خراباتی شدن از خود رهـــاییست
خودی کفرست ورخودپارساییست
نشانی دادهاندت از خرابـــــــــات
که �التوحید اسقاط الاضافــــات�
خرابات از جهان بیمثالــــــــیست
مقام عاشقـــــــــــــــان لاابالیست
خـــــــــرابات آشیان مرغ جانست
خرابات آستان لامکانســــــــــــت
خراباتی خراب اندر خرابســــــت
که در صحرای او عالم سرابســـت
خراباتیست بی حد و نهایــــــــت
نه آغازش کسی دیده نه غایــــت
اگر صد سال در وی میشتابـــــی
نه کس را و نه خود را بازیابـــــی
گروهی اندر او بی پا و بی ســــر
همه نی مؤمن و نی نیز کافـــــــر
شراب بیخودی در سر گرفتـــــــه
به ترک جمله خیر و شـــــر گرفته
شرابی خورده هر یک بیلب و کام
فراغت یافته از ننگ و از نــــــــام
حدیث و ماجرای شطح و طامــــات
خیال خلوت و نور کرامــــــــــات
به بوی دردی یی از دســـــــت داده
ز ذوق نیستی مست اوفتــــــــــــاده
عصا و رکوه و تسبیح و مســـــواک
گرو کرده به دردی جمــــله را پاک
میان آب و گل افتان و خـــــــــیزان
به جای اشک، خون از دیده ریــــزان
گهی از سرخوشی در عالم نــــــــــاز
شده چون شاطران گردن افـــــــــراز
گهی از روسیاهی رو به دیـــــــــــوار
گهی از سرخرویی بر ســـــــــــر دار
گهی اندر سماع، از شوق جانـــــــــان
شده بی پا و سر چون چرخ گــــــردان
به هر نغمه که از مطرب شنــــــــــیده
بدو وجدی از آن عالم رسیــــــــــــده
سماع جان نه آخر صوت و حرفســــت
که در هر پردهیی سری شگرفســـــــت
ز سر بیرون کشیده دلــــــــــــق ده تو
مجرد گشته از هر رنگ و هــــــــــر بو
فرو شسته بدان صاف مُـــــــــــــــرَوّق
همه رنگ سیاه و ســـــــــــــبز و ارزق
یکی پیمانه خورده از مـــــــــــی صاف
شده زان صوفی صافـــــــــی ز اوصاف
به مژگان خاکِ مَزبَل پــــــــــاک رُفته
ز هرچ آن دیده، از صـــــــد یک نگفته
گرفته دامنِ رندانِ خَــــــــــــــــــــمّار
ز شیخی و مریدی گشــــــــــــــته بیزار
چی شیخی،چی مریدی،این چی قیداست؟
چی جای زهد وتقوا، این چی شَید است؟
اگر روی تو باشــــــــــــــد در کِه و مِه
بت و زنارِ ترســــــــــــــــــــایی ترا بِه
تعریفهای بالا نشان میدهدکه خرابات دیگر جلوه گاه عشق حقیقی وسرمنزل رسیدن به ذات حق است وخراباتی نیزدیگرانسان فرورفته درخود وهوی وهوس خویش نبوده، بلکه ازخودبرآمده و فنای عشق جانان حقیقی شده است. چون این قطعۀ نظم به حدکافی مفهوم خرابات راازنظر عرفان روشن میسازد...
...