بازگشت   پی سی سیتی > ادب فرهنگ و تاریخ > فرهنگ و تاریخ > فرهنگ

فرهنگ تمام مباحث مربوط به فرهنگ در این بخش

پاسخ
 
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
  #1  
قدیمی 03-09-2010
رزیتا آواتار ها
رزیتا رزیتا آنلاین نیست.
مسئول و ناظر ارشد-مدیر بخش خانه داری



 
تاریخ عضویت: Aug 2009
نوشته ها: 16,247
سپاسها: : 9,677

9,666 سپاس در 4,139 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض اینچنین عاشق شو

اینچنین عاشق شو



در قسمت پیشین، نامه اول درخواست کننده مسیر و دستورالعمل خودسازی از علامه طباطبایی، و جواب علامه تقدیم شما گردید. در این قسمت نامه دوم و جواب آن به محضر شما هدیه می شود:


قسمت اول
بسم الله الرحمن الرحیم

محضر مقدس نخبة المجتهدین حجة‏الاسلام و المسلمین جناب آقاى علامه محمد حسین طباطبایى دام مجده سلام علیكم و رحمة الله و بركاته.
خداوند ان شاء الله خیر دنیا و آخرت عطایت فرماید و با اولیا و انبیا محشورت سازد.
برادر عزیز! فراوان احساس كمبودى مى‏كنم. هر چه دست و پا مى‏زنم و تلاش مى‏كنم و به هر جهت مى‏نگرم دریا در نظرم وسیع تر جلوه مى‏كند. ندانم در چه مسیرى روى گردانم. كدام سفینه را سوار شوم تا به ساحل خوشبختى برسم؟ از شما بردار عزیز استمداد مى‏طلبم. نمى‏دانم مرا چه مى‏شود.مدتى است‏خود را چنان بینم كه بر آسمان افكارم ابرهاى سنگین و تیره و تار برآمده و عالم مرا غمناك ساخته‏اند حتى غرشى نیست تا ببارد و آسمانى صاف بینم. عامل این تیرگى چیست؛ نمى‏دانم.
در لا به لاى این حالات فكر مى‏كنم اگر سؤال مرا در این موضوع پاسخ گویید راحت‏شوم.
برادر عزیز! با روشن‏بینى خود و حقیقت‏خواهى خود اگر بتوانید حالت مرا درك كنید و آنچنان جوابم گویید كه ناخودآگاه جرقه‏اى در من به وجود آید كه تا ابد (مرگ) روشن باشم. آیا مى‏توانید راهنمایى كنید تا عاشق خدا شوم. 2-عاشق پیامبر شوم.3 - عاشق اولیاى خدا شوم. راه چیست و چاره كدام؟ اگر راز عشق، مرا آموزید و معشوق را به نیكى برایم بشناسانى ولو بروى خود مى‏روم. اگر حالت عشق در من بتوانى سازى و دستم گرفته به كوى عشق رهبرى نمایید و با اشاره معشوق را بنمایى دوان دوان مى‏روم حتى لحظه‏اى آرام نمى‏گیرم.
اما چه كنم جاهلم و عاشق نیستم.
موقعیت نویسنده: طلبه پایه معلومات: پایان دوره دبیرستان، دیپلم. علوم اسلامى: لمعه و اصول الفقه، سن:23 سال.
استاد عزیز، از قرآن جز خواندن (بدون تعارف) چیزى نمى‏دانم. از سخنان معصومین تقریبا بیگانه‏ام. چگونه و به چه اندازه بر آنها وارد شوم و چگونه استفاده كنم؟ صبر كنم تا رشد علمى بیابم و یا به موازات تحصیل ... طریق استفاده را نیز بیان فرمایید.
امضا

امام صادق(ع) مى‏فرماید: ذكر خداوند فقط سبحان الله، الحمدلله، لااله‏الاالله و الله اكبر گفتن نیست. بلكه بدان معنى است كه هر گاه فرمان الهى بر تو وارد شد به كار بندى و هر گاه نهیى رسید آن كار را ترك كنى.




