حذف سرويس SearchMash در گوگل
سرويس جديد SearchWiki گوگل که براي رتبهبندي و انتشار پيام براي هر يک از نتايج جستوجوهاي انجام شده در سايت گوگل عرضه شده است، يکي از اقدامات ارزنده اين شرکت محسوب ميشود که به کاربران امکان ميدهد پس از وارد کردن رمز کاربري و شناسه ورود در سايت، از اين خدمات بهرهمند شوند.
گوگل اين سرويس را براي مدتهاي طولاني مورد آزمايش قرار داد، اما براي آنکه اين شرکت به کاربران امکان دهد هر يک از نتايج حاصل از جستوجوهاي خود را بر اساس اين سرويس انجام دهند، اين جريان اقدامي بزرگ محسوب ميشود.
اما اين مسئله اندکي جلب توجه ميکند که، در حالي که گوگل سرويس SearchWiki را براي جستوجوهاي بهتر و آسانتر در اختيار کاربران گذاشته است، قصد تعطيل کردن سرويس SearchMash خود را دارد.
سرويس SearchMash در اصل يک موتور جستوجوي آزمايشگاهي محسوب ميشد که گوگل از آن براي بهکارگيري ابزارهاي مختلف جستوجو، مفاهيم و رابطهاي کاربري استفاده ميکرد. اين ابزار براي نخستين بار در اکتبر 2006 معرفي شد و دقيقا يک سال پس از آن به صورت عمومي عرضه شد. برخي کاربران تاکنون از طريق سرويس SearchMash به کسب درآمد مشغول بودند و هماکنون با پايان يافتن فعاليت اين سرويس دچار مشکل ميشوند.
اين سرويس به گونهاي بوده که تعداد زيادي از کاربران را به سمت خود نکشانده است. اما باعث شده است تا گوگل با شاخصههاي جستوجوي متا(ادغام نتايج جستوجو در وب، تصاوير، ويديو و ويکيپديا)، توسعه ابزارها در شرکتهاي نرمافزاري(استفاده از Snap براي مشاهده صفحات مربوط به لينکهاي خارجي)، آزمايشهاي مربوط به رابطهاي کاربري(نظير infinite scroll که امکان مشاهده حجم زيادي از نتايج جستوجو را در يک صفحه ميدهد) و فناوريهايي نظير Ajax و Flash/ Flex version حضور داشته باشد.
منبع: http://www.techcrunch.com
با تشكر فريبا