بازگشت   پی سی سیتی > هنر > موسيقی Music > موسیقی جهان

موسیقی جهان در این بخش به شناساندن بزرگان موسیقی جهان میپردازیم بیوگرافی ها عکس ها خاطرات و خدمات ... همچنین سایر مسائل مربوط به موسیقی جهانی اخبار و ....

پاسخ
 
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
  #1  
قدیمی 04-01-2010
SHeRvin آواتار ها
SHeRvin SHeRvin آنلاین نیست.
ناظر و مدیر بخش موسیقی و سینما

 
تاریخ عضویت: Sep 2009
محل سکونت: Tehran
نوشته ها: 4,838
سپاسها: : 1,717

2,520 سپاس در 663 نوشته ایشان در یکماه اخیر
پیش فرض هربرت فون كارايان رهبر اركستر و اپراي استرالیایی

هربرت فون كارايان رهبر اركستر و اپراي استرالیایی و يكي از پرآوازه ترين رهبران اركستر تاريخ موسيقي است.
آگهي در گذشت او در روزنامه نيوروك تايمز وي را چنين توصيف كرد: شايد بهترين رهبراركسترشناخته شده درجهان و يكي از توانا ترين اشخاص موسيقي كلاسيك باشد.
كارايان براي سي و پنج سال رهبر اركستر فيلارمونيك برلين بود و پرفروش ترين آثار كلاسيك با برآورد 200 ميليون از آن اوست .


زندگي خانوادگي
هربرت فون كارايان پسر خانواده اي با وضع مالي به نسبت خوب در سالزبورگ بود .
ريشه خانواده كارايان ارمني يا يوناني است ،از ريشه مقدونيه .
پدربزگ، پدربزگ، پدربزرگ او، Geòrgios Johannes Karajànnis در Kozan، شهري در استان Ottoman در Rumelia (درحال حاضر درمقدونيه غربي در یونان) به دنيا آمد. در 1767 آنجا را به مقصد وين ترك كرد و سرانجام " Chemnitz "،‌ " Saxony ‌"‌،
او و برادرش در يك موسسه توليدي لباس Saxony (زاكسن) شريك شدند و هردو به خاطر خدماتشان از سوي " Frederick Augustus " در 1 ژوئن 1792 مورد تجليل قرار گرفتند. و بدين گونه پيشوند "فون" بر روي نام خانوادگي آنها قرار گرفت Karajànnis به Karajan دگرگوني يافت. خانواده مادري هربرت ،سرتاسر از پدربزگش كه در دهكده اي در Mojstrana و Duchy كارنيولا -carniola– به دنيا آمده بود (امروز در اسلووني) ريشه هاي اسلوونيايي داشتند كه با ديد قديمي كه نسب مادر او را صرب يا اسلاوي مي دانستند، مغايرت دارد .





