همه با هم هماهنگ بودند.
بهبود چقدر با نقشهاي قبليات فرق داشت؟
فرق مهمي با ديگر نقشهايم نداشت، بهبود هم درگير ازدواج بود. شايد تنها تكيهكلامهاي جديد داشت، همين.
براي اجراي اين نقش تمرين خاصي هم داشتي؟
خير. معمولا كمتر براي اجراي نقشهايم تمرين ميكنم، چون تقريبا هيچ وقت وقت كافي وجود ندارد. بعضي وقتها هم كه چند تا كار را با هم انجام دادهام.
خب با توجه به اين مسائل بعد كه كارهايت را ديدهاي خودت از اجراي آنها راضي بودهاي؟
بله، چون هميشه با انرژي به سمت نقشهايم ميروم.
پس، از بهبود هم راضي بودي؟
بله، به نظرم در اين سريال همه خوب بودند و اين مساله مديون كارگرداني خوب سعيد آقاخاني است، چون توانسته بود همه چيز را بخوبي با هم هماهنگ كند.
شگرد خاص علي صادقي در ارتباط با نقشهايش چيست؟
دستمزد بالا و كيفيت بهتر!
نه منظورم شيوه بازيگري است.
من هم دقيقا جواب همين سوال را دادم.
پس با اين حساب با دستمزد بالا روحيه ميگيري و نقشات را بهتر بازي ميكني؟
دستمزد بالا به همه روحيه ميدهد.
اين وسط نظر منتقدان چقدر برايت اهميت دارد؟
كلا در ايران نقد و نقادي را قبول ندارم. انتقاد در جايي درست است كه مشكلات وجود نداشته باشد و كسي ميتواند نقد كند كه خودش بتواند آن كار را بهتر انجام دهد. به هر حال در جايي كه مشكلاتي براي ساختن فيلم وجود دارد يا طرف از روي بيكاري وارد اين حرفه شده، ديگر جايي براي انتقاد باقي نميماند.
حالا چرا از همه چيز و همه كس شاكي هستيد؟
من شاكي نيستم، چون هميشه با شرايط زندگي كنار آمدهام.
ولي هميشه زندگي كاملا بر وفق مرادت نيست.
به هرحال بايد تغيير كرد. من كار ميكنم كه بتوانم زندگيام را عوض كنم و تغيير دهم.
راستي چرا علي صادقي هيچ وقت در كارهايش گريم ندارد. در واقع هميشه با همين سر و شكل ظاهر ميشوي؟
گريم شدن براي من كار سختي است. براي همين هم هميشه سعي ميكنم با چهره واقعي خودم ظاهر شوم.
اگر بازيگر مقابلت مثل شما نتواند از بداهه استفاده كند آن موقع چه واكنشي نشان ميدهي؟ با توجه به اين كه خودت زياد از بداهه استفاده ميكني.
سعي ميكنم روز اولي كه ميخواهم قرارداد ببندم، نقش مقابلم را مشخص كنم و اگر بدانم با او جور نيستم همان اول ميگويم.