جواب علامه به نامه دوم



به عرض شریف مى‏رساند نامه شریف دوم زیارت شد. قبلا نیز یك نامه دیگرى رسیده بود كه تا كنون پاسخ آن نوشته نشده. اصولا در زمستان گذشته در اثر كسالت مزاج و ناراحتى اعصاب نه تنها نامه جناب عالى بلكه نامه‏هاى زیاد دیگرى كه در این مدت رسیده تا امروزها براى هیچ كدام نتوانسته‏ام جواب بنویسم. امروزها كه كمى حالم رو به بهبودى است تدریجا جواب مى‏فرستم. به هر حال عذر گذشته را مى‏خواهم.
عرض كنم روشى كه براى ما در همه حال


و همه شرایط در حد ضرورت است روش بندگى و به عبارت دیگر روش خداشناسى است و راه آن طبق آنچه از كتاب و سنت‏برمى‏آید همانا یاد خدا و امتثال تكالیف عملى است. یعنى همان مراقبه و محاسبه است كه در نامه اولى خدمتتان عرض شد. فعلا به این ترتیب كه هر صبح كه از خواب بیدار مى‏شوید تصمیم بگیرید كه خدا را فراموش نخواهید كرد. آنگاه به طور استمرار خود را در برابر خدا تصور كنید و شب وقت‏خواب به حساب كارهاى روز بپردازید. اگر غفلتى شده استغفار و توبیخ نفس، و اگر نشده حمدى به خدا بكنید. و ضمنا براى تقویت ذكر تا چهل روز، روزى هزار مرتبه طرف صبح با توجه تام كلمه طیبه لااله‏الاالله بگویید. حال بندگى كه از این روش به دست مى‏آید الگو و مقیاس همه حالات زندگى است.
والسلام علیكم
محمد حسین طباطبایى


توضیح: چهل روز
عدد چهل و چهل روز در میان اهل معنى داراى ویژگى است. پیامبر ما در چهل سالگى به رسالت مبعوث شد. میقات موسى(ع)چهل روز بود و هر كس چهل حدیث‏حفظ كند خداوند او را در روز قیامت فقیه محشور فرماید. هر كس چهل روز اعمالش را براى خداوند خالص كند حق تعالى چشمه‏هاى حكمت‏بر زبانش جارى كند و .. و در میان اهل باطن و ریاضت‏شرعى، چله ( چهل روز)نشینى مرسوم بوده است.

ذكر لااله‏الاالله
ذكر آن است كه به یاد محبوب باشى و خود را در حضورش دانى و به فرمانش از دل و جان گردن نهى و از نافرمانیش در بیم و حذر باشى.
امام صادق(ع) مى‏فرماید: ذكر خداوند فقط سبحان الله، الحمدلله، لااله‏الاالله و الله اكبر گفتن نیست. بلكه بدان معنى است كه هر گاه فرمان الهى بر تو وارد شد به كار بندى و هر گاه نهیى رسید آن كار را ترك كنى.

لیكن براى تقویت‏حضور عندالله، در روایات بسیار به اذكار فراوانى توصیه شده است كه بنده بر لب داشته باشد. و چون مرحوم علامه در این نامه به ذكر شریف لااله‏الاالله توصیه فرموده است از روایات متعدد آن به یك روایت‏بسنده مى‏كنیم.
پیامبر گرامى ما مى‏فرماید: نه من و نه هیچ پیامبرى پیش از من، پیامى به عظمت لااله‏الاالله نیاورده‏اند.

منبع: كوثر - شماره5

گروه دین و اندیشه - مهدی سیف جمالی
__________________
زمستان نیز رفت اما بهارانی نمی بینم
بر این تکرارِ در تکرار پایانی نمی بینم

به دنبال خودم چون گردبادی خسته می گردم
ولی از خویش جز گَردی به دامانی نمی بینم

چه بر ما رفته است ای عمر؟ ای یاقوت بی قیمت!
که غیر از مرگ، گردن بند ارزانی نمی بینم

زمین از دلبران خالی است یا من چشم ودل سیرم؟
که می گردم ولی زلف پریشانی نمی بینم

خدایا عشق درمانی به غیر از مرگ می خواهد
که من می میرم از این درد و درمانی نمی بینم

استاد فاضل نظری
پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید




پاسخ


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد



اکنون ساعت 02:35 AM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.



Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices مدیریت توسط کورش نعلینی
استفاده از مطالب پی سی سیتی بدون ذکر منبع هم پیگرد قانونی ندارد!! (این دیگه به انصاف خودتونه !!)
(اگر مطلبی از شما در سایت ما بدون ذکر نامتان استفاده شده مارا خبر کنید تا آنرا اصلاح کنیم)


سایت دبیرستان وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه: کلیک کنید




  پیدا کردن مطالب قبلی سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری آنها