سالهاي نخستين
كارايان در سالزبورگ اتريش چشم به جهان گشود و نام كامل او هربرت ريتر ون كارايان است .
او دركودكي در نواختن پيانو زيرك و با استعداد بود. از 1916 تا 1926 او در " Mozarteum " در سالزبورگ، جايي كه آموزگارش او را براي فراگيري رهبري اركستر دلگرم و تشويق كرد و استعداد شگفت انگيز اورا دريافت ،تحصيل كرد .
در 1929 او " Salome " را در " Festspielhaus"در سالزبورگ رهبري كرد .
و از 1929 تا 1934 كارايان به عنوان نخستين رهبر ارکستر در Stadttheater در Ulm خدمت كرد .
در 1933 كارايان كارش را در فستيوال سالزبورگ با " Walpurgisnacht" در تهيه كنندگي مكس ريناردِ ‌ Faust آغاز كرد.
همچنين كارايان در سال 1933 عضو يك محفل نازي شد كه بعد ها تبديل به دليلي براي انتقاد به او شد .
در 1934 او دوباره در سالزبورگ براي نخستين بار كارايان فيلارمونيك وين را رهبري كرد و از1934 تا 19341 كاراين رهبري اپرا و كنسرت هاي سمفوني را در ‌خانه اپرا Aachen بر عهده داشت .
در 1935 ،كار كارايان زماني كه به عنوان جوانترين كارگردان(رهبر)موسيقي تعيين شده بود و هدايت كننده ي مهمان (افتخاري) در بخارس ،‌بروكسل ،استكهلم ،آمستردام و پاريس بود پيشرفت كردو اهميت يافت .او موفقيت بزرگي را در State Opera همراه با Tristan und Isolde به دست آورد و در 1938 اجراي اپرا به وسيله ي منتقد برليني به عنوان شگفتي كارايان شناخته شد،ادعاي اينكه موفقيت او با درخواست واگنر Furtwängler و de Sabata را نیز اجرا کرد. او قراردادی با Deutsche Grammophon در همان سال امضا کرد.
در 1938 كارايان كارش را با اركستر فيلارمونيك برلين و اپراي برلين آغاز كرد .
در26 جولاي 1938 ،كارايان با نخستين همسرش Elmy Holgerloef كه خواننده ي اپراهاي كوچك بود ازدواج كرد ،‌آنها در سال 1942 از يكديگر جدا شدند.
در 22 اكتبر 1942 ، در اوج جنگ ،كارايان با دومين همسرش Anna Maria "Anita" Sauest ازدواج كرد كه متولد Gütermann ،‌ و دختر يكي از توليد كنندگان سرشناس نخ براي ماشين هاي بافندگي بود وپدربزرگي يهودي داشت .
از 1944 كارايان حمايت رهبران نازي را از دست داد اما همچنان كنسرت ها را درزمان جنگ در برلين رهبري مي كرد ، وكمي پس ازآن به همراه آنيتا از آلمان به ميلان رفت .كارايان و آنيتا در 1958 از يكديگر جدا شدند.
در مراحل پاياني جنگ ،كارايان خانواده اش را با كمك Victor de Sabaبه ايتاليا برد . در ۱۹۴۶ پس از پایان جنگ جهانی دوم، کارایان در دادگاه "نازی‌زدایی" اتریش تبرئه شد و به فاصلهٔ کوتاهی از آن به حرفهٔ رهبری خود بازگشت.




