پرده برداری از راز مونالیزا
با آزمایشات دقیقی که از این تابلو به عمل آمده مشخص شده که این زن لباسی بر تن داشته که توسط تور مخصوصی محصور شده بود. این نوع تور در قرن شانزده توسط زنانی که باردار بوده و یا بتازگی وضع حمل کرده بودند استفاده می شده است.
بر طبق نظر یک کارشناس هنری فرانسوی زمانیکه لئوناردو داوینچی (Leonardo Da Vinci) شاهکار جاودانه خود مونالیزا را در قرن شانزدهم به تصویر کشید این زن با چهره مرموز خود در انتظار تولد دومین پسرش بود.
این کشف توسط دانشمندان کانادائی که با بکاربردن اشعه مادون قرمز و گرفتن عکسهای سه بعدی از لایه های نفوذ ناپذیر رنگ های این پرتره گرفته اند انجام شده است . این اثر جاودانه هنری در حال حاضر در موزه لوور پاریس نگهداری میشود.
به گفته برنو موتین (Bruno Mottin) رئیس این موزه با آزمایشات دقیقی که از این تابلو به عمل آمده مشخص شده که این زن لباسی بر تن داشته که توسط تور مخصوصی محصور شده بود.
این نوع تور در قرن شانزده توسط زنانی که باردار بوده و یا بتازگی وضع حمل کرده بودند استفاده میشد. زن جوان با لبخند مرموزش همسر یک تاجر فلورانسی بنام فرانسیسکو دی جیوکندو (Francesco de Giocondo ) بود که صاحب پنج فرزند بودند.
به گفته موتین بر عکس تصورات عموم مونالیزا موهایش را آزادانه بر روی شانه هایش نریخته بلکه با استفاده از یک کلاه آنرا پوشانیده و فقط چند تار مو از اطراف کلاه نمایان است.
تا کنون کارشناسنان در نوشته های خود مونالیزا را متهم میکردند که اجازه داده از موهای ریخته روی شانه وی نقاشی شود و این امر همیشه باعث تعجب مورخین بود زیرا در دوره رنسانس تنها زنان بی تقوا اجازه میدادند که موهای سرشان در انظار دیده شود.
پس از این کشف جدید دانشمندان تاریخ دقیق به پایان رسیدن این تابلو را نیز تخمین زده اند که منطبق با تولد دومین فرزند پسر مونالیزا در سال 1503 میلادی می باشد.