سالهاي پس از جنگ
در 1946 كارايان نخستين كنسرت پس از جنگش را با اركستر فيلارمونيك وين برگزار كرد ولي از فعاليت هاي ديگر رهبري به علت عضويت در حزب نازي به وسيله ي اشغالگران شوروي بازداشته شد .تابستان همان سال او بدون نام در فستيول سالزبورگ شركت كرد در سال بعد به او اجازه ي كار داده شد .
در 1949 كارگردان هنري " Gesellschaft der Musikfreunde " در وين شد .او همچنين در "‌ La Scala "‌ميلان رهبري كرد .مهم ترين فعاليت او دراين زمان ضبط برنامه با اركستر فيلامورنيك تازه تشكيل شده لندن و كمك به آنها براي تبديل به يكي ازبهترين هاي جهان شدن بود
با آغاز اين سال كارايان حضورطولاني خود را را در فستيوال " Lucerne "‌شروع كرد .
در 1951 و 52 " Bayreuth Festspielhaus "‌را رهبري كرد .
در1955 رهبر موسيقي فيلارمونيك برلين وجايگزين " Wilhelm Furtwängler "‌شد .از 1957 تا 64 كارگردان هنري اپرا وين بود .كارايان با اركستر فيلارمونيك وين و فستيوال سالزبورگ (كه فستيوال " Easter "‌را آغاز كرد) همكاري نزديك داشت و پس از تصدي آنها به عنوان كارگردان موسيقي فيلارمونيك برلين باقي ماند.
در 22 اكتبر 1968 با همسرسومش ،مدلي به نام " Eliette Mouret "‌ازدواج كرد ، و داراي دو فرزند به نام ايزابل و آرابل شد
كاررهبري ،او اجرا و ضبط را تا هنگام مرگش در " Anif "ودرسال ‌1989 به طور عمده با اركستر فيلارمونيك برلين و وين ادامه داد .
كارايان و ديسك فشرده
كارايان نقش مهمي در توسعه فرمت صداي ديجيتال (سي دي ) داشت ، او اين تكنولوژي تازه خانگي را براي پخش تاييد كرد و در نخستين كنفرانس معرفي اين فرمت حاضر شد .در آغازبيشترين زمان پخش سي دي 60 دقيقه بود ولي ويژگي هاي پاياني ظرفيت ديسك را تا 74 دقيقه رساند داستان هاي زيادي در اين باره وجود دارد ،يكي از آنها مربوط به پافشاري كارايان برروي داشتن ظرفيت كافي فرمت براي سمفوني نهم بتهوون روي يك ديسك است كه " Kees Schouhamer Immink "‌ يك مهندس پژوهش هاي شركت قيليپس و انجمن مهندسي صدا، با اين كار مخالفت كرد.
در 1980 كارايان نخستين ضبط روي سي دي را انجام داد كه به صورت تجارتي بر سي دي به وسيله شركت Deutsche Grammophon تكثير شد . " Eine Alpensinfonie از Richard Strauss's "‌(1915) .
در دهه 80 كارايان كارهاي زيادي از جمله سمفوني نهم بتهوون را به وسيله شركت " Deutsche Grammophon "‌ضبط كردزيرا مي خواست آنها را به صورت ديجيتال نگهدارد .او همچنين در پشتيباني از كاست فشرده ديجيتال هم پيشگام بود اما موفق نبود
عضويت در حزب نازي
كارايان در سالزبورگ در8 آوريل 1933به عضويت حزب نازي در آمد و شماره عضويت او " 1,607,525" بود ، در ماه ژوئن حزب نازي به وسيله حكومت اتريش غيرقانوني اعلام شد ،اما عضويت كارايان تا سال 1939 ادامه داشت در اين سال اعضاي اتريشي قديمي به وسيله دفتر اصلي حزب نازي مورد بررسي قرار گرفتند وعضويت كارايان بي اعتبار اعلام شد اما نزديكي او به حزب وابسته به گذشته اي با اطمينان و مربوط به 1 مي 1933 در الم و با شماره عضويت 3,430,914 بود.

عضويت كارايان در حزب نازي و افزايش نقشش در آلمان از45- 1933 سبب شد كه او پس از جنگ در شرايط ناخوشايندي قرار بگيرد .
زماني كه پشتيبانان كارايان مي گفتند كه او به حزب نازي به اين دليل پيوسته تا كارش را ادامه دهد منتقداني مانند " Jim Svejda "‌گفتند كه رهبران (اركستر)ديگري مانند Otto Klemperer, Bruno Walter, Erich Kleiber and Arturo Toscanini ، در آن زمان از اروپاي فاشيست رفتند.
اما منتقد موسيقي انگليسي " Richard Osborne " مي گفت كه در ميان آن رهبران اركستر شناخته شده كه در آلمان در طول سالهاي جنگ كار مي كردند (ليستي كه دربردارنده ي Furtwängler, Ernest Ansermet, Carl Schuricht, Karl Böhm, Hans Knappertsbusch, Clemens Krauss and Karl Elmendorfاست)كارايان در واقع يكي از جوان ترين ها بوده و كمترين پيشرفت را در كارش داشته است .




نوازندگي
اكثريت معتقدند كه كارايان آواهاي زيبايي را از اركستر ها بيرون مياورد اين عقيده با نگرش به كارهاي زيباييست كه كارايان انجام داده ، منتقد آمريكايي " Harvey Sachs " چنين مي گويد :
به نظر می‌رسید که کارایان برای یک رهبر همه‌فن‌حریف است که می‌تواند از باخ تا پوچینی، موتزارت تا مالر، بتهوون تا واگنر، شومان تا استراوینسکی، صدایی شفاف، صیقلی و با کیفیتی از پیش طراحی شده تولید کند.
با این حال این سبک مشخصه در دوره‌های زمانی متفاوت موسیقی از درجهٔ موفقیت متفاوتی نزد شنوندگان برخوردار است.او حقیقتاً در موسیقی آنتون بروکنر، روبرت شومان، یوهانس برامس و ریچارد اشتراوس بی‌همتاست. ولی آثار فون کارایان در موسیقی باروک یا عصر کلاسیک چندان در خارج از آلمان و اتریش مورد پسند نیست.
توجه به ضبط يك برنامه واگنر به نام "‌ Tristan und Isolde " كه كار رمانتيكي است نويسندگان " Penguin " گفتند كه كار كارايان اجراي حسي موسيقي واگنر است كه به صورت نوازشگرانه اي زيباست و اجراي بسيار خالصي از اركستر فيلارمونيك برلين بوده و در صفحه هاي 1586-7 " Penguin Guide " در سال 1999 نخستين رتبه را داشته است .
درباره كار كارايان روي سمفوني پاريس هايدن همان نويسندگان نوشته اند :‌كيفيت اجراي اركستري بسياز بالاست اما اين موسيقي سنگين است و به موسيقي سلطنتي برلين نزديك تر است تا به پاريس و دقيقه ها به كندي مي گذرند ، اين اجراها بدون كشش اند
" Penguin Guide " با اين وجود بيشترين تعريف را به برنامه هاي كارايان شامل دو اراتوريو هايدن يعني " Creation " و " Seasons "اختصاص داد وبايد گفته شود كه ".C. Robbins "‌نويسنده لندني درباره سمفوني 12 لندن هايدن كه توسط كارايان اجرا شده گفت كه بهترين كاريست كه شنيده شده است.
با توجه به موسيقي قرن بيستم كارايان در رهبري و ضبط كارهاي پيش از 1945 (از كساني مانند:Mahler, Schoenberg, Berg, Webern, Bartók, Sibelius, Richard Strauss, Puccini, Ildebrando Pizzetti, Arthur Honegger, Prokofiev, Debussy, Ravel, Paul Hindemith, Carl Nielsen and Stravinsky)نقش پررنگي داشته است اما او سمفوني شماره 10 " Shostakovich-شوستاكوويچ "‌و " De Temporum Fine Comoedia " Carl Orff-كارل ارف را در 1973 بسيار خوب اجرا وضبط كرد .
جايزه ها و افتخارات
كارايان جايزه و افتخارات بسياري دريافت كرد . در 21 ژوئن او درجه افتخااري دركتراي موسيقي را از دانشگاه آكسفورد گرفت . هم چينين او داراي "Médaille de Vermeil پاريس ،نشان طلاي اركستر فيلارمونيك سلطنتي در لندن ، جايزه المپياي اناسيس فانديشن در آتن و جايزه موسيقي بين المللي يونسكو است.كارايان دو جابزه گرامافون را براي ضبط سمفوني نهم Mahler'(مالر) و كامل كردن ضبط هاي Parsifal در 1981 رانيز دريافت كرد.در سال 2002 ،جايزه موسيقي هربرت ون كارايان به افتخار او ساخته شد ، در 2003 ، Anne-Sophie Mutter كسي كه كارش رابا كارايان در سال 1977 آغاز كرد بود ،‌نخستين كسي بود كه اين جايزه را دريافت كرد.
__________________

and the roads becomes my bride

پاسخ با نقل قول
جای تبلیغات شما اینجا خالیست با ما تماس بگیرید




پاسخ


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code is فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
اچ تی ام ال غیر فعال می باشد



اکنون ساعت 12:01 PM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +3.5 می باشد.



Powered by vBulletin® Version 3.8.4 Copyright , Jelsoft Enterprices مدیریت توسط کورش نعلینی
استفاده از مطالب پی سی سیتی بدون ذکر منبع هم پیگرد قانونی ندارد!! (این دیگه به انصاف خودتونه !!)
(اگر مطلبی از شما در سایت ما بدون ذکر نامتان استفاده شده مارا خبر کنید تا آنرا اصلاح کنیم)


سایت دبیرستان وابسته به دانشگاه رازی کرمانشاه: کلیک کنید




  پیدا کردن مطالب قبلی سایت توسط گوگل برای جلوگیری از ارسال تکراری